stisol28 Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Hei. Jeg jobber under VO delen i industrioverenskomsten, har sett i overenskomsten men vet ikke hvordan jeg skal tolke det som står der. Det jeg lurer på er om man i dag pinseaften har rett på noe overtidstillegg siden det er pinseaften og dagen før helligdag. Lurer også på sånn generelt når helligdag begynner, om jeg googler dette så ser jeg mange plass at helligdag starter etter kl 18 dagen før helligdag, men klarer ikke å finne noe spesifikt om dette i industrioverenskomsten. Jobber turnus med 12timer skift. Noen som har god peiling på dette og kan gi meg et korrekt svar?? Svar bare hvis du vet, vil ikke ha manges meninger om hvordan du tror det er.. På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Siden det ikke er nevnt i overenskomsten noe om at en skal ha helligdagstillegg for dagen før en helligdag (og heller ikke for dagen etter), kan du trygt gå ut fra at en ikke skal ha det. Julaften og nyttårsaften er heller ikke hellig- eller høytidsdager, så om noen bestemmelser skal gjelde for de dagene, må disse dagene nevnes spesielt. Noe som også forekommer. Er pinseaften derimot ikke nevnt, er konklusjonen lett å trekke. Generelt kan en si at alle dager, også helligdagene, starter kl. 00 og varer til 24. Det er fullt mulig at en bestemt bestemmelse kan tre i kraft f. eks. kl. 18 dagen før en helligdag, men en slik bestemmelse har ikke myndighet til å omdefinere det lovfestede begrepet helligdag. Lenke til kommentar
stisol28 Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) Siden det ikke er nevnt i overenskomsten noe om at en skal ha helligdagstillegg for dagen før en helligdag (og heller ikke for dagen etter), kan du trygt gå ut fra at en ikke skal ha det. Julaften og nyttårsaften er heller ikke hellig- eller høytidsdager, så om noen bestemmelser skal gjelde for de dagene, må disse dagene nevnes spesielt. Noe som også forekommer. Er pinseaften derimot ikke nevnt, er konklusjonen lett å trekke. Generelt kan en si at alle dager, også helligdagene, starter kl. 00 og varer til 24. Det er fullt mulig at en bestemt bestemmelse kan tre i kraft f. eks. kl. 18 dagen før en helligdag, men en slik bestemmelse har ikke myndighet til å omdefinere det lovfestede begrepet helligdag. Hvordan tolke dette? Jeg jobber i dag fra kl 06-18, skal jeg da ha overtid fra kl 14? Endret 19. mai 2018 av stisol28 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Nå kjenner jeg ikke denne overenstkomsten så min tolkning kan være feil. Slik jeg ser det skal du ha en feriegodtgjøring og ett annet tillegg som beregnes ut i fra årsintekt. Ser ikke noe om overtid i utgangspunktet. Det beste er nok å ta en prat med fagoreningen din da de kan dette ut og inn for denne avtalen. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Hvordan tolke dette? Jeg jobber i dag fra kl 06-18, skal jeg da ha overtid fra kl 14? IMG_0950.JPG Nei, her står det ingenting om overtid. Dette gjelder et slags spesielt helligdagstillegg som gjelder for 3 bestemte 40-timers perioder i året. Faller skiftet innenfor en av disse periodene, har en krav på et tillegg på 1/250 årslønn. Lenke til kommentar
stisol28 Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2018 Hvordan tolke dette? Jeg jobber i dag fra kl 06-18, skal jeg da ha overtid fra kl 14? IMG_0950.JPG Nei, her står det ingenting om overtid. Dette gjelder et slags spesielt helligdagstillegg som gjelder for 3 bestemte 40-timers perioder i året. Faller skiftet innenfor en av disse periodene, har en krav på et tillegg på 1/250 årslønn. Okei, så da skal jeg altså ha et tillegg i dag på 1/250 av årslønnen min? Blir jo nesten like bra som 100% det Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Fra min tidligere karriere i arbeidslivet husker jeg at kverulanter satte vi spesielt stor pris på. Andre ansatte kunne vi se nøye på og se om det var mulig å bli kvitt på en eller annen måte, men aldri kranglefanter med åpenbart urimelige fortolkninger og krav. Slike var fredet, for det var dem som skaffet oss noe å gjøre. Eller var det omvendt? Det er noen år siden... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå