Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg få sparken?

Anbefalte innlegg

Hvorfor spurte du om fri, og ikke bare ga beskjed om at du var borte de ukene ... 

Det blir litt mer komplisert når du på en måte viser ham at du har forståelse for at du må be om fri. Hadde du bare sagt fra at du blir borte da og da, og han sa at det kan du ikke grunnet blablabla. så hadde du bare svart men, jeg er jo bare ringevikar etc så jeg har allerede bestilt ferie. Hvis du er blitt mer enn ringevikar så kan dere lage ny kontrakt når du kommer tilbake fra ferie ....

et eller annet slik.

spurte fordi jeg egentlig ikke tenkte så mye over hva som stod i kontrakten min, og fordi jeg tenkte å være hyggelig. Han sa han skulle se på det, gikk tre uker uten svar, også fant vi billige billetter så da bare gikk vi for det.... Så nå sa jeg at jeg ikke er tilgjengelig den uka, og fikk respons om at "det går ikke".

Men kanskje jeg inkluderer noe av det her i samtalen jeg blir nødt til å ha...

Anonymous poster hash: 96717...ca5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skjønner deg godt. dette er vanskelig. bare svar han på avslaget på en hygelig måte: jvi har desverre allerede bestillt billig ferie og jeg kan ikke avbestille. Jeg trodde i følge min kontrakt at jeg bare kunne si fra a tjeg ikke var tilgjengelig de ukene, for jeg er jo bare ringehjelp ? 

beklager skirvefeil dårlig tid

Lenke til kommentar

Hei! Spurte for noen uker siden sjefen min om det var mulig å få fri enten 3 eller 4, eller både 3 og 4 uken i juli. Han sa han skulle se på det, men ikke fått noe svar. Ville gjerne vite det da flybilletter osv begynner å bli dyrt... Så for noen dager siden bestilte kjæresten min flybilletter. Jeg har ingen fast stillingsprosent, men vet at mange allerede har fri de ukene, og at det er stort behov for folk akkurat da. Men i kontrakten min står det: "Arbeidstakeren kan tilkalles etter behov, og har full anledning til å takke nei til tilbudt arbeid.". Så sånn sett er jeg vel ikke pliktig etter noen annen forstand enn arbeidsgivers forventninger til å jobbe? Har null oppsigelsestid hvis det skulle ha noe å si...

Så, hvis jeg kommer og sier at billetter allerede er bestilt, jeg kan ikke jobbe da, kan jeg få sparken for det? Har ellers fått gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiver og får skryt nesten hele tida om at jeg er en av de flinkeste der....

Selv om det ikke er relevant akkurat nå, så råder jeg deg til i fremtiden å ikke bare bestille ferie fordi arbeidsgiver ikke har meldt tilbake på spørsmål om ønsket ferietid. Det kan definitivt være oppsigelsesgrunn å ikke møte på jobb i et par uker fordi du drar på ferie i arbeidstiden ved fast ansettelse.

Ellers virker sjefen din rotete. Ferie for juli skal senest være klar to måneder før. Hadde du allerede sagt ja til å jobbe i sommer siden han tydeligvis forventet at du kan jobbe?

Anonymous poster hash: d18a6...d55

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det ikke er relevant akkurat nå, så råder jeg deg til i fremtiden å ikke bare bestille ferie fordi arbeidsgiver ikke har meldt tilbake på spørsmål om ønsket ferietid. Det kan definitivt være oppsigelsesgrunn å ikke møte på jobb i et par uker fordi du drar på ferie i arbeidstiden ved fast ansettelse.

Ellers virker sjefen din rotete. Ferie for juli skal senest være klar to måneder før. Hadde du allerede sagt ja til å jobbe i sommer siden han tydeligvis forventet at du kan jobbe?

Anonymous poster hash: d18a6...d55

Ehm. Jeg ville såklart ikke bare dratt avgårde ved en fast ansettelse og oppsatt arbeidstid. Det vil jeg ikke nå heller, har ingen arbeidsplan for de ukene (enda, turnus kommer 1-2 uker på forhånd). Slik det er nå er det jo ikke sikkert at jeg får noen vakter den uken eller den uken, det hele er ganske tilfeldig. Og da føler jeg at jeg også er i min fulle rett til å være like inkonsekvent tilbake, jeg kan ikke alltid være tilgjengelig i TILFELLE de skal trenge noen.... (noe som er ganske ofte, men igjen, ikke mitt ansvar egentlig at de er underbemannet?)

Han er nok litt rotete (og overarbeidet). Ferien er klar, men føler ikke jeg blir omfattet av det da jeg ikke er en fast ansatt, nå vet jeg ikke hva det står i de andres kontrakter, men det står jo klart i min at jeg ikke er forpliktet til noe arbeid. Har ikke sagt noe "ja" til noe som helst.

Men ja. Tror det egentlig nesten er en samtale som burde tas med ham i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Også det er litt irriterende, egentlig. Kan ikke planlegge stort fordi KANSKJE jeg får EN vakt den eller den uka..

(men ja, vet jeg er ganske barnslig nå. slike forpliktelser kommer vel når man har jobb. sånn sett litt flaks (for min del?) at jeg har null oppsigelsestid?)

Lenke til kommentar

Hei! Spurte for noen uker siden sjefen min om det var mulig å få fri enten 3 eller 4, eller både 3 og 4 uken i juli. Han sa han skulle se på det, men ikke fått noe svar. Ville gjerne vite det da flybilletter osv begynner å bli dyrt... Så for noen dager siden bestilte kjæresten min flybilletter. Jeg har ingen fast stillingsprosent, men vet at mange allerede har fri de ukene, og at det er stort behov for folk akkurat da. Men i kontrakten min står det:  "Arbeidstakeren kan tilkalles etter behov, og har full anledning til å takke nei til tilbudt arbeid.". Så sånn sett er jeg vel ikke pliktig etter noen annen forstand enn arbeidsgivers forventninger til å jobbe? Har null oppsigelsestid hvis det skulle ha noe å si... 

Så, hvis jeg kommer og sier at billetter allerede er bestilt, jeg kan ikke jobbe da, kan jeg få sparken for det? Har ellers fått gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiver og får skryt nesten hele tida om at jeg er en av de flinkeste der....

Hvorfor bestilte kjæresten din før du/hun vet du kan ta fri?

Har ikke jeg gjort før jeg VET jeg kan ta fri.

Om du var sjef, hva ville du gjort selv med din ansatte :hmm: 

Lenke til kommentar

Er det farlig om du skulle få sparken i det hele tatt? Isåfall ville jeg tatt det opp.

Egentlig ikke. Begynner på nhh til høsten og flytter dermed over halve landet (og får dermed uansett ikke jobbet der noe mer fra august), og har allerede en deltidsjobb i boks der.

Føler jeg har forsikret meg gjennom å lese kontrakten min og å forholde meg til den og det norske lovverket. Men føler er jo igjen en ganske vag måte å gjennomføre ting på. Tror egentlig dette er mer en etisk sak enn en juridisk? Typ "hvor dårlig gjort av meg er dette" 

(men altså, med unntak av man føler man ikke helt blir hørt/respektert av arbeidsgiver så er han et fyr som virkelig står på og for det meste er hyggelig. kanskje derfor jeg føler sånn for å drøfte hvorvidt dette er "dårlig")

Hvorfor bestilte kjæresten din før du/hun vet du kan ta fri?

Har ikke jeg gjort før jeg VET jeg kan ta fri.

Om du var sjef, hva ville du gjort selv med din ansatte :hmm:

"der jeg jobbet før så var det aldri noe problem".... Ja, en kan jo spørre hvor fornuftig det var (ikke veldig)

Generelt:

Hva slags fordeler (unntatt en forutsigbar hverdag) får man som fast ansatt vs deltid? Det er jo også en slags komponent til denne saken.

Lenke til kommentar

Vis til kontrakt og si pent at du dessverre ikke har anledning til å jobbe de ukene.

Dersom arbeidsgiver er en skikkelig grinebiter er det mulig han erstatter deg med å ringe til andre i fremtiden. Dersom du bare får skryt og gjør en meget god jobb vil jeg anta at han likevel ringer deg.

Alt i alt går det også litt på "hvor lett er du å erstatte"?

I en mer "komplisert" jobb som krever opplæring etc vil det være vanskeligere for arbeidsgiver å erstatte deg. Da er det lettere for han/hun å bite i det sure eple og gi deg "fri" de ukene.

Dersom han/hun faktisk er en grinebiter som ikke ønsker å forholde seg til kontrakten vil jeg uansett anbefale deg å finne en ny arbeidsgiver.

Avslaget var faktisk ganske så hyggelig formulert.. Sånn at "det er allerede 4 som er på ferie da og flere har fått nei". (vi er 11 ansatte til sammen, sammen med sjefen og kona hans, så kan ikke skjønne at så mange har spurt.. men er vel en populær uke)..... men ja. Vet jo at det er mest urimelig av meg å spørre så sent. Men samtidig går det jo litt begge veier.. Slik at jeg spurte om jeg kunne få fri i mai fordi har eksamen osv... Det skjedde ikke.. og en annen måned når jeg spurte om å jobbe mye fordi jeg hadde fri så fikk jeg ingen vakter..

Så sånn sett, men en slik kontrakt blir det jo like mye utilregnelighet for begge parter, får bare prøve fint å vise til det.. Eller avbestille ferien?

Gå på ferien din. Dette er en situasjon arbeidsgiveren din har satt seg i selv, ved å benytte såkalte 0%-stillinger, antakeligvis fordi det er billigere når det er mye usikkerhet i arbeidsbehovet. Som du selv sier så får ikke du tilgang til mer arbeid når du har ønske om det, og da får ikke arbeidsgiver heller tilgang til mer arbeidskapasitet når han trenger det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

TS: Når begynte du å jobbe der du er nå. Jeg tenker på krav om ferie/fri

PgUp: Arbeidsgiver taper ikke noe på dette, men ts gjør.

For meg høres det ut som anonym har sommer jobb.

TS: Har jeg feil :)

Arbeidsgiver taper vel på at det ikke er folk som kan jobbe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg startet tidlig i juli i fjor. Sommerjobb, men har hatt det som deltidsjobb ved siden av studier. Er som sagt 'ringevikar' i kontrakten, men får vakter uten at det avklares på forhånd, så har jobbet mer enn det som egentlig var planlagt (ja, har sagt klart ifra).

Vet at arbeidsgiver er taperen, derfor jeg har lyst til å komme frem til en løsning. Med unntak av noen ting som kanskje kunne vært bedre (flere ansatte, slik at vi får alt gjort og ikke må være en ekstra time uten betalt! slutte 23 og så starte 6,,, uheldige kombinasjoner pga dette repeterende problemet; for få ansatte. Og på tross av dette så 'låner' han også vekk arbeidskraft til andre butikker slik at hvis man feks blir syk så føler man et utrolig stort press på å dra på jobb siden ingen kan ta vakten din) så liker jeg faktisk godt å jobbe der (en del hyggelige kollegaer, særlig de som kommer tilbake nå og har sommerjobb), og gjør det gjerne hele sommeren med unntak av nevnte uke. 

Men kan jo også si opp med grunnlag om at jeg ikke vil belaste han med en utilregnelig ansatt som kanskje ikke kan kommer på jobb pga sykdom (slitt med helseproblemer i det siste), sånn sett virker jeg kanskje mer empatisk enn kynisk...

Lenke til kommentar

Jeg startet tidlig i juli i fjor. Sommerjobb, men har hatt det som deltidsjobb ved siden av studier. Er som sagt 'ringevikar' i kontrakten, men får vakter uten at det avklares på forhånd, så har jobbet mer enn det som egentlig var planlagt (ja, har sagt klart ifra).

Vet at arbeidsgiver er taperen, derfor jeg har lyst til å komme frem til en løsning. Med unntak av noen ting som kanskje kunne vært bedre (flere ansatte, slik at vi får alt gjort og ikke må være en ekstra time uten betalt! slutte 23 og så starte 6,,, uheldige kombinasjoner pga dette repeterende problemet; for få ansatte. Og på tross av dette så 'låner' han også vekk arbeidskraft til andre butikker slik at hvis man feks blir syk så føler man et utrolig stort press på å dra på jobb siden ingen kan ta vakten din) så liker jeg faktisk godt å jobbe der (en del hyggelige kollegaer, særlig de som kommer tilbake nå og har sommerjobb), og gjør det gjerne hele sommeren med unntak av nevnte uke. 

Men kan jo også si opp med grunnlag om at jeg ikke vil belaste han med en utilregnelig ansatt som kanskje ikke kan kommer på jobb pga sykdom (slitt med helseproblemer i det siste), sånn sett virker jeg kanskje mer empatisk enn kynisk...

Ingen grunn til å si opp.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver taper vel på at det ikke er folk som kan jobbe.

Jepp, men samme gjør arbeidstaker. :)

Tenk selv om du var sjef/forman for 11 ansatte og alle ville ha ferie/fri i juli. Hva ville du gjort? 

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å si opp.

TS: Hvorfor er arbeidsgiver taperen? Han/hun kan finne nye? Du taper på det.

Prøvd å være forman?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...