foenix Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Er det noe man kan spare en god del penger på å gjøre selv før man leverer bilen til service? Jeg tenker på f.eks å skifte bremseklosser, oljeskift og andre ting som er mulig å gjøre selv. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Det er vel bare å ta en titt i serviceboken i bilen. Der står det hva som må gjøres på service. Å ta service er helt valgfritt, du kan gjøre alt selv om ønskelig. Lenke til kommentar
accer Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hvilken bil er det da. Er det gammel bil det er snakk om. Dem har egen sjekkliste dem bruker på service. Om bilen er gammel så bytt alt selv. Er Luftfilter, Kupefilter,Olje, Oljefilter. Dieselfilter om det er lengesiden det har blitt byttet eller bensinfilter. Bremser tar du selv. Gjerne bytte ut bremsevæsken om det er lenge siden. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Ja er det en gammel bil er det ikke noe vits å ha den på verskted om du kan fikse selv. med unntak av ting som f.eks flushing av automatkasse (krever spesielt utstyr) og bytting av glødeplugger (dem kan enkelt knekke, da må ofte toppen plukkes av motoren, husk å få fastpris på denne jobben). Olje, bremser og filter og slikt er enkelt å fikse selv som oftest. Endret 18. mai 2018 av Complexity Lenke til kommentar
accer Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Skal du bytte glødere så er det bare å huske å ha varm motor ingen sak å bytte selv. Om dem knekker så er der blitt byttet på kald motor Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Skal du bytte glødere så er det bare å huske å ha varm motor ingen sak å bytte selv. Om dem knekker så er der blitt byttet på kald motor Kan fort knekke på varm motor og bare dem er kokset godt nok inni der men man vurderer jo selv hva man tør å begi seg ut på. Lenke til kommentar
accer Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Skal du bytte glødere så er det bare å huske å ha varm motor ingen sak å bytte selv. Om dem knekker så er der blitt byttet på kald motor Kan fort knekke på varm motor og bare dem er kokset godt nok inni der men man vurderer jo selv hva man tør å begi seg ut på. Hehe jo kan knekke. Men du kan også få et fly i hode 1 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Ford S-max, 2010 mod. 2wd, manuell gear. Hva kan skje dersom man ikke bytter glødere? Hvor ofte bør disse evt. byttes? Går det på antall kjørte kilometer, eller hvor lenge de har sittet i motoren? Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ford S-max, 2010 mod. 2wd, manuell gear. Hva kan skje dersom man ikke bytter glødere? Hvor ofte bør disse evt. byttes? Går det på antall kjørte kilometer, eller hvor lenge de har sittet i motoren? Det som skjer er at den blir meget tungstartet om de beginner å varme dårlig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Bilen blir vanskelig å starte på vintern om gløderne er dårlig. Eneste faren med dårlige glødere. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Vet jeg gjentar meg selv som en gammel platespiller, men skap et godt forhold til den mest pålitelige og halvveis billige verkstedet i byen, og la de få gjøre jobben. Du sparer så mye hodebry og tid. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Hvor ofte bør disse evt. byttes? Sjekk manualen på bilen din! Det står ofte en tabell der et eller annet sted med in intervaller for alle ekstraordinære ting. I tillegg er det en del generelle oppgaver gjennomgang av alle slitedeler og smøre opp alle bremser, låser,.hengsler osv, (Tas desverre ofte snarveier. Oftere jeg har fått bil tilbake fra service uten at boltene på bremsene ser ut til å være rørt, enn at dem har gjort det f.eks.) Endret 18. mai 2018 av MailMan13 1 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Hvor ofte bør disse evt. byttes? Sjekk manualen på bilen din! Det står ofte en tabell der et eller annet sted med in intervaller for alle ekstraordinære ting. I tillegg er det en del generelle oppgaver gjennomgang av alle slitedeler og smøre opp alle bremser, låser,.hengsler osv, (Tas desverre ofte snarveier. Oftere jeg har fått bil tilbake fra service uten at boltene på bremsene ser ut til å være rørt, enn at dem har gjort det f.eks.) Har du da brukt merkeverkstedet? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Har du da brukt merkeverkstedet? Ja. I den forrige jobben min hadde vi Toyota, Ford, Peugeot og Citroen på service hos merkeverksted. Siden jeg har hatt arbeid som ikke innebærer kjøring eller bil de siste årene har jeg bare hatt min egen bil til service på mitt lokale uavhengige verksted. Der har dem vært flinke de siste 2-3 gangene, ihvertfall med de tingene jeg kan se. Om det er fordi jeg spør spesifikt når jeg leverer den om dem går over bremser og sånt, eller om dem faktusk er flinke "by default" er ukjent for meg. Endret 18. mai 2018 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå