Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg få sparken?

Anbefalte innlegg

Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser.

Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv.

Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i.

Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening.

Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. :)

Så med andre ord, arbeidsgiver skal ha alle fordeler av å behandle TS som om han er fast ansatt når det passer arbeidsgiver, og TS skal måtte tilpasse seg arbeidsgiver som om han var fast ansatt når han i realiteten har en usikker stilling med mange ulemper?

Hvis arbeidsgiver ikke vil at TS skal ta seg fri når det passer ham så får han gi ham fast ansettelse. Da kan vi snakke om rettigheter og plikter.

Kjæresten kunne bestilt i januar men gjorde ikke det. Arbeidsgiver var treg med å gi tilbakemelding på jobbing i ferien, og dermed gikk han glipp av tilkallingsvikaren. Hadde han ikke vært så treg så hadde ikke kjæresten bestilt ferien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv.

Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i.

Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening.

Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. :)

Er da ikke mye backup i 0%-stilling. Her har TS alt på sin side.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Trådstarter spurte for noen uker siden om det var mulig å få fri 3. og/eller 4. uka i juli. Det kom ikke noe svar, men senere sa trådstarter ifra at nå hadde hun bestemt ferien, så hun kom ikke til å være tilgjengelig en viss periode. Svaret hun fikk, var at den perioden var dekket. Til det burde hun ganske enkelt ha svart "Så fint!". At sjefen i virkeligheten har gjort regning uten vert, er da ikke trådstarters problem. Han burde vite at fast ansatte kan han beordre, men ringehjelper må en spørre, og har en ikke gjort den jobben, er heller ikke perioden dekket.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det må du spør ts om. :)

Der jeg er/har jobbet(starte der i 85) Så kunne vi ikke ta fri som det passet meg/de andre ansatte.

Du synser jo bare uten at du har peiling på hva du snakker om.

Er man ansatt i en 100% stilling har man krav på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien etter avtale. I den situasjonen er det riktig at man ikke bare kan ta seg fri.

Hvis du er ansatt i en 100% stilling har du krav på å få jobbe 37,5 timer i uken. Dey er nok derfor TS sin arbeidsgiver bruker såkalte 0% stillinger, da kan han med mindre arbeidsmengder bare sette opp sine ansatte på mindre vakter da de ikke har krav på å få noen vakter i det hele tatt.

Hvorfor mener du da at TS plikter å stille opp når det går andre veien? Arveidsgiver har satt seg i denne situasjonen selv og bør gi sine ansatte ordentlige kontrakter hvis han ikke vil risikere å ende opp med for få folk.

Han kan låne fra andre butikker ol. men det er hans eget ansvar. Minner meg litt om når jeg jobbet på kiwi og ringte inn som syk. Det gikk ikke å jeg måtte møte opp alikevel eller få noen andre til å ta vakten min sa sjefen. Da fikk han så hatten passet for å si det sånn...

Endret av Tmz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du synser jo bare uten at du har peiling på hva du snakker om.Er man ansatt i en 100% stilling har man krav på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien etter avtale. 

Nei, ikke i fellesferien, men 3 uker sammenhengende ferie i juni, juli, august eller september.

Lenke til kommentar

Hvordan ville dere sagt ifra/formulert det? Eller kan jeg bare si at det ikke går, og vise til kontrakten? Har ikke svart enda, men etter avslaget virker det jo nesten som han ikke vet hva slags ansatt jeg er...

Grunnen til at ferie ble bestilt litt sent er fordi han ikke fikk svar på sommerjobb før i påska, og dermed ikke visste når han fikk ferie (han har 100% stilling i ferien sammenlignet med meg som er satt opp som «tilkalling»).

Takk for alle svar, forresten!

Anonymous poster hash: 96717...ca5

Lenke til kommentar

Det må du spør ts om. :)

Der jeg er/har jobbet(starte der i 85) Så kunne vi ikke ta fri som det passet meg/de andre ansatte.

Du synser jo bare uten at du har peiling på hva du snakker om.

Er man ansatt i en 100% stilling har man krav på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien etter avtale. I den situasjonen er det riktig at man ikke bare kan ta seg fri.

Hvis du er ansatt i en 100% stilling har du krav på å få jobbe 37,5 timer i uken. Dey er nok derfor TS sin arbeidsgiver bruker såkalte 0% stillinger, da kan han med mindre arbeidsmengder bare sette opp sine ansatte på mindre vakter da de ikke har krav på å få noen vakter i det hele tatt.

Hvorfor mener du da at TS plikter å stille opp når det går andre veien? Arveidsgiver har satt seg i denne situasjonen selv og bør gi sine ansatte ordentlige kontrakter hvis han ikke vil risikere å ende opp med for få folk.

Han kan låne fra andre butikker ol. men det er hans eget ansvar. Minner meg litt om når jeg jobbet på kiwi og ringte inn som syk. Det gikk ikke å jeg måtte møte opp alikevel eller få noen andre til å ta vakten min sa sjefen. Da fikk han så hatten passet for å si det sånn...

Hehe, da er vi to som ikke har peiling. :)

Lenke til kommentar

Hvordan ville dere sagt ifra/formulert det? Eller kan jeg bare si at det ikke går, og vise til kontrakten? Har ikke svart enda, men etter avslaget virker det jo nesten som han ikke vet hva slags ansatt jeg er...

Grunnen til at ferie ble bestilt litt sent er fordi han ikke fikk svar på sommerjobb før i påska, og dermed ikke visste når han fikk ferie (han har 100% stilling i ferien sammenlignet med meg som er satt opp som «tilkalling»).

Takk for alle svar, forresten!

Det er vel bare å si det som det er? Siden du ikke er fast ansatt og ikke har avtale om å jobbe, og heller ikke fikk svar på om det var behov i sommer, så har kjæresten din allerede bestilt billetter og du kan derfor dessverre ikke jobbe.

Du beklager selvsagt eventuelle ulemper, men du kan jo for helvete ikke sette hele privatlivet på pause fordi sjefen din er en jævla tulling.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du synser jo bare uten at du har peiling på hva du snakker om.Er man ansatt i en 100% stilling har man krav på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien etter avtale. 

Nei, ikke i fellesferien, men 3 uker sammenhengende ferie i juni, juli, august eller september.

Fellesferien var kanskje feil ord, men 1. juni - 30. september ja.  ;)

Lenke til kommentar

Jeg har også jobbet som ringe vikar! Da kan man fint takke nei hvis det ikke passer!

Dette gikk helt fint på min jobb, de fortsatte å ringe selv om jeg takket nei når det ikke passet. Det er jo jobben som ikke tilbydde meg en fast stilling og må ta konsekvenser av at folk ikke kommer til å komme løpende med en gang de trenger det! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, da er vi to som ikke har peiling. :)

Ok? Nå må du nesten utdype. 

Fordi jeg missforsto ts sitt spørsmål.

jeg hadde feil, samme som du.

Eh, nei? Jeg skrev det motsatte av hva du skrev.

Lenke til kommentar

Spurte om det stemte at jeg har en såkalt 0%-stilling, for å prøve å innlede temaet... også begynner han med så si at det er riktig, men at når vi nå uansett skal fornye kontrakten min snart kan vi legge på en fast stillingsprosent siden jeg uansett ca jobber fast der.. også ramset han opp de to (FASTE) ansatte som hadde fått avslag om ferie da....

Også turte jeg ikke si noe mer... uff får bare sende en melding... eller levere oppsigelse... eller avbestille ferien

Lenke til kommentar

Du forholder deg til kontrakten du har i dag, da det er den som gjeldende. At du en gang i fremtiden potensielt får en kontrakt med fast ansettelse (i en eller annen prosent) er revnende likegyldig for dagens situasjon.

Jeg ville sagt opp i stedet for å avbestille ferien. Dette høres ut som en sjef som du kommer til å ha lignende problemer med senere også.

Endret av NoTrace
  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Jeg kan dessverre ikke jobbe de datoene. Og i følge kontrakten min har jeg lov til å si det.. Føler det blir feil å sammenligne meg med de andre ansatte, da de også har andre kontrakter enn meg med andre fordeler, og dernest andre forpliktelser. Beklager for ulempene dette medfører."

Kan jeg sende dette som melding? Eller blir det litt for teit? Har uansett bestemt meg for at ferie blir det uansett, 

Lenke til kommentar

"Jeg kan dessverre ikke jobbe de datoene. Og i følge kontrakten min har jeg lov til å si det.. Føler det blir feil å sammenligne meg med de andre ansatte, da de også har andre kontrakter enn meg med andre fordeler, og dernest andre forpliktelser. Beklager for ulempene dette medfører."

Kan jeg sende dette som melding? Eller blir det litt for teit? Har uansett bestemt meg for at ferie blir det uansett, 

Helt greit. Ingen grunn til å utbrodere noe mer. Send!

Lenke til kommentar

(Litt revidert) melding ble sendt! Uff angst til tusen. Føler svaret jeg fikk var litt manipulerende formulert for å få meg til å føle meg dårlig (noe jeg jo allerede gjør)... typ «du behandles på lik linje med alle andre ansatte» og mer. Men det reflekteres ikke ut i fra kontrakten min?

Jeg har ingen faste dager. Jeg vet ikke om jeg kan bestille flybilletter for å besøke kjæresten min som jeg ikke har sett på et halvt år, fordi jeg ikke vet om jeg kanskje får EN(-5-6) vakt(er) den eller den uka. Hvis jeg er syk får jeg ikke lønn slik som de andre. Er det ikke nok vakter så får jeg heller ikke noe lønn, slik som de andre.

(Haha beklager for litt vel sytete innlegg. Vet at i det store og det hele så har jo dette forhåpentligvis ikke så mye å si? Kan jo spørre meg selv om jeg ønsker å ha et arbeidsforhold hvor jeg nesten blir redd for å møte opp på jobb pga ting som dette. Forøvrig, lite sidesprang; en gammel dame som jobber der (som også er tillitsvalgt) har ikke fått fornyet kontrakt etter at han tok over butikken for ca et år siden, noe som jo er noe av det første som skal gjøres, og de skulle egentlig gjøre det i dag men han «glemte» kontrakten hjemme? )

Jaja, konkludert med at jeg ikke tror jeg trenger å føle meg så veldig dårlig

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å begynne å søke etter jobb et annet sted. Som du ser så blir du fort sosialt skadelidende av å ha en slik stilling, og derfor burde du ikke akseptere det dersom det finnes alternativer. At en person har arbeidet der i over ett år i en fast stilling uten kontrakt (den tillitsvalgte du nevner) er helt uakseptabelt, men dessverre ikke uvanlig i den næringen ditt arbeid faller under. Og dessverre så blir bruken av 0%-stillinger bare vanligere og vanligere ettersom åpningstider økes, da profittrommet er større og dermed mer variabel, og dette er trenden vi går mot. Men det er en annen debatt. Skal du først ha en slik stilling, så er det viktig at din sjef er nøktern og rimelig, og forstår sitt eget arbeid og ansvar – noe det er helt tydelig at din sjef ikke gjør.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...