Kjetil Lura Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Tenk selv om du var sjef/forman for 11 ansatte og alle ville ha ferie/fri i juli. Hva ville du gjort? Ansatt ferievikarer, slik de fleste butikker gjør? Anonymous poster hash: 96717...ca5 Så du kan ta fri når det passer deg Okay. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Jeg er formann og ville absolutt ikke regnet med at en ringevikar var tilgjengelig hele tiden. En ringevikar er noen du ringer dersom det blir for mye arbeid til at de fast ansatte kan utføre arbeidet i en periode. Dersom det viser seg at man benytter seg av ringevikarer ofte bør man vurdere å ansette flere i bedriften. Det er greit at feriekabalen ofte er et helvete. Men her har TS alt på sin side. Anonymous poster hash: 05f2e...fea 6 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Tenk selv om du var sjef/forman for 11 ansatte og alle ville ha ferie/fri i juli. Hva ville du gjort? Ansatt ferievikarer, slik de fleste butikker gjør? Anonymous poster hash: 96717...ca5 Så du kan ta fri når det passer deg Okay. Hvorfor skal noen gidde å gå med på en 0% kontrakt hvis man ikke også har friheten som arbeidstaker? 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Okay, men ikke enkelt å være forman/sjef om alle ansatte vil ha fri samtidig. Si du vil har fri i juli, bestill i januar da har du god tid å få avklart med sjefen din Lederens problem kommer av at leder har tilsatt trådstarter i en 0%-stilling. Dersom trådstarer hadde blitt tilbudt en fastavtale og godtatt den, så hadde trådstarter vært forpliktet til å arbeide sine vakter utenfor avklart ferietid. Lederen har tatt den ansatte for gitt, og det er lederens egen feil. Den ansatte er i en 0%-stilling helt fri til å ikke påta seg nye vakter, når som helst. Endret 20. mai 2018 av cuadro 8 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Jeg er formann og ville absolutt ikke regnet med at en ringevikar var tilgjengelig hele tiden. En ringevikar er noen du ringer dersom det blir for mye arbeid til at de fast ansatte kan utføre arbeidet i en periode. Dersom det viser seg at man benytter seg av ringevikarer ofte bør man vurdere å ansette flere i bedriften. Det er greit at feriekabalen ofte er et helvete. Men her har TS alt på sin side. Anonymous poster hash: 05f2e...fea Ok, for 11 ansatte Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Tenk selv om du var sjef/forman for 11 ansatte og alle ville ha ferie/fri i juli. Hva ville du gjort? Ansatt ferievikarer, slik de fleste butikker gjør? Anonymous poster hash: 96717...ca5 Så du kan ta fri når det passer deg Okay. Hvorfor skal noen gidde å gå med på en 0% kontrakt hvis man ikke også har friheten som arbeidstaker? Det må du spør ts om. Der jeg er/har jobbet(starte der i 85) Så kunne vi ikke ta fri som det passet meg/de andre ansatte. Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Men jeg TAR ikke fri. Har ikke fått noen vakter for følgende datoer enda. Sier i fra to måneder i forveien om at jeg ikke vil ha mulighet til å påta meg noe arbeid i den perioden. Gikk inn for den kontrakten pga. det er min første (ordentlige) jobb. Kan tilby arbeidsgiver å reforhandle kontrakt etter juli hvis han ønsker noe «sikrere» fra min side i fremtiden. Anonymous poster hash: 96717...ca5 Lenke til kommentar
Populært innlegg cuadro Skrevet 20. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 20. mai 2018 Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv. 10 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Kanskje det er dårlig gjort av meg, kanskje ikke. I denne prosessen har jeg uansett lært mye om arbeidsmiljøloven, og også lest litt rundt hvordan arbeidsgivere ofte "glemmer" å fortelle ekstrahjelper at de ikke er forpliktet til noe som helst. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke gjør noe galt i hvert fall, bare håndhever hva jeg har rett på, og følger kontrakten. Anonymous poster hash: 96717...ca5 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Da gjelder det bare å finne en måte å formidle dette på en måte uten å bli uvenner. Egentlig latterlig at jeg må stresse slik med dette (eller jeg MÅ ikke, bare jeg som er teit) Kanskje arbeidsgiver blir var på hva slags begrensinger stillinger som dette skaper. Anonymous poster hash: 96717...ca5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Så TS vet ikke engang om han får jobbet i den aktuelle perioden? For en farse... Okay, men ikke enkelt å være forman/sjef om alle ansatte vil ha fri samtidig. Vil ha fri? Han er jo ikke fast ansatt, så det er ikke egentlig noe som heter fri. Tenk selv om du var sjef/forman for 11 ansatte og alle ville ha ferie/fri i juli. Hva ville du gjort? Jeg ville ha avslått feriesøknad for tilstrekkelig antall fast ansatte. Jeg ville ikke ha basert meg på tilkallingsvikarer med mindre det foreligger avtale om at de skal jobbe i reelt vikariat i nærmere angitte perioder. Der jeg er/har jobbet(starte der i 85) Så kunne vi ikke ta fri som det passet meg/de andre ansatte. Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. Hvis man har fast ansettelse ja. Hvis man er tilkallingsvikar så kan man bare la være å takke ja til å jobbe når man måtte ønske. Har du i det hele tatt lest tråden? Endret 21. mai 2018 av hekomo 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Med unntak av noen ting som kanskje kunne vært bedre (flere ansatte, slik at vi får alt gjort og ikke må være en ekstra time uten betalt! slutte 23 og så starte 6,,, uheldige kombinasjoner pga dette repeterende problemet; for få ansatte. Dette er helt uakseptabelt. Du skal ikke jobbe gratis. Du skal ha betalt for hvert eneste minutt du jobber. Da gjelder det bare å finne en måte å formidle dette på en måte uten å bli uvenner. Egentlig latterlig at jeg må stresse slik med dette (eller jeg MÅ ikke, bare jeg som er teit) Bare forklar at kjæresten allerede har bestilt ferie og den kan ikke avlyses? Endret 21. mai 2018 av hekomo Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 TRÅDSTSTARTER: Du gjør ikke noe galt hverken mot deg selv eller mot arbeidsgiveren din i denne sammenheng. Du er ringhjelp. Du sier i fra god tid at du ikke kan jobbe da. Du har ikke fått vakter for nevnt periode. Du tilbyr arbeidsgiver å snakke om kontrakt etc hvis han ønsker noe sikrere framover. Så lenge du er høflig, viser respekt, og bruker sunn fornuft, skal du bare fortsette. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv. Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i. Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening. Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv. Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i. Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening. Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. Nei det har med korleis partane har avtalt at arbeidsforholdet skal fungere. Når arbeidsgiver tilbyr 0% stilling som så betyr det at arbeidstakaren ikkje har ein avtale om å fungere som backup, ein har kun ein avtale om at arbeidsgiver kan ringe og spørre om det passar å jobbe på bestemte tidspunkt. For faste stillingar med ein tilsettningsprosent mellom 1-100% er det typisk avtalt at arbeidstakaren skal gjere seg tilgjengelig på bestemte tidspunkt, og som gjennytelse for dette lovar arbeidsgiver at arbeidstakaren skal få betalt for X-antall arbeidstimar enten det er arbeid som skal gjerast eller ikkje. Som mange andre også har kommentert her så er dei fleste enige i at trådstarter burde hatt ein betre arbeidsavtale når arbeidsforholda ikkje gjennspeilar arbeidsavtalen i det heile tatt. Men når trådstarter fyrst er tilsett på ei 0% avtale samtidig som arbeidsgiver i praksis setter opp trådstarter på faste vakter så fungerer det ikkje å relatere denne situasjonen opp mot korleis det vanligvis fungerer for arbeidstakarar som har vanlige fastjobbsavtale. 5 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i. Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening. Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. Nå er dette juss-forumet. Personlig synsing om hva som er rett og galt er kanskje ikke så relevant for trådstarter? 4 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv. Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i. Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening. Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. Dersom arbeidsgiveren trenger en ansatt som er til disposisjon i en begrenset eller lengre periode, så må arbeidsgiveren tilby en kontrakt som reflekterer det. Det vil si enten vikariat eller fast stilling, ikke en 0%-stilling. Arbeidsgiveren kan ikke forvente at arbeidstakeren er til disposisjon når arbeidstakeren ikke får en relevant kontrakt. Å forvente dette er ikke tillitt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, det er dårlig praksis av arbeidsgiver. Endret 21. mai 2018 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Du må avtale før du kan ta fri. Det gjelder på alle arbeidsplasser. Trådstarter har en 0%-stilling. Vedkommende tar seg ikke fri, og må derfor ikke avtale dette. Vedkommende simpelthen takker nei til å påta seg ekstra-vakter. Igjen, så er dette et problem ledelsen har skapt for seg selv. Er ikke enig, er du backup kan du ikke ta fri når det passer deg. Du bør avtale med firma du er i. Enten du er 100% eller 0%, har med tillit å gjøre. Men min mening. Kjæresten kunne bestilt i januar, da ville jeg ikke sett det som en ikke sak her. Så du mener en person er like låst på 0 kontrakt som på 100 ? Det blir helt feil mister. Når jeg ringer eller sender melding til mine ringehjelpere, så SPØR jeg om de er ledig den og den dagen/uken, og får kanskje nei om det er noe de skal. Det er MIN feil at jeg ikke har eller kan ha dem fast i kontrakt på faste dager/vakter. Så lenge som at jeg ikke allerede har gitt personen vakter, eller at han har sagt ja til å jobbe vakter, så står han fri til å si beklager nei takk akkurat da han skal på ferie. Det handler ikke om tillit. Her sier den ansatte i fra to med før tiden om at han ikke kan jobbe i et viss tidsrom. Dette også FØR arbgiver spør eller setter han opp på vakter. Det ER tillit. Endret 21. mai 2018 av Smultring77 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå