Gå til innhold

Vifter til min nye dunk

sukk

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg ny maskin i et Chieftec Dragon Kabinett. Om det heter full/midi tower varierer fra side til side, men den har fire 3,5 slotter. Jeg skal ha en P4 Northwood 1,8 med medfølgende vifte.

Jeg tenkte at jeg for sikkerhetsskyld skulle ha en vifte til harddisken (60 gb 7200).

Kabinettet har plass til fire ekstra vifter; har jeg bruk for det? Jeg regner med å ha en ekstra i tillegg til hd-vifta.

Dvs. jeg må kjøpe minst 2 ekstra vifter, eller tre?

Kabinettet har en fancy vifteplass i siden.

Er det slik at papst er et kvalitetsmerke innen vifter?

Hvor kraftige vifter trenger jeg? Lyden er ganske viktig, hvor mange desibel er passelig? Hvor mye bråk er egentlig 20 db?

Har for øvrig tenkt å handle på microplex.no, viftene skal ha dimensjon 80x80mm.

Puh...

Håper noen tar seg tid til å besvare alle de teite spørsmåla mine......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig greit å ha noen kabinettvifter. Mange sliter med "cpu temp over 50c!", men hos veldig mange så ligger problemet i kabinett-temp, ikke i cpu-kjøleren. Den vifta i sida på kabinettet tror jeg faktisk følger med, så da har du allerede en. Tar jeg feil om jeg sier at kabinettet har en 120mm plass også? Mitt har ivertfall det, men det er av søsterserien til Dragon, Scorpio... Dersom det har det, så får du dytta mye luft i henhold til støy med ei 120mm vifte. Stapp inn ei sånn ei (eller evt. 80mm dersom du kun har 80mm plasser) øverst som blåser ut, så kan du ha inn 1 eller 2 ekstra 80mm nederst som suger luft inn. Da har du nok bra luftgjennomstrømning, om du velger de rette viftene. Papst er, ja, et kvalitetsmerke innen vifter, men de koster mye, og går kun på den hastigheten de selges som. Du kan kjøpe en kraftig Papst-vifte (med høy cfm og støy) + en rheostat til å regulere, men det er mye heller å anbefale (etter min mening) å kjøpe Enermax-kabinettviftene hos Microplex (som også er billigere), der følger rheostat med. Da kan du sette viftene til akkurat passelig nivå. Men om du velger vibrasjonsfrie, dyre Papst-vifter eller regulerbare Enermax-vifter får bli opp til deg, men jeg anbefaler sistnevnte!

Lykke til...

Lenke til kommentar

Papst viftene skal være av god kvalitet. Skal holde lenge og de er litt bedre utformet med tanke på støy enn billigere vifter.

Min erfaring er at 20db er omtrent lydløst. Du kommer ikke til å høre så mye til vifter på det nivået så lenge de er montert fast og ikke står å blåser rett inn i en vegg.

Min erfaring er at vifter er lydløse til omtrent 24-25 db. Over dette begynner du å høre viftene. Men du kan likevell ha en vifte som bråker 26db, men som lager mindre støy en en på 24db. En må tenke litt på luftstrømmen som vifta sender avgårde og hvor vifta henter lufta fra. Frie luftveien gjelder hos allergi legen, men også her.

Kommer du opp i 30db så begynner det å bli litt kraftige vifter. Selve viften trenger ikke å bråke mer, men når luften skal presses gjennom ribber, ledninger og annet som står i veien begynner det å bale på seg med støy. Min grense for støy går omtrent her og vifter over 32 db ser jeg ikke på en gang. Blir for mye om en bare skal sitte å skrive, programmere og lignende med maskinen. Bruker du maskinen din til bare spill kan du godt ha vifter som bråker mer, men da begynner det å bli litt amputerte mulgheter til bruk av maskinen.

Videre oppover i db sitgen er det mer og mer lik hårføner tendenser. Mye luft, men sinnsykt mye bråk også.

Har du en bråkete maksin så prøv å start maskinen uten harddisk. Den kan være kilde til fryktelig mye bråk (Ibm 75gxp serien spesiellt). Kanskje du blir overrasket? Seagate barracuda IV bråker lite (Jeg har 2 og kan knapt høre de.).

Da har i alle fall jeg bidratt med mitt.

Lenke til kommentar

Blir det da nok med tre 80x80mm Papst vifter 45m3/time 19 db? Altså en ut og to inn.

Jeg finner ikke ut om det er plass til en 120mm vifte, informasjonen og oppbyggningen av chieftec-sidene er møkk. Er det noen som har et slikt kabinett og vet?

Chieftec Fulltower m/dør, Sølv DX01SLD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...