Gå til innhold

Debatten går: Sverige kan få lyntog i 320 km/t


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

 

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Lenke til kommentar

Hvis målet er å gjøre tog mer konkurransedyktig med fly, for miljøets del, så er løsningen mye rimeligere enn å bruke et utall milliarder på 7-800 km ny toglinje og en mengde nye lyntogsett: Innfør likeverdige miljøskatter på flyvninger som på andre transportmidler. I begge tilfeller er det uansett skattebetalerne som tar regninga.

Avskaff lufthavn-subsidiene og utslipps-rabattene på flyvninger. Det bør Norge også gjøre.

 

Edit: En liten stikkprøve: Lyntog fra Stockholm til Malmø koster fra 395 til 1185 kr og reisetiden er fra 4:23 til 7:45. Fly koster fra 468 + bagasje til 1368 kr og tar 1:05 + oppmøtetid + venting på bagasje + reisen mellom flyplassene og byene. Uten å sjekke nærmere vil jeg gjette på en total reisetid på ca 3 timer og total pris fra rundt 600 kr. Det er nok av prisbeviste svensker som gjerne sparer noen hundrelapper ved å forlenge total reisetid med en time eller to. Får man reelle utslippsavgifter så blir nok fly et par hundrelapper dyrere og da løser dette seg selv. Pluss at man slipper kostbare flyplassutbygginger.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Se på statistikken til Shinkansen i Japan siden sekstitallet! Ingen passasjerer omkommet så langt! Deltagere på dette forum er verdensmestre til å forutse alle mulige og umulige problemer. Trodde ikke du var en av dem aanundo!

Men sikkert bedre å satse på bølgekraft ute på havet (enn "lyntog" i Norge)!

Japan er ikke særlig multikulturelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

320 km/t er ikke det mest nødvendig å bygge ut av jernbane hastighet i Norge ettersom kostnaden blir veldig høy, Intercity på østlandet med hastighet på 250 km/t er god satsing. senere når intercity nærmer seg å bli ferdig burde det absolutt på sin plass videre utbygges med dobbelt spor videre til Bergen, Trondheim og Kristiansand. å gi disse 3 storbyene dobbeltspor med 250 km/t vil god flytt på togene fremover. pluss at da kan godstog eventuelt benytte de gamle trassene. ettersom passasjer togene kan benytte seg av å kjøre på høyhastighetsjernbane i 250 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

 

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

 

Se på statistikken til Shinkansen i Japan siden sekstitallet! Ingen passasjerer omkommet så langt! Deltagere på dette forum er verdensmestre til å forutse alle mulige og umulige problemer. Trodde ikke du var en av dem aanundo!

 

Men sikkert bedre å satse på bølgekraft ute på havet (enn "lyntog" i Norge)!

Ja, du er en av de som har mange seriøse og gode innlegg på TU-forumet.

Men de som er ansvarlige for alle former for nyvinninger/utbygginger plikter å risikovurdere. Utgangspunktet er at alt som kan gå galt vil gå galt, før eller siden.

Utviklingen kan ikke stoppes, men gode risikovurderinger kan minimalisere tapet av menneskeliv.

Det er farlig å leve, og har en et usunt kosthold er det en høyere risiko enn et liv som drosjesjåfør.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at alt som kan gå galt vil gå galt, før eller siden.

Utviklingen kan ikke stoppes, men gode risikovurderinger kan minimalisere tapet av menneskeliv.

 

Shinkansen motbeviser det du skriver! I fjor gikk det ikke tapt et eneste menneskeliv i sivil kommersiell luftfart knyttet til større fly (mer enn femti passasjerer)! Så alle som deltar på disse kommentarfeltene og har innsikt og interesse for teknologi, ikke vær så fordømt smålige og bortforklarer alt som er nytt. Kom heller med noe nytt og konstruktivt. I verste fall kom med hyllester til Elon Musk dersom kreativiteten er mangelfull!

 

Ellers takk for gode ord aanundo som jeg herved returnerer!

Lenke til kommentar

Sikkerhet må kunne ivaretas i dag. Send et ubemannet tog over strekningen først rett før toget med passasjerer kommer. Kameraer på førerløst tog kan overføres til passasjertog og avstand må være lang nok til at passasjertog kan stoppe. Burde være mulig å få til. Egentlig samme system som man hadde på bergensbanen for mange år siden og sysselsatte hundrevis med banevoktere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Utgangspunktet er at alt som kan gå galt vil gå galt, før eller siden.

Utviklingen kan ikke stoppes, men gode risikovurderinger kan minimalisere tapet av menneskeliv.

