Gå til innhold

9600xt vs. FX 5700ultra

Jakartabebopp

Anbefalte innlegg

vel, det er snart jul og jeg skal kjøpe meg et nytt middelklasses kort .. hvis du ser i siggen min skjønner du hvorfor .. (skal kjøpe meg noe til under 2k og hvis noen sier "hvis du putter på 700 kr til så får du et PCradeon9800p, så blir jeg sinna .. jeg har ikke penger nok til det! :p)

skal spille (og ja, jeg driter i hvor mange fps jeg får i cs :p) men er ikke fremtidsretta .. vil bare spille i juleferien! :D

på forhånd takk!

edit: forresten, ingen av disse korta som tar mer enn en vanlig AGP port? eller trenger mer strøm enn det agp porten gir?

Endret av rasgar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sats på eit 9600Xt det er ganske lik ytelse som fx 5700 ultra men, 9600xt kortet er mye meir fremtidsretta, og hvis du kjøper 9600xt kortet ivertfall asus sitt så følger det med fullverson av half life2... det gjør det ikkje med fx kort... :roll:

Lenke til kommentar
ok, hl2 gir jeg f i .. jeg mener, jeg rekker jo å få ny maskin, tre unger og en volvo 240 på avbetaling før det kommer ..  :p

men ellers er de ganske like, fx5700u yter bedre.. 9600xt koster mindre.. thumbs up for 9600xt ? *er ikke fremtidsretta*

Hvor har du det fra at FX5700 Ultra yter bedre enn Radeon 9600XT? Så vidt jeg kan se av diverse tester er begge kortene omtrent like raske, men Radeon 9600XT vinner sammenlagt:

http://www.tomshardware.com/graphic/200310...38-nv36-43.html

"Looking at the benchmark results in available games, buyers now have the choice between the FX 5700 Ultra and the Radeon 9600 XT in the mainstream segment. In the standard tests, both cards offer virtually identical performance. With FSAA and anisotropic enabled, however, the ATi card shines."

http://www.hardocp.com/article.html?art=NTQwLDg=

"However, the Radeon cards can go one step further than the 5700Ultra with the option to enable AF at 16X vs. 8X on the 5700Ultra. Games where this really comes in handy is in Flight Sims or Driving Sims, not so much in first person shooters but do remember that the 16XAF jump is going to cost you some performance and may not be manageable on a mainstream card of this type. Looking at image quality and performance the 5700Ultra is edged out marginally by the 9600XT."

http://firingsquad.com/hardware/evga_e-gef...view/page20.asp

With its 475MHz core and vastly superior memory subsystem, the GeForce FX 5700 Ultra is able to outperform ATI’s RADEON 9600 XT in many situations. As a result, we can definitely say that the GeForce FX 5700 Ultra firmly re-establishes NVIDIA’s presence in the mainstream segment of the graphics market."

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...-9600xt_21.html

The matter of price can be waved aside – both cards cost about the same amount of money. As for pure usability, the ATI RADEON 9600 XT looks advantageous, too. It takes less space in the system case, produces less heat and noise and requires no additional power. The GeForce FX 5700 Ultra may be interesting to people who are not much into gaming as well as for those who want to have a graphics card with two DVI-I outputs. And of course, all hardcore fanatics of NVIDIA may find the GeForce FX 5700 Ultra an interesting solution for $200.

http://www.driverheaven.net/reviews/5700/index11.htm

The FX 5700 Ultra is fast, no doubting that, and it is a huge improvement over the 5600 series, it has excellent OpenGL performance and in the most used benchmarks such as 3dMark01/03 and Unreal Tournament 2003 it even gives the 9600 XT some good competition, when not using AA/AF. If the conclusion/review stopped here we would be very satisfied with the card, unfortunately we have the issue of AA/AF performance on the 5700 Ultra. When we enable this the card just can’t keep up with the Radeon 9600 XT, UT2003 is an excellent example.

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
er alle disse testene med nyeste drivere .. har hørt at fx5700u er ganske mye bedre i dagens spill med de .. correct me if I'm wrong, er trogen ATI fan, så jeg ser frem til det :p

Nei, de fleste av testene over er fra slutten av oktober, så hverken Radeon 9600XT eller FX5700 Ultra er testet med nåværende nyeste drivere. Skal se om jeg finner en test der de bruker nyeste drivere, men jeg tviler på at det er noe særlig forskjell

Oppdatert: Fant ikke noen test mellom 9600XT og 5700FXU som bruker nyeste Catalyst 3.9 og ForceWare 53.03 drivere :sleep:

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Hva i allverden er det som gjør 9600XT mer fremtidsretta enn FX5700Ultra?!?

En ting som gjør Radeon 9600XT mer fremtidsrettet er at det har bedre Pixel Shader 2.0 ytelse. Kommende Dx9.0 spill vil dra god nytte av dette. Skal ikke si det for sikkert, men jeg tipper at 9600XT vil vare litt lengre enn 5700U før det blir "ubrukelig" i nye spill

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
trolig det at folk hittil sier at det funker bedre med hl2 .. og at det funker bedre med dx9 .. men dx9 spill kommer ikke på markedet for fullt før til neste år, og da kommer de nye chippene.. så det har ikke noe å si ;)

Er det en selvfølge at folk vil og har penger til å kjøpe nytt skjermkort igjen om noen måneder?

Lenke til kommentar
trolig det at folk hittil sier at det funker bedre med hl2 .. og at det funker bedre med dx9 .. men dx9 spill kommer ikke på markedet for fullt før til neste år, og da kommer de nye chippene.. så det har ikke noe å si ;)

Er det en selvfølge at folk vil og har penger til å kjøpe nytt skjermkort igjen om noen måneder?

Men det som er så rart er at hver og en skal kjøpe skjermkort til spill som ikke har kommet :roll:

Lenke til kommentar
nei, det blir til at jeg velger et radeon-kort .. har ingen ekstra 4-pins som jeg får brukt, så et kort som krever ekstern strøm kan jeg glemme hvis jeg vil at det skal yte noe særlig .. glad i kort som fører nok strøm igjennom agp'en jeg :D (go. radeon)

Må ikke radeon kort også ha ekstern strøm?

Eller er det bare topp kortene

Uansett, det kommer med en splitter til alle kortene, så det er bare å ta en plugg fra en hardisk eller noe sånt å splitte den, så har du to.. :)

Lenke til kommentar
nei, det blir til at jeg velger et radeon-kort .. har ingen ekstra 4-pins som jeg får brukt, så et kort som krever ekstern strøm kan jeg glemme hvis jeg vil at det skal yte noe særlig ..  glad i kort som fører nok strøm igjennom agp'en jeg :D (go. radeon)

Må ikke radeon kort også ha ekstern strøm?

Eller er det bare topp kortene

Uansett, det kommer med en splitter til alle kortene, så det er bare å ta en plugg fra en hardisk eller noe sånt å splitte den, så har du to.. :)

Radeon 9600XT skjermkort trenger ingen ekstern strømtilkobling.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet så har hardware.no disse kortene inne til testing for tiden. Så det kan bli spennende og se hva resultatet blir hos dem.. Men tilbake til saken. I de fleste av de testene jeg har lest viser det seg at nVidia sitt kort yter bedre i de fleste spill, og ja jeg har lest mange tester (rundt 14 stk. hvis jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...