TeslaS Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hei, Jeg ser en noen "sunnere" alternativ til potetgull siden varmen det stekes på visstnok skaper stoffer som kan være kreftfremkallende (akrylamid). Popcorn er vel så vidt jeg vet et godt alternativ, men blir fort smakløst. Er det noen som vet om ostepop er et greit alternativ for å unngå akrylamid? Lenke til kommentar
Buckzie Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) Det er mye her i verden som er kreftfremkallende, eller som "kan" være kreftfremkallende. http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/stoffer_ved_tillaging_av_mat/akrylamid Så lenge du spiser, som de står under rådene i linken, et variert og balansert kosthold tror jeg ikke du skal være redd for at potetgullets akrylamid-mengder skal ta knekken på deg. Fettet, saltet og karbohydratene vil jeg gjette på at har større betydning for helsebildet ditt. Av sunnere salt snacks er popcorn høyt oppe på listen, men alt med måte, selvfølgelig. Hvis du synes det blir smakløst finnes det uhorvelige mengder med forskjellig krydderblandinger du selv kan lage for å sette god smak på popcorn. Google it. "Homemade popcorn spice" er et god sted å begynne. Du kommer heller ikke foruren "frukt og grønt" som snacks. Lag en dip med Q meierienes Drømmelett, litt hjemmelaget ramsløksalt (ta en ettermiddag og plukk ramsløk og lag selv. Eller - bruk vanlig salt!), paprikakrydder, løkpulver, hvitløkspulver og bruk kålrot, knutekål, gulrøtter, agurk, squash, paprika, tomater osv til å dyppe med. Du vil helt sikkert ha "åh, kjøp den-og-den snacksen, den med blablabla-redusert ditt-og-datt"-svar for å føle deg litt bedre når du tygger nedpå noe godt i sommer - men jeg tror at med et velbalansert kosthold, så kan du unne deg en pose med deilig, fritert, oversalta potetgull i blant. Lykke til! -B Edit: FYI - Ostepop friteres, så tror ikke du slipper unna akrylamid der. Igjen - tror ikke du skal bekymre deg så mye om akuratt det. Endret 19. mai 2018 av Buckzie Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Har du vurdert å slutte med snacks? Når det blir en vane, bør det ikke lenger være et problem. Ved større fysisk aktivitet og inntak av næringsrik mat vil det bli lite sug mot snacks. Hvis man får kuttet ned på karbohydrater og grønnsaker med høyt innhold av stivelse vil det være mulig å spise 1-2 måltider om dagen og unngå småspisingen av sukker, salt og usunt fett. Endret 20. mai 2018 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå