Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående toll

Taurean

Anbefalte innlegg

Hypotetisk: Man reiser på en generell båttur over svenskegrensen, tar med seg for mye alkohol/røyk og annet, og man ser 5 minutter unna ankomst at det står tollere på havna. Er det mulig å sette fra seg alle varene på båten, komme tilbake en tid senere og si at man "glemte" dem? Hva skjer generelt med gjenglemte varer av den typen?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hypotetisk: Man reiser på en generell båttur over svenskegrensen, tar med seg for mye alkohol/røyk og annet, og man ser 5 minutter unna ankomst at det står tollere på havna. Er det mulig å sette fra seg alle varene på båten, komme tilbake en tid senere og si at man "glemte" dem? Hva skjer generelt med gjenglemte varer av den typen?

Forsøk på smugling er straffbart, men det er vanskelig å bevise forsett for varer med kvote, med mindre du blir stoppet med varene på deg/i bilen. Årsaken er at du kan velge å gå/kjøre på rødt i kontrollen, og fortolle varene.

Jeg vet ikke hva som skjer med gjenglemte varer. Fergeselskapene har alt å tape på å bidra til smugling, så det kan veldig godt tenkes at varene blir destruert. De åpner jo ikke for tilgang til tax-freehandling før skuta er et stykke utpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg ble stoppet på vei til Oslo etter en dansketur fikk vi anlending til å legge frem oversikt over hva vi hadde i skibsforrådet.

Det ble så gjort en fortolling på grunnlag av dette. Vi hadde da ikke vært i norsk havn enda og således ikke hatt anledning til å fortolle sakene.

Hvorvidt dette er korrekt praktisering av reglene skal ikke jeg uttale meg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke forsøk på smugling, det er fullbyrdet smugling. Men det er mer teknisk. Med tanke på at rederiet er solidarisk ansvarlig med deg for ubetalt toll og avgifter (tolloven § 2-3 m.fl.) vil rederiet antagelig ikke utlevere ufortollet alkohol til deg, og all gjenglemt alkohol på skipet er per definisjon ufortollet.

Siden det er et vilkår for tollfri innførsel at "varene medbringes for innreisen" og at "varene må kunne legges frem for tollmyndighetene i forbindelse med passering av tollkontrollen", jf. tollforskriften § 5-1-3 (2), vil slik uthenting av hittegodsalkohol alltid være toll- og avgiftspliktig - selv om man opprinnelig hadde "ubrukt kvote".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Cascada81: Takk for svar.

Snylter: Var det tollvesenet som fant ut at dere hadde for mye? Går de rundt og titter inn i bilene i selve båten? Hørtes litt rart ut. Men jeg antar det er bedre å få muligheten til å betale tollen og beholde varene enn å gi dem fra seg og måtte ta en bot samtidig, hvis det først blir sånn.

Krozmar: Det var faktisk en morsom idé! Skal vurdére den der sterkt.

Krikkert: Takk for svar. Så jeg antar dermed at det blir veldig opp til det aktuelle reiseselskaps praksis, mtp hva som skjer med varene, og om de melder fra til tollvesen?

Der jeg er med, er det ikke vanlig at arbeiderne går rundt i båten og sjekker før omtrent alle er i land. Så om jeg setter fra meg alt jeg har på gulvet, og går i land, så kan jeg egentlig bare håpe at de tar vare på det til senere?

Jeg antár at sjansen antageligvis er liten, at det blir levert til polisen, og destruért, som med annet smuglergods?

Lenke til kommentar

Snylter: Var det tollvesenet som fant ut at dere hadde for mye? Går de rundt og titter inn i bilene i selve båten? Hørtes litt rart ut. Men jeg antar det er bedre å få muligheten til å betale tollen og beholde varene enn å gi dem fra seg og måtte ta en bot samtidig, hvis det først blir sånn.

Jeg var på båttur, ikke på en fergetur. Jeg misforstod nok hva du var ute etter, jeg antok at du var på en båttur med lystbåt.

Vi hadde ikke anløpt norsk havn og ble prajet av tollvesenets båt, vi fikk spørsmål om vi hadde noe å fortolle og svarte da ærlig og la frem oversikten over skibsforrådet.

Lenke til kommentar

Jeg var irritert på meg selv etter å ha fortollet 50pakker snus og 4brett øl via tollappen da jeg kom hjem med kielferga i Januar i år :p Så ble jeg ikke stoppet :glare:

Selv med 4brett strekøl godt synlig og gikk på grønn, var det ingen tollere som reagerte.. :( De måtte vel bare anta at jeg hadde betalt toll på forskudd eller noe (Noe som var greit nok sant)... Kunne ha spart vell 1700 kroner der :p, selv om det ville ikke ha vært like lovelig...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg var irritert på meg selv etter å ha fortollet 50pakker snus og 4brett øl via tollappen da jeg kom hjem med kielferga i Januar i år :p Så ble jeg ikke stoppet :glare:

Selv med 4brett strekøl godt synlig og gikk på grønn, var det ingen tollere som reagerte.. :( De måtte vel bare anta at jeg hadde betalt toll på forskudd eller noe (Noe som var greit nok sant)... Kunne ha spart vell 1700 kroner der :p, selv om det ville ikke ha vært like lovelig...

Jøss, det der har jeg også lurt på lenge. Har gått igjennom slik toll sikkert over 50 ganger i løpet av livet, og i og med at jeg selv alltid har prøvd å skjule hva jeg har hatt med meg, med mindre jeg har hatt øl i poser og lignende, så har jeg sett andre dra på en sånn jekketralle med opptil ja, 4-5 brett øl, rett forbi tollen på grønn. Dét forundrer meg veldig at tollerne da ikke stopper dem. Kanskje materiale for en ny tråd i fremtiden.

Har en litt underlig historie selv, angående temaet. På Stenaline, handlet jeg i tax free. Tenkte å gamble litt, og hadde god råd, så kjøpte 8 stk 5 pakk tobakk for å prøve å selge litt selv. Handlet over 2 ganger, den andre gangen jeg kjøpte 4 pakker, sa den ansatte til meg: "Jag har egentlig inte lov at selja deg så mycket. Har du med deg nåkra vennar?" (eller noe i den duren). "Har du med deg noen venner?" altså. Jeg sa ja, reiser sammen med en gjeng (men jeg reiste alene) ^^

Da jeg kom til tollen og skulle ut, så stod det en toller der som alltid. Han titta på meg, og da jeg skulle gå forbi han, spurte han: "Har du noen venner med deg?" Jeg sa igjen at ja, de kommer rett bak der. Så fikk jeg gå videre.

Det her har jeg aldri kommet helt over ^^ Så det må være noen skjulte rutiner de har. Hadde jeg blitt tatt der, hadde det blitt 4000 + bot, sikkert 4-5000 til i straff, pluss alkoholen da, sikkert 3-4 liter med likør og brennevin i sekken.

Jeg håper og tror de er mer på utkikk etter narkotikasmuglere og lignende, og handler på tips fra etterretning. Men samtidig har jeg hørt historier av helt vanlige folk som har blitt rektalundersøkt. Så det er umulig å vite hva man skal tro, virker som alt er helt tilfeldig.

Samtidig har jeg passert grenseovergang totalt (med bil og båt) sikkert over 200 ganger i løpet av livet og aldri blitt undersøkt. Har blitt stanset og spurt, men aldri gjennomsøkt. Så dagen nærmer seg sikkert da det skjer.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller spørsmål ved at metoder for å bryte loven en gang diskuteres i juss-tråden.

Jeg ville ikke brydd meg om denne diskusjonen ledet til at regelverket og/eller rutiner ble endret. Er det ikke best å få alt opp i lyset?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...