AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Tenker å kanskje sende en liste med symptomer til legen. Eller kanskje ha den klar bare til en eventuell ny time, så er jeg sikker på at jeg ikke glemmer/utelater noe.. Ting jeg ser på som uviktig kan jo kanskje ha betydning. Men vet ikke om det virker litt for ekstremt? Iblant: sur baki halsen, kløe i halsen, hoste, pipende pust, vondt i 'lungene' når jeg prøver å trekke pusten inn, feber Ca. hele tiden: Andpustenhet (vanskelig å trekke pusten ordentlig), drikker utrolig mye vann, føler meg fortsatt tørst (kan typ drikke 7dl før jeg legger meg og våkne med knusktørr munn. Får se det an i 1-2 uker, så eventuelt dra tilbake... Anonymous poster hash: 75ab3...584 + glemte slim i halsen. Og virker som nesa mi er litt tett (men ikke noe snørr el,. Den er tørr). Merker det når jeg prøver innpust med nesa, ser ut som polyppene er ganske hovne, og er mørkerosa/rødt. Men skal også kanskje være slik? Men mest sannsynlig overanalysere jeg det bare.... bare irriterende/slitsomt å ikke få puste ordentlig.. så hvordan skal jeg ikke tenke på det.. Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Og nå også vondt i brystet/hjertet... men det kan kanskje komme av at jeg puster rart? Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Skriv gjerne liste, ja! Både en liste med spørsmål ( prioriter hvilke av dem det er viktigst å få svar på). Du bør nok også booke dobbeltime hos legen, virker som du har mye å tenke på og mye å spørre om. Å prate med legen om det kan ligge angst bak og om at alle symptomene kanskje er fysiske uttrykk av angst, kan være nyttig. Det vil nok legen ha fått et godt inntrykk av til nå. Smerter fra brystet/hjertet kommer som regel av stram brystvegg. Det du da må gjøre, er å få tøye og massasje og jobbe med kroppsholdning gjennom styrketrening og bevisstgjøring. Framoverlent holdning skaper både vansker med å puste, i tillegg til smerter. Ved angst/langvarig bekymring blir man ofte stram, har høy tonus (spenning) og framoverlent i muskulaturen. det er kroppens uttrykk for å ville beskytte seg selv mot "fare". Og som sagt, sitter man mye foroverbøyd, får ikke lungene helt plass til å få pustet skikkelig, så det gjelder å få lent seg litt bakover og opp i god kroppsholdningen sånn at det er lettere å slippe pusten til. Hvis du er bekymret for hjertet: Ved hjerteproblemer har man andre symptomer enn smerter fra brystet. Og jeg vil være forsiktig med å nevne hva, sånn at du ikke kjenner for mye etter Jeg har hjertesykdom, men ingen smerter før anfall, jeg bare besvimer når pulsen eller blodtrykket blir for lavt. I tillegg har kvinner helt andre symptomer enn menn på f.eks. hjerteinfarkt. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hvordan kommer man egentlig til konklusjonen "vanskelig å puste -> kan det være reflux" (ref tittel på tråden)? Reflux er vel sure oppstøt og den typen ting, ikke pustevansker? Kanskje det foreligger en psykisk komponent i ditt pusteproblem, som forverrer pusten din. Jeg holder en knapp på dette. Å prate med legen om det kan ligge angst bak og om at alle symptomene kanskje er fysiske uttrykk av angst, kan være nyttig. Det vil nok legen ha fått et godt inntrykk av til nå. Dette også. Men jeg er ikke lege. Bestill deg ny time. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Hvordan kommer man egentlig til konklusjonen "vanskelig å puste -> kan det være reflux" (ref tittel på tråden)? Reflux er vel sure oppstøt og den typen ting, ikke pustevansker? Ja.. Var noen som sa at refluks kan ha sammenheng med pusteproblemer. "Overraskende nok så er det en sterk sammenheng mellom lungesymptomer som tungpust, hoste og økt slimproduksjon og sykdomstilstander i spiserøret/magesekken" (http://www.finsnes.no/artikkel/refluks-hva-har-magen-med-lungene-gjore)(vet ikke hvor sikker kilden er, dog. må slutte å lete etter alle slags mulige grunner på internett). Også har jeg tidligere bakgrunn med 'bulimi' for noen år siden (ca 3-4 år siden. 1.5-2 år med oppkast opptil flere ganger hver dag, ikke diagnosert eller fortalt til lege), og er litt redd for at det skal komme og hjemsøke meg nå.. Men tviler på at noe kan gi ettervirkninger etter så lang tid? Framoverlent holdning skaper både vansker med å puste, i tillegg til smerter. Ved angst/langvarig bekymring blir man ofte stram, har høy tonus (spenning) og framoverlent i muskulaturen. det er kroppens uttrykk for å ville beskytte seg selv mot "fare". Og som sagt, sitter man mye foroverbøyd, får ikke lungene helt plass til å få pustet skikkelig, så det gjelder å få lent seg litt bakover og opp i god kroppsholdningen sånn at det er lettere å slippe pusten til. Hvis du er bekymret for hjertet: Ved hjerteproblemer har man andre symptomer enn smerter fra brystet. Og jeg vil være forsiktig med å nevne hva, sånn at du ikke kjenner for mye etter Jeg har hjertesykdom, men ingen smerter før anfall, jeg bare besvimer når pulsen eller blodtrykket blir for lavt. I tillegg har kvinner helt andre symptomer enn menn på f.eks. hjerteinfarkt. (er jente, forresten) Mye av dette kan nok stemme, ja! Jeg sitter alt for mye fremover, og reiser skuldrene mye (har vært sånn i mange år). Skjønner bare ikke hva det er jeg angster/bekymrer meg over.. Men nå har jeg i hvert fall en god motivator til å jobbe med holdningen. Det jeg synes er så merkelig er bare de andre fysiske tegnene som kommer (slim i halsen feks, tette neseganger, kløing i halsen (kan tyde på at jeg har spist noe jeg ikke tåler?)), men kroppen er jo merkelig og alt henger jo sammen på et vis, så kanskje ikke så rart! (og at det også er tilstede konstant..) Kanskje kroppen min bare prøver å fortelle meg at jeg må fikse opp i hodet mitt, på et vis. Angående det siste jeg har uthevet, jeg gikk til legen for noen år siden fordi jeg besvimte en del/var mye svimmel. (min tidligere) lege forsikret meg om at det bare var et tegn på sunnhet (lavt blodtrykk), burde jeg muligens spørre om å få hjertet utredet pga dette? (hehe, nå gjør jeg kanskje nettopp akkurat det du sa jeg ikke skulle gjøre,,,) (Uff. Beklager for all masingen. Skal prøve å slutte å bekymre meg så veldig nå. Og prøve å prate med legen. Må bare finne ut hvordan. "Ja, kanskje det kan skyldes angst? Ikke at jeg har noen grunn til å ha det, men.."... ) Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 + at jeg også (i følge kjæresten min) alltid har dårlig ånde.. Sånn selv om jeg nettopp har pustet tenna. Noe som jo kan komme av refluks.. (dette har dog vart leeenge. lenge før jeg fikk pusteproblemene). Men tror jeg burde/skal slutte å grave rundt i denne grøten nå, og overlate spekulasjoner til legen. Så får jeg oppdatere om jeg en gang eventuelt skulle finne ut om det er noe (om det er fysisk og/eller psykisk)! Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 En grunn til at jeg tviler LITT på at det (kun) er psykisk er dette slimet. Er der hele tida. Det er så sykt seigt, typ hvis jeg spytter i vasken så vil det ikke gå av seg selv.. Men kanskje jeg kan spørre legen om jeg kan bli henvist til en øre-nese-hals spesialist, eller noe i den duren. eller ett eller annet.. vet ikke hva som er vanlig. Vil ikke komme og fremstå som at jeg tror jeg vet noe,,, får vel bare forklare at problemet fortsatt vedvarer og se hvor det går etter det. Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Det er pollensesong. Du har testet deg for allergi, ja? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Det er pollensesong. Du har testet deg for allergi, ja? ja, har fått påvist allergisk reaksjon, men de vet ikke hva. (tipper pollen var i testen, men vet helt ærlig ikke hva de testet for). Pluss har vart siden februar, lenge før jeg så noe pollen... Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Det er litt utrolig hvor glad man kan bli av en røntgentime? (brystkasse, lunger). Hadde ikke engang spurt legen om det, og så møter det meg etter jeg er ferdig med eksamen, ferdig med dette semesteret. Samtidig. Før eksamen kjøpte jeg titralac og prøvde det (vært litt sur i halsen de siste dagene, kvalm og ekkel smak i munnen), og synes det hjalp! Litt i hvertfall. Føler jeg kanskje kaster bort andres tid ved denne undersøkelsen... men samtidig så kan det jo kanskje være lurt? Nå har jeg jo uansett time, så får se hvordan det utfolder seg. Anonymous poster hash: 75ab3...584 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hvordan kommer man egentlig til konklusjonen "vanskelig å puste -> kan det være reflux" (ref tittel på tråden)? Reflux er vel sure oppstøt og den typen ting, ikke pustevansker? Ja.. Var noen som sa at refluks kan ha sammenheng med pusteproblemer. "Overraskende nok så er det en sterk sammenheng mellom lungesymptomer som tungpust, hoste og økt slimproduksjon og sykdomstilstander i spiserøret/magesekken" (http://www.finsnes.no/artikkel/refluks-hva-har-magen-med-lungene-gjore)(vet ikke hvor sikker kilden er, dog. må slutte å lete etter alle slags mulige grunner på internett). Også har jeg tidligere bakgrunn med 'bulimi' for noen år siden (ca 3-4 år siden. 1.5-2 år med oppkast opptil flere ganger hver dag, ikke diagnosert eller fortalt til lege), og er litt redd for at det skal komme og hjemsøke meg nå.. Men tviler på at noe kan gi ettervirkninger etter så lang tid? Framoverlent holdning skaper både vansker med å puste, i tillegg til smerter. Ved angst/langvarig bekymring blir man ofte stram, har høy tonus (spenning) og framoverlent i muskulaturen. det er kroppens uttrykk for å ville beskytte seg selv mot "fare". Og som sagt, sitter man mye foroverbøyd, får ikke lungene helt plass til å få pustet skikkelig, så det gjelder å få lent seg litt bakover og opp i god kroppsholdningen sånn at det er lettere å slippe pusten til. Hvis du er bekymret for hjertet: Ved hjerteproblemer har man andre symptomer enn smerter fra brystet. Og jeg vil være forsiktig med å nevne hva, sånn at du ikke kjenner for mye etter Jeg har hjertesykdom, men ingen smerter før anfall, jeg bare besvimer når pulsen eller blodtrykket blir for lavt. I tillegg har kvinner helt andre symptomer enn menn på f.eks. hjerteinfarkt. (er jente, forresten) Mye av dette kan nok stemme, ja! Jeg sitter alt for mye fremover, og reiser skuldrene mye (har vært sånn i mange år). Skjønner bare ikke hva det er jeg angster/bekymrer meg over.. Men nå har jeg i hvert fall en god motivator til å jobbe med holdningen. Det jeg synes er så merkelig er bare de andre fysiske tegnene som kommer (slim i halsen feks, tette neseganger, kløing i halsen (kan tyde på at jeg har spist noe jeg ikke tåler?)), men kroppen er jo merkelig og alt henger jo sammen på et vis, så kanskje ikke så rart! (og at det også er tilstede konstant..) Kanskje kroppen min bare prøver å fortelle meg at jeg må fikse opp i hodet mitt, på et vis. Angående det siste jeg har uthevet, jeg gikk til legen for noen år siden fordi jeg besvimte en del/var mye svimmel. (min tidligere) lege forsikret meg om at det bare var et tegn på sunnhet (lavt blodtrykk), burde jeg muligens spørre om å få hjertet utredet pga dette? (hehe, nå gjør jeg kanskje nettopp akkurat det du sa jeg ikke skulle gjøre,,,) (Uff. Beklager for all masingen. Skal prøve å slutte å bekymre meg så veldig nå. Og prøve å prate med legen. Må bare finne ut hvordan. "Ja, kanskje det kan skyldes angst? Ikke at jeg har noen grunn til å ha det, men.."... ) Anonymous poster hash: 75ab3...584 Kilden du referer til referer videre til én artikkel, på originalkilden og det står det noe, som jeg anser svekker reliabiliteten: "There are currently no simple objective measures of airway reflux, although tests such as salivary pepsin in the form of the Peptest can be useful markers". Det som står skrevet om respirasjonsfysiologi er feilaktig. Kilden du referer til, prater også til én dyrestudie, altså de har ikke en gang forsket på mennesker... Ved angst trenger du ikke å ha en spesiell grunn, en spesiell fobi, angst og panikkanfall kan komme "som lyn fra klar himmel" . Du burde forresten si ifra til legen at du har kastet opp mat tidligere med vilje (som man gjør ved bulimi). For meg fremstår det som et tegn som retter meg mer mot at du kanskje har psykiske vansker. Har man hatt psykisk sykdom før, er man sårbar for andre psykiske sykdommer. Lavt blodtrykk er definitivt bra, det er mye bedre å ha lavt enn høyt . Du hadde nok for lengst vært utredet i forhold til hjerte om det var behov for det. Dersom du besvimer eller blodtrykket er veldig lavt, eller det påvirker deg så mye at du ikke klarer hverdagen, er saken en annen. Husk også at du kan få lavt blodtrykk av angst, faktisk. Det skyldes at når kroppen er i angstsituasjon, så hender det at kroppen kjører litt for mye på med naturlig blodtrykksdempende fra kroppen selv, og blodtrykket blir lavt. Det er det som oftest skjer når folk besvimer av blodprøver. Det som kan hjelpe mot fort lavt blodtrykk er Farris (spesielt om du svetter mye og mister mye salt), å være i bevegelse (hvis jeg ligger stille/sitter for lenge stille, hender det at jeg får lavt trykk. Støttestrømper klasse 1 kan hjelpe på. I tillegg, hvis jeg får et akutt blodtrykksfall, legger jeg meg ned med beina opp sånn at blodet kommer til hodet eller setter meg ned på huk, som jeg ble rådet fra min egen fastlege for å å øke blodtrykket igjen og for å ikke skade meg under blodtrykksanfall. Ja, angst (og depresjon) setter seg ofte i kroppen og gir fysiske symptomer. Mange tror at de er helt atskilte enheter, men vi den fysiske og mentale helsen går hånd i hånd, ofte en gjensidig påvirkning. Mange med f.eks. KOLS får angst når de ikke får puste ordentlig, og angsten deres kan motsatt også påvirke de til å føle at de puster dårligere enn det de egentlig gjør. Hehe, du trenger ikke å unnskylde "masing". For meg fremstår det heller som du trenger å trygges. Og siden du leter veldig mye på nett selv og kjenner veldig etter på alt mulig, og du ikke føler det heelt trygg på legens tidligere vurderinger, så tror dette skyldes helseangst, samt noe allergiske reaksjoner. Husk også at mange av symptomene du har ikke trenger å henge sammen til én og samme ting. Hvis jeg var deg, ville jeg pratet om angst generelt med legen + spesfikt om du kanskje kan ha helseangst. I tillegg tar du selvfølgelig opp de fysiske symptomene du opplever. Om legen tror det foreligger helseangst og ikke først og fremst fysisk sykdom får du kanskje henvisning til psykolog sånn at du får den hjelper du trenger sånn at du leve et liv uten at bekymringer plager deg. Det er mulig, og dét er det mye mer livskvalitet i Du kan få henvisning fra legen til psykomotorisk fysioterapi, men du kan også velge å privat. Motsatt kan det hende de finner noe fysisk, men at det ikke nødvendigvis trenger å være alvorlig og det finnes helt sikkert medisin. Vi lever tross alt i 2018 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Det er pollensesong. Du har testet deg for allergi, ja? ja, har fått påvist allergisk reaksjon, men de vet ikke hva. (tipper pollen var i testen, men vet helt ærlig ikke hva de testet for). Pluss har vart siden februar, lenge før jeg så noe pollen... Anonymous poster hash: 75ab3...584 Pollensesongen tror jeg startet ganske tidlig år, men nøyaktig når husker jeg ikke. Kommer litt an på hvor i landet du bor hehe. Be om utskrift på hva du ble testet for i forhold til allergi. Greit å vite hva du har allergi mot sånn at du kan unngå det Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 + at jeg også (i følge kjæresten min) alltid har dårlig ånde.. Sånn selv om jeg nettopp har pustet tenna. Noe som jo kan komme av refluks.. (dette har dog vart leeenge. lenge før jeg fikk pusteproblemene). Men tror jeg burde/skal slutte å grave rundt i denne grøten nå, og overlate spekulasjoner til legen. Så får jeg oppdatere om jeg en gang eventuelt skulle finne ut om det er noe (om det er fysisk og/eller psykisk)! Anonymous poster hash: 75ab3...584 Dårlig ånde bør du ta opp med tannlegen din. Skrap gjerne også tungen din med tungeskrape, bruk Flux tannskyll (anbefales av tannleger) og bruk tanntråd. Gjerne en sånn multigreie-tanntråd, som du både kan bruke mellom tenner og som du kan skrape tannstein av. Har bodd tidligere med en tannlegestudent så samlet til meg noen gode tips der, og får aldri klager på dårlig ånde) Men tror jeg burde/skal slutte å grave rundt i denne grøten nå, og overlate spekulasjoner til legen. Så får jeg oppdatere om jeg en gang eventuelt skulle finne ut om det er noe (om det er fysisk og/eller psykisk)! Overlat det til legen du ja. Kjæresten min er lege og de lærer noe helt enormt på det medisinstudiet. Overveldet over det kunnskapsmengden og detaljkunnskapen de sitter på. Leger får tross alt betalt for å finne ut dette, det gjør ikke du, hehe, så bruk heller den bekymringstiden på noe gøy Lenke til kommentar
Gydik1 Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymDiskusjon skrev (På 5/19/2018 den 14.20): Haha jeg veet jeg overtenker dette, men jeg klarer ikke å la vær! Det er alt jeg klarer å fokusere på.. Noe som ikke er særlig praktisk når en har eksamen om noen dager. Og selv om det ikke er alvorlig på den måten at jeg har falt om død e.l., så er det alvorlig for meg fordi det går sterkt ut over livskvaliteten min... Før dette var jeg i god form. Om en måned skulle jeg på treningsleir for en 25-30 timers uke, og slik det fortoner seg nå blir det mest å sitte rett ut i en stol. Men er jo mange som gjør det til vanlig, så får vel gjøre det jeg og. Om en drikker seg driting så får en jo øyeblikkelig hjelp om en trenger å pumpes. Kanskje jeg skal gjøre det, så kan jeg be dem ta en kikk på resten av meg i samme slengen. (neida, skal ikke misbruke helsesystemet på den måten) Mens nå, så er det tungt å bevege seg LITT. Jeg gikk turen til apoteket i dag (den er kort!) og måtte stoppe flere ganger for å prøve å ta igjen pusten (bøye seg ned og støtte meg på knærne slik gamle mennesker og folk gjør etter harde løp). Men! Snakket med en på apoteket, sa det tar ca en uke før man får optimal effekt av Symbicort, så skal se det an. Han mente det feks ikke var nødvendig med Titralac fordi jeg ikke har sure oppstøt/halsbrann. Føler meg litt roligere nå. Og jeg må bare gjenta igjen at jeg vet jeg overreagerer. Menmen... Jeg er bare så redd for at saken min skal bli henlagt hos legen. At jeg om et år skal sitte og fortsatt ikke vite hva det er. Så kanskje jeg pusher litt mer enn nødvendig, men jeg vil heller være litt irriterende nå og kunne sitte og være normal igjen om et år. Bare føler at det ikke er normalt at en 20 åring har pusteproblemer? Men det går seg nok til! Hehe. Nå skal jeg fokusere på noe annet de neste dagene, prøve å slutte å tenke på det. Igjen, takk for svar. Og litt fornuftige ord. Jeg er litt irrasjonell av meg og har godt av å høre det. Anonymous poster hash: 75ab3...584 Heii! Fant du noen gsng ut hva som var galt? Jeg sliten med det samme og får ikke sove for jeg er så tungpustet 😔 jeg er også ung. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå