Odd R. Valmot Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Avinor vil gjøre Norge til et pionerland.Norge skal bli først og størst på elektrisk luftfart Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 19. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. mai 2018 Kommer restriksjonene mot å ta med Li-ion batterier i fly til å bli opprettholdt? 14 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Hvorfor skulle de ikke det? Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Kommer restriksjonene mot å ta med Li-ion batterier i fly til å bli opprettholdt? Haha, fine! Men tanken her er at vi vil tilbake til gammel teknologi propell fly? Når artikkelen sammenligner el-fly (batteri drevet propell fly?) med "fossil" fly, blir jeg veldig usikker på hvilken teknologi som brukt. De burde heller spesifisere om fordelene er i forhold til jet fly eller propell fly. Felles for alt som flyr er ihvertfall at vekt er en veldig viktig faktor. Den overdrevet misbruken av ordet fossil burde egentlig dø ut <-(oh yes I did) ettersom slik unøyaktig beskrivelse bare skaper forvirring. 3 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 [ Haha, fine! Men tanken her er at vi vil tilbake til gammel teknologi propell fly? Når artikkelen sammenligner el-fly (batteri drevet propell fly?) med "fossil" fly, blir jeg veldig usikker på hvilken teknologi som brukt. De burde heller spesifisere om fordelene er i forhold til jet fly eller propell fly. Felles for alt som flyr er ihvertfall at vekt er en veldig viktig faktor. Den overdrevet misbruken av ordet fossil burde egentlig dø ut <-(oh yes I did) ettersom slik unøyaktig beskrivelse bare skaper forvirring. Det står vel ikke helt tydelig i teksten, men noe av det de tester ut er omtrent som en turbofan med elmotor som kraftkilde, så vi snakker ikke nødvendigvis propeller her. I alle fall ikke i tradisjonell forstand. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Adjøss til selskapet som skulle lage flydrivstoff av plastsøppel på østlandet da. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Adjøss til alle andre fossilselskaper også som nekter å tilpasse seg fremtiden. 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Nåja, det kommer nok til å gå noen liter på langdistanseflygninger enda, så de har et stort nok marked å komme seg inn i... 2 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Nå kan jo noen finne opp igjen trådløs overføring av elektrisitet så slipper vi kanskje tunge batterier på fly også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Eller bare lage vinger av solcellepaneler. Fatter ikke at ingen har tenkt på det. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Eller bare lage vinger av solcellepaneler. Fatter ikke at ingen har tenkt på det. Tror det er prøvd 2 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Foreløpig fram til vi finner opp noe som har høyere energi tetthett enn dagens batterier, så kan vi glemme noe lengere enn små hopp med lite nyttelast. De fysiske lovene setter stopper for morroa akkurat nå, og de er ikke enkle å bryte... Om man ikke har en evighetsmaskin i garasjen da 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Eller bare lage vinger av solcellepaneler. Fatter ikke at ingen har tenkt på det. Tror det er prøvd https://e24.no/digital/kraftproduksjon/solcellefly-har-fullfoert-reisen-jorden-rundt/23749233 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Foreløpig fram til vi finner opp noe som har høyere energi tetthett enn dagens batterier, så kan vi glemme noe lengere enn små hopp med lite nyttelast.Batteria vert jo betre for kvar dag som går. Den teoretiske grensa for litium-luft-batteri er vel 40 MJ/kg. Diesel har 48 MJ/kg. Når du tek omsyn til at elektriske fly har mykje betre verknadsgrad, er batteri meir lovande enn fossile drivstoff. I tillegg kan elektriske fly samle meir drivstoff undervegs, både frå sola og ved nedstigning. For ikkje lenge sidan hadde TU ein artikkel om ein elektrisk UAV som kan halde seg i lufta i eit år. Førebels med lite nyttelast, men det er definitivt betre rekkjevidde enn dagens fly klarer på fossilt drivstoff. De fysiske lovene setter stopper for morroa akkurat nå, og de er ikke enkle å bryte... Om man ikke har en evighetsmaskin i garasjen da Heilt feil. Dei fysiske lovene favoriserer elektriske fly. Det er teknologien som ikkje er god nok enno. 3 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Nåja, det kommer nok til å gå noen liter på langdistanseflygninger enda, så de har et stort nok marked å komme seg inn i... Det markedet tar Musk Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Nåja, det kommer nok til å gå noen liter på langdistanseflygninger enda, så de har et stort nok marked å komme seg inn i... Dei fleste langdistanseruter kan gjerne delast i kortare etappar. Dersom ein langtur til 10000 kroner kan gjerast på 5000 kroner med tre korte mellomlandingar for batteribyte, vil mange velje å ta turen.med tre mellomlandingar i staden. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Mange dager tar det å lade et stort passasjerfly sånn ca? 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 En stor fordel med fossilt drivstoff er at flyene blir lettere underveis, og er lettest når det skal lande. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Mange dager tar det å lade et stort passasjerfly sånn ca?Hurtiglading av eit litiumbatteri frå 0% til nesten fullt tek ca 1 time, avhengig av kjemi og temperatur. Det er heilt uavhengig av batterikapasiteten. (Dersom det er mindre enn optimalt effekt tilgjengeleg, tek det sjølvsagt lengre tid.) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Mange dager tar det å lade et stort passasjerfly sånn ca?Hurtiglading av eit litiumbatteri frå 0% til nesten fullt tek ca 1 time, avhengig av kjemi og temperatur. Det er heilt uavhengig av batterikapasiteten. (Dersom det er mindre enn optimalt effekt tilgjengeleg, tek det sjølvsagt lengre tid.) Utenom et par atomreaktorer, hva slags strømkilde lader et passasjerfly på en time? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå