Gå til innhold

Olympus pen 7 - hvordan endre videoinnstillinger (fps)?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et Olympus pen 7 kamera som jeg er godt fornøyd med. MEN jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan endre fps på filmopptaket. På mitt Canon 6D kan jeg velge mellom e.g. 24 fps og 25 fps med to forskjellige kompresjonmetoder (ALL-I og en annen..). Jeg kjører shutter på kamera så nærme dobling av fps som mulig, e.g. på Canon kjører jeg 25 fps og shutter på 50. På Olympus ønsker jeg gjøre det samme, men jeg vet ikke hvilken fps Olympusen bruker. 25? 30? Og like viktig, kan jeg velge mellom slike modi? Hvordan gjør jeg det?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det er E-PL7 du har. Så vidt jeg kan finne er det kun 30 bilder i sekundet som er mulig på dette kameraet. Ser ikke slik ut fra det jeg ser på nettet, men det kan være at det er 25 for kameraer solgt i PAL-områder.

Det er to komprimeringsgrader. Olympus sine menyer er ikke så enkle å finne ut av, men det bør stå i brukerveiledningen hvordan du velger komprimering.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ja det er helt korrekt som du skriver, E-PL7.

Ja komprimeringsgraden er kanskje "FullHD fine". Det høres riktig ut at 25p (for det er progressive frames regner jeg med??) er for Europa og 30p er for USA/NTSC... Kanskje jeg kan importere en filmsnutt til MACen og lese av filen der for å se om det er progressive og antall fps..

Tilleggsspørsmål:

1. Jeg liker å ha relativt mye kontroll over innstillingene når jeg filmer, og på mitt Canon 6D liker jeg å manuelt endre på shutter og aperture, men ha autoISO slik at jeg kan filme i forskjellige lyssettinger (e.g. på ferietur i storbyen). På Olympusen ser det ikke ut til at dette fungerer (?), da jeg må velge enten "shutter" eller "aperture" priority. Ved "Manuell" må jeg også sette iso da AutoISO er grået ut. Forslag til hvordan jeg låser dette?
Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

...

Kanskje jeg kan importere en filmsnutt til MACen og lese av filen der for å se om det er progressive og antall fps..

....

Har ikke E-PL7 selv så jeg har ikke noe svar på dette, og bruksanvisningen var veldig tynn. Mistenker at det er 30p (ut fra tester på nettet) også i PAL-land, men som du sier kan du sjekke det enkelt nok.

Når det gjelder eksponering så er ikke video den sterkeste siden til eldre Olympus-modeller, og E-PL-serien er den rimeligste fra Olympus. Du kan kjøpe et variabelt ND-filter, men vet ikke hvor mye enklere det vil være enn å bare endre ISO manuelt for å få ønsket kombinasjon av lukker og blender. Det vil i hvert fall være en fordel å ha et slikt hvis du filmer mye ute i pent vær hvis du skal klare å holde lukker på 1/60 sekund. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...