Shinkansen motbeviser det du skriver! I fjor gikk det ikke tapt et eneste menneskeliv i sivil kommersiell luftfart knyttet til større fly (mer enn femti passasjerer)! Så alle som deltar på disse kommentarfeltene og har innsikt og interesse for teknologi, ikke vær så fordømt smålige og bortforklarer alt som er nytt. Kom heller med noe nytt og konstruktivt. I verste fall kom med hyllester til Elon Musk dersom kreativiteten er mangelfull!

 

Ellers takk for gode ord aanundo som jeg herved returnerer!

 

Det er vel nettopp fordi risikovurderingene er i høysetet at fly er det sikreste transportmiddelet.

Det koster enorme summer med sikkerhetskontroll, men det blir sett på som nødvendig.

Når flyene er kommet i luften må det en militærmakt til for å påføre passasjerene skade, dersom ikke teknologi eller mennesker svikter.

Til det med ny teknologi og debatt rundt nye ting som blir presentert, er jeg egentlig litt skuffet over interessen på kommentarfeltet.

Jeg har ved flere anledninger presentert mine oppfinnelser, og ønsket tilbakemelding, men det er vanskelig å få til en debatt rundt konkrete teknologiske løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Se på statistikken til Shinkansen i Japan siden sekstitallet! Ingen passasjerer omkommet så langt! Deltagere på dette forum er verdensmestre til å forutse alle mulige og umulige problemer. Trodde ikke du var en av dem aanundo!

Men sikkert bedre å satse på bølgekraft ute på havet (enn "lyntog" i Norge)!

Japan er ikke særlig multikulturelt.

Nei, men Japan har hatt et stort problem med egne terrorgrupper. Det har ikke skjedd store hendelser på en del år, men det er fordi de holder konstant høy beredskap.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Se på statistikken til Shinkansen i Japan siden sekstitallet! Ingen passasjerer omkommet så langt! Deltagere på dette forum er verdensmestre til å forutse alle mulige og umulige problemer. Trodde ikke du var en av dem aanundo!

Men sikkert bedre å satse på bølgekraft ute på havet (enn "lyntog" i Norge)!

Japan er ikke særlig multikulturelt.
Nei, men Japan har hatt et stort problem med egne terrorgrupper. Det har ikke skjedd store hendelser på en del år, men det er fordi de holder konstant høy beredskap.

Tror ikke disse er veldig aktive. Hørt om ett gassangrep for ganske mange år siden.

Lenke til kommentar

 

 

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Se på statistikken til Shinkansen i Japan siden sekstitallet! Ingen passasjerer omkommet så langt! Deltagere på dette forum er verdensmestre til å forutse alle mulige og umulige problemer. Trodde ikke du var en av dem aanundo!

Men sikkert bedre å satse på bølgekraft ute på havet (enn "lyntog" i Norge)!

Japan er ikke særlig multikulturelt.

Hva i helvete har det med saken å gjøre? Kina er ikke særlig multikulturelt de heller, men de har ganske mange alvorlige ulykker med sine høyhastighetstog. Inkludert to avsporinger med dødelig utfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Se på statistikken til Shinkansen i Japan siden sekstitallet! Ingen passasjerer omkommet så langt! Deltagere på dette forum er verdensmestre til å forutse alle mulige og umulige problemer. Trodde ikke du var en av dem aanundo!

Men sikkert bedre å satse på bølgekraft ute på havet (enn "lyntog" i Norge)!

Japan er ikke særlig multikulturelt.

Hva i helvete har det med saken å gjøre? Kina er ikke særlig multikulturelt de heller, men de har ganske mange alvorlige ulykker med sine høyhastighetstog. Inkludert to avsporinger med dødelig utfall.

 

Det var ikke faren for teknisk svikt men for terrorhandlinger mot jernbanenettet.

 

Lenke til kommentar

Hva i helvete har det med saken å gjøre? Kina er ikke særlig multikulturelt de heller, men de har ganske mange alvorlige ulykker med sine høyhastighetstog. Inkludert to avsporinger med dødelig utfall.

 

Kina er et utviklingsland med 1.3 milliarder mennesker og har en høy andel som tar tog. Å bare ha et par alvorlige ulykker er faktisk overraskende bra.

 

Jeg er egentlig ikke uenig i konlusjonen din, men kom med bedre eksempler.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Debatten om høyhastighetstog går for fullt i vårt naboland."

 

Hva med sikkerheten når farten øker?

Det var nærmest utenkelig at noen skulle stjele en lastebil for å feie ned mennesker i en gågate, men det skjer.

Hva om noen kaster en stubbe av en jernbaneskinne ned på skinnegangen før toget kommer?

En avsporing i over 200 km/h er dramatisk, men kan vi garantere oss mot denne type hendelser?

Sikkerhet er ikke noe problem. TGV i Frankrike har vært involvert i dødsulykker og også sporet av i høy hastighet, men ingen har hittil død som følge av en avsporing i høy hastighet (https://en.wikipedia.org/wiki/TGV#Accidents).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...