Eirik Helland Urke / TU Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Fortalte mer om planene på folkemøte i natt.Elon Musks elleville tunnelboring skal fikse trafikken og gi billige hus Lenke til kommentar
Populært innlegg aanundo Skrevet 18. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. mai 2018 En ganske unik person. En ting er å ha mange ideer, men for de fleste av oss blir det bare luftslott. Her i Norge ville nok en slik person blitt møtt med hoderisting, og fått merkelappen: "En som svever på rosenrøde skyer, uten bakkekontakt". 14 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Jeg ser de fleste av Musk sine foretak i sammenheng med hans koloniplaner for Mars og annen virksomhet borte fra jorden. På mars vil vi trolig måtte bygge habitater under bakken for å unngå stråling, da kan det være fint å ha erfaring med borevirksomhet på jorden. Produksjon av murstein fra mars materialer kan også komme godt med. Dette ble gjort i boken Red Mars av Kim Stanley Robinson. https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_trilogy Endret 18. mai 2018 av Enceladus 9 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 En ganske unik person. En ting er å ha mange ideer, men for de fleste av oss blir det bare luftslott. Her i Norge ville nok en slik person blitt møtt med hoderisting, og fått merkelappen: "En som svever på rosenrøde skyer, uten bakkekontakt". Det får han også, av en liten majoritet som stadig kommer med dejavu øyeblikk 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Déjà vu? Har mer tro på flammekasteren til TBC. Lenke til kommentar
missi Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hva er transportkapasiteten i disse tunnelene? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hva er transportkapasiteten i disse tunnelene?Tenk på et tall? 150 miles/h er 240km/t, eller nesten 70m/s. Hvis vi godtar nødbremsing rundt 1g skulle det bli en makskapasitet på 10 pods per minutt, eller rett under 10000 passasjerer per rør per time. Senk hastigheten og kapasiteten øker. Ved 60km/t blir den nesten 30000 passasjerer per time per rør.. Dette høres helt klart interressant ut men jeg lurer på hvordan de skal få til effektiv av- og påstigning. Skal folk gå av/på under eller over jorden? Hvordan foregår opp- og nedstigning? Får se videoen i kveld tenker jeg, sikkert noen svar der. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Kahuna: Hvilken pod-avstand regner du med? Tar du med i beregningen at podene er 100% selvkjørende og dermed kan kobles i kolonner og bremses synkront? Av/på-stigningen skjer vertikalt fra tunellen opp til gateplan. Hele poden løftes opp sånn at bilene kjører rett ut på gata. Andre poder kan passere under når det skjer. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Pod-avstand basert på at hvis noe fælt skjer med pod N så skal pod N+1 rekke å nødbremse før den krasjer i vrakrestene.. Det er bare en funksjon av farten, avstand=hastighet delt på nødbremsingsakselerasjon. Jer er spent på hvordan de klarer å løse logistikken i dette. Si at en gruppe på 5 podder nærmer seg en stasjon. Med mindre man har et eget nedbremsingsfelt så kan bare den siste podden i rekka bremse ned for å løftes til overflaten, og den vil uansett tvinge neste gruppe med podder til å holde større avstand. Mulig systemet er avhengig av 'forbikjøringsfelt' for å oppnå full effektivitet? Systemet vet uansett hvor du skal så man burde kunne sende poddene litt forskjellig vei underveis så man får stablet dem riktig rekkefølge med tanke på avstigning.. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hva er transportkapasiteten i disse tunnelene?Tenk på et tall? 150 miles/h er 240km/t, eller nesten 70m/s. Hvis vi godtar nødbremsing rundt 1g skulle det bli en makskapasitet på 10 pods per minutt, eller rett under 10000 passasjerer per rør per time. Senk hastigheten og kapasiteten øker. Ved 60km/t blir den nesten 30000 passasjerer per time per rør.. Dette høres helt klart interressant ut men jeg lurer på hvordan de skal få til effektiv av- og påstigning. Skal folk gå av/på under eller over jorden? Hvordan foregår opp- og nedstigning? Får se videoen i kveld tenker jeg, sikkert noen svar der. Nettopp. Av og på, hvordan skal en få fart på det? Lenke til kommentar
missi Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Pod-avstand basert på at hvis noe fælt skjer med pod N så skal pod N+1 rekke å nødbremse før den krasjer i vrakrestene.. Det er bare en funksjon av farten, avstand=hastighet delt på nødbremsingsakselerasjon. Jer er spent på hvordan de klarer å løse logistikken i dette. Si at en gruppe på 5 podder nærmer seg en stasjon. Med mindre man har et eget nedbremsingsfelt så kan bare den siste podden i rekka bremse ned for å løftes til overflaten, og den vil uansett tvinge neste gruppe med podder til å holde større avstand. Mulig systemet er avhengig av 'forbikjøringsfelt' for å oppnå full effektivitet? Systemet vet uansett hvor du skal så man burde kunne sende poddene litt forskjellig vei underveis så man får stablet dem riktig rekkefølge med tanke på avstigning.. Det er jo dette en må kreve svar på. For her og nå fremstår det hele noe tåpelig. Kan jo like så godt bygge en tradisjonell t-bane. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hva er transportkapasiteten i disse tunnelene?Tenk på et tall? 150 miles/h er 240km/t, eller nesten 70m/s. Hvis vi godtar nødbremsing rundt 1g skulle det bli en makskapasitet på 10 pods per minutt, eller rett under 10000 passasjerer per rør per time. Senk hastigheten og kapasiteten øker. Ved 60km/t blir den nesten 30000 passasjerer per time per rør.. Dette høres helt klart interressant ut men jeg lurer på hvordan de skal få til effektiv av- og påstigning. Skal folk gå av/på under eller over jorden? Hvordan foregår opp- og nedstigning? Får se videoen i kveld tenker jeg, sikkert noen svar der. Nettopp. Av og på, hvordan skal en få fart på det? Jeg *tror* at det kan løses ved å dele tunellene inn i hastighetsklasser. Nivået nærmest overflaten er dedikert til av- og påstigning og vil være det tregeste. De løper parallelt med stadig raskere tuneller, for hvert 'filskifte' kan podden kjøre raskere, motsatt når den nærmer seg destinasjonen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Pod-avstand basert på at hvis noe fælt skjer med pod N så skal pod N+1 rekke å nødbremse før den krasjer i vrakrestene.. Det er bare en funksjon av farten, avstand=hastighet delt på nødbremsingsakselerasjon. For veitrafikk benytter man en annen metode, med 3 sekunder som sikkerhetsavstand. Hvis bil nr N plutselig bremser opp fra 110 km/t til 0 på 1 millisekund så har ikke bilen som kommer 3 sekunder bak nubbsjans til å stoppe i tide. Likevel anses det som en god avveining mellom sikkerhet og transportkapasitet. Årsaken til det er at biler stopper ikke på millisekunder i de aller fleste ulykker selv på motorveier. Det som det derimot tas høyde for er førerens oppdagelsestid (1s), førerens og bilens responstid (1s) og differanse i nødbremsing pga ulikt veigrep (1s). I dette systemet kan vi eliminere det første og redusere de to siste. Du kan godt ta utgangspunkt i 1 sekund avstand. Dvs. potensielt opp mot 3600 poder per time. Gang dette opp med gjennomsnittlig antall passasjerer/seter per pod/bil. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hadde jeg skulle satt opp test med sånne hull hadde jeg valgt en annen geografisk område enn california. De tektoniske platene gnisser jo sammen til stadighet der, ikke akkurat stabilt jordsmonn. Meeen, da får de jo testet det også, kanskje de bedriver rør-i-rør eller noe lignende... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Det er mange som har møtt Musk som sier han har en gjennomslagskraft som ikke ligner noe annet. Han kan "ta over" et rom bare ved å komme inn i rommet og begynne å snakke med folk. En slags gründer-jesus. Folk trodde nok han var spik spenna gal når han begynte å snakke om SpaceX og sende raketter i verdensrommet. Hvem tok feil? Alle som sa det ikke gikk an for et privat firma å gjøre det. Endret 18. mai 2018 av Bytex 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Tja, slik jeg tolker det må de ha holdt seg unna glidesonene, for når det først glir så kan glidningen bli flere meter og det stopper selvsagt ikke av en tunell med innhold. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Bytex: Som ateist og notorisk underdog-tilhenger blir jeg litt brydd av uttrykk som gründer-jesus og tesla-menighet. Elon imponerer på mange områder, men det er ingen grunn til å oppheve han til noe annet enn det han er: en dyktig gründer, født med gullskje i munn, med uvanlig god teknisk innsikt og et tonn flaks. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg synes det var interessant med produksjon og salg av "mursten", dvs. stein/cement-blokker som byggemateriale. Kanskje dette kunne være en løsning for Engebø-prosjektet i Norge der deponering av stenmassene i sjøen har møtt så (forunderlig) stor motstand. Eller (andre )tunnel eller gruveprosjekter. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg synes det var interessant med produksjon og salg av "mursten", dvs. stein/cement-blokker som byggemateriale. Kanskje dette kunne være en løsning for Engebø-prosjektet i Norge der deponering av stenmassene i sjøen har møtt så (forunderlig) stor motstand. Eller (andre )tunnel eller gruveprosjekter. Jeg ble ikke så imponert over det. Det høres mer ut som et luftslott. Årsaken er at Elon ikke sier noe om kvaliteten på disse steinene. Murstein kan ikke bare produseres av hva som helst, det krever riktig mineralsammensetning og riktig størrelsesammensetning eller så går det ut over styrke og evne til å ikke sprekke opp når den brennes. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Pod-avstand basert på at hvis noe fælt skjer med pod N så skal pod N+1 rekke å nødbremse før den krasjer i vrakrestene.. Det er bare en funksjon av farten, avstand=hastighet delt på nødbremsingsakselerasjon. Jer er spent på hvordan de klarer å løse logistikken i dette. Si at en gruppe på 5 podder nærmer seg en stasjon. Med mindre man har et eget nedbremsingsfelt så kan bare den siste podden i rekka bremse ned for å løftes til overflaten, og den vil uansett tvinge neste gruppe med podder til å holde større avstand. Mulig systemet er avhengig av 'forbikjøringsfelt' for å oppnå full effektivitet? Systemet vet uansett hvor du skal så man burde kunne sende poddene litt forskjellig vei underveis så man får stablet dem riktig rekkefølge med tanke på avstigning.. Det er jo dette en må kreve svar på. For her og nå fremstår det hele noe tåpelig. Kan jo like så godt bygge en tradisjonell t-bane. Husk på hvem som står bak. Det ville overraske meg om de ikke har laget en datasimulering på dette allerede. At de har gått videre med det er god indikasjon på at problemene de er i stand til å forutse er overkommelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå