Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med en polynommodelloppg!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt b og c, men a hadde også vært fint!

Regner jeg bare ut funksjonen helt til den er på 0 på b, sånn som på bildet?

Og er svaret på c V(1)=36dm^3 (37.9 i fasit)

a) Som det står i oppgaven er hver side 8 dm lang, men Eli skal klippe bort to kvadrater hvor hver side er X lang. På hver side av den 8 dm lange siden vil det være to sider som er X lange. Disse skal som sagt fjernes. Uttrykket for hver side blir da 8-2X.

Arealet av et kvadrat er sidelengde * sidelengde, eller sidelengde^2 om du vil. Derfor har du (8-2X)^2.

Volum er som kjent areal * høyde. Arealet har du allerede og høyden er den andre siden av kvadratet som fjernes, nemlig X.

Derfor V(X) = X*(8-2X)^2.

Lenke til kommentar

Det er bedre å forklare hvorfor x bare kan ligge mellom null og fire.

Ja, men hvordan skal jeg da vite at x er mellom null og fire?
Se på modellen i oppgaven. Hvilke tall gir mening?

Men hvordan vet jeg at det er 4 og ikke 6, uten å regne ut? Sidene blir vel 6dm etter å ha klippet bort kvadratene. Skal jeg bare dele begge åtterne på to og fordele de på de to andre sidene?

Endret av tørkepapir
Lenke til kommentar

Spesielt b og c, men a hadde også vært fint!

Regner jeg bare ut funksjonen helt til den er på 0 på b, sånn som på bildet?

Og er svaret på c V(1)=36dm^3 (37.9 i fasit)

Får 37.9 på geogebra.

Men får ikke til forhånd med derivering.

Men på en 2P eksamen, vil sånne oppgaver som 3.16 og 3.17 løses på geogebra eller forhånd?

Endret av tørkepapir
Lenke til kommentar

Det er bedre å forklare hvorfor x bare kan ligge mellom null og fire.

Ja, men hvordan skal jeg da vite at x er mellom null og fire?
Se på modellen i oppgaven. Hvilke tall gir mening?

Men hvordan vet jeg at det er 4 og ikke 6, uten å regne ut? Sidene blir vel 6dm etter å ha klippet bort kvadratene. Skal jeg bare dele begge åtterne på to og fordele de på de to andre sidene?

Dette er en oppgave det hjelper å tenke litt praktisk på. Se for deg at du skal lage den boksen som oppgaven handler om. Det eneste du vet når du begynner er at hver side skal være 8 dm før du lager sidekantene. Høyden på sidekantene er den lengden vi i oppgaven kaller X. Hvis du ser min forrige post finner du forklaringen på hvorfor hver side kan uttrykkes som 8-2X. Sagt på en annen måte: 8 dm - 2*høyden på kantene.

Hvis du ser for deg at du starter med et ark med størrelse 8 dm * 8 dm og bretter opp sidene slik at det blir til en boks, hvor høye kan sidene bli?

De to sidene vil alltid være like store og kan tilsammen ikke bli lenger enn den totale lengden til arket (8 dm). Derfor kan de ikke bli mer enn 4 dm hver. 

Sagt på en matematisk måte: Hvor stor kan X bli før uttrykket blir 0? Svaret er selvsagt X=4. En side i et kvadrat kan tross alt ikke være mindre enn (tilnærmet) 0.

Er du med?  :)

Lenke til kommentar

Om de ber om størst/minst volum er det nok mest trolig at det havner på del 2. Om dette er det læreverket jeg tror det er ville det stått en U ved siden av oppgaven om tanken var at den skulle løses uten hjelpemidler.

Er matematikk 2P boka fra Aschehoug, skrevet av Heir, Moe, Engeseth og Borgan. Har ikke sett U ved noen oppgaver i boka så langt.

Lenke til kommentar

Har du lært derivasjon? I såfall er det nyttig for å løse del c.

Ikke lært noe om derivasjon, men finner ikke noe om det i boka heller.. skjønner at det kan være til hjelp vis jeg lærer meg det, men er det nødvendig ved 2P matte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...