Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Intellektuelle rettigheter ved digital visualisering

Corp Por

Anbefalte innlegg

Hvis man vil lage en digital illustrasjon av en rollespillbutikk eller lignende vil det være naturlig å legge inn produkter i hyllene. Bryter man copyright om man legger inn produktesker fra bedrifter en slik butikk normalt ville hatt i sitt sortimang? 

Eksempelvis om man legger inn esker fra games workshop eller wizards of the coast og bruker ekte bilder av eskene slik at det ser ut som at eskene står utstilt i butikken.

Jeg leser:

• No professional distribution. Please do not professionally distribute (whether free of charge or for payment) anything you have produced which contains our IP.

• Use trademarks appropriately. We spend a lot of time getting our trademarks to look how we want them. Please do not stretch or alter our trademarks.

• Copyright. Don’t use material protected by copyright. Please don’t use images from our website, chunks of text lifted from our publications or any of our artwork. We’d encourage you instead to write your own descriptions and maybe even draw your own pictures and maps. Never distribute copies of our publications or other protected material for free.

Man ville jo ikke gjort noen endring i form av deformering av box art'en da man går for fotorealisme,

og man ville ikke vist noe innhold i produktene - kun eskene og ingenting som "koster penger" å få tilgang til i den forstand (Ikke en åpen bok f.eks).

Jeg regner med at det er fullt lovlig å publisere bilder man har tatt inne i en butikk og at det da ikke er noen forskjell om dette er et bilde du har produsert digitalt sålenge man ikke bruker bildemateriale nedlastet fra en nettside (Altså et bilde du har tatt selv eller lastet ned med tillatelse fra noe andre).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge illustrasjonen er tiltenkt privat og ikke-ervervsmessig bruk, vil det ikke være noe problem.

Om du har tenkt å gjøre illustrasjonen offentlig tilgjengelig vil du i de fleste tilfeller trenge opphavspersonens tillatelse.

At box-arten er gratis å se på i butikken er irrelevant. Visning av beskyttede verk er lovlig, jf. Åndsverkloven § 20. Illustrasjonen vil teknisk sett innebære en fremstilling av eksemplar av det beskyttede verket. Dette har opphavspersonen og de han har gitt tillatelse til enerett til - så lenge det ikke er snakk om privat bruk, jf. § 12.

Reglene i § 4 kommer neppe til anvendelse, til det vil ikke det nye verket fremstå som tilstrekkelig selvstendig.

Jeg kan heller ikke se at sitatretten, jf. § 22, kan anvendes, da sitatretten sjeldent kan brukes for å sitere et verk i sin helhet.

De to eneste grunnlagene jeg kan tenke meg at man kan nå gjennom med, er prinsippet om at retten ikke bryr seg med bagateller (de minimis non curat lex), men dette grunnlaget blir i praksis sjeldent påberopt - eller bestemmelsen i § 23a:

Er et kunstverk eller et fotografisk verk utgitt,​ eller har opphavsmannen overdratt eksemplar av verk som nevnt, kan verket medtas i aviser, tidsskrifter, bøker, ved film og i kringkasting, såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.

Vilkåret er at den digitale illustrasjonen kan anses som et kunstverk og at box-arten spiller en underordnet rolle i sammenhengen. Samt at den brukes i avis, tidsskrift, bok, ved film eller i kringkasting (så sannsynligvis ikke relevant for ditt tilfelle). Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...