Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg få sparken?

Anbefalte innlegg

Hei! Spurte for noen uker siden sjefen min om det var mulig å få fri enten 3 eller 4, eller både 3 og 4 uken i juli. Han sa han skulle se på det, men ikke fått noe svar. Ville gjerne vite det da flybilletter osv begynner å bli dyrt... Så for noen dager siden bestilte kjæresten min flybilletter. Jeg har ingen fast stillingsprosent, men vet at mange allerede har fri de ukene, og at det er stort behov for folk akkurat da. Men i kontrakten min står det:  "Arbeidstakeren kan tilkalles etter behov, og har full anledning til å takke nei til tilbudt arbeid.". Så sånn sett er jeg vel ikke pliktig etter noen annen forstand enn arbeidsgivers forventninger til å jobbe? Har null oppsigelsestid hvis det skulle ha noe å si... 

Så, hvis jeg kommer og sier at billetter allerede er bestilt, jeg kan ikke jobbe da, kan jeg få sparken for det? Har ellers fått gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiver og får skryt nesten hele tida om at jeg er en av de flinkeste der....

Anonymous poster hash: 96717...ca5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er tilkalling så kan du så klart takke nei, slik det også står i kontrakten din.

Man kan vel ikke få "sparken" som tilkalling, men de kan jo i verste fall velge å ikke ringe deg noe mer.

Takk for svar! Vil egentlig si at jeg brukes mer som en fast ansatt (de har ikke nok ansatte til at jeg IKKE kan være der, jobber 2-4 dager i uken til vanlig, mer i ferier). Har bare jobbet der i ett år. Men er bare tilkalling i kontrakten.. Så burde vel ikke være noe problem.. Får være arbeidsgivers problem at det er formulert slik...

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som tilkalling tidligere jeg også. Arbeidsgiver var veldig grei med at man da kunne få fri når man ville, fordi de kunne gi deg ufrivillig fri på kort varsel de også, så det der gikk begge veier mente arbeidsgiver.

Selvfølgelig kan andre arbeidsgivere være mer vrange, men da får de heller ansette fast spør du meg.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har med andre ord ei såkalt 0% stilling.

Det betyr at det arbeidsgiver ikkje har forpliktelsar ovanfor deg, og at du kun har forpliktelsar ovanfor arbeidsgiver dersom du har takka ja til ei vakt.

Grunnen til at du ikkje har oppsigelsestid er at det gir lite meining når du uansett kun får jobbe etter nærmare avtale.

Du vil derfor heller ikkje risikere å bli oppsagt.

Det som derimot kan skje er at arbeidsgiver heller ringer nokon andre dersom du startar å takke nei til ein del vakter.

Forståelig nok vil arbeidsgiver vanlegvis ringe fyrst til den tilkallingsvakta som alltid seier ja, for då slepp sjefen unna med å ta ein telefon.

På generelt grunnlag så vil eg anbefale deg å ikkje tenke så mykje på jobben. Når arbeidsgiver ikkje har forplikta seg til å tilby deg jobb så bør du heller ikkje kjenne deg forplikta til jobbe.

Særlig når du i praksis jobber som fast ansatt bør du takke nei til enkelte vakter, om ikkje har arbeidsgiver alle fordelane ved at han/ho utnytter at du kan gjere deg tilgjengelig for å jobbe men utan å forplikte seg til å måtte tilby deg ein viss mengde jobb.

Det kan være greit å synleggjere at at dersom arbeidsgiver vil ha ansatte som kan jobbe i feriane så burde han/ho ha tilsatt arbeidstakaren i fast stilling.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det som derimot kan skje er at arbeidsgiver heller ringer nokon andre dersom du startar å takke nei til ein del vakter.

Forståelig nok vil arbeidsgiver vanlegvis ringe fyrst til den tilkallingsvakta som alltid seier ja, for då slepp sjefen unna med å ta ein telefon.

På generelt grunnlag så vil eg anbefale deg å ikkje tenke så mykje på jobben. Når arbeidsgiver ikkje har forplikta seg til å tilby deg jobb så bør du heller ikkje kjenne deg forplikta til jobbe.

Særlig når du i praksis jobber som fast ansatt bør du takke nei til enkelte vakter, om ikkje har arbeidsgiver alle fordelane ved at han/ho utnytter at du kan gjere deg tilgjengelig for å jobbe men utan å forplikte seg til å måtte tilby deg ein viss mengde jobb.

Det kan være greit å synleggjere at at dersom arbeidsgiver vil ha ansatte som kan jobbe i feriane så burde han/ho ha tilsatt arbeidstakaren i fast stilling.

Takk! Det som er merkelig er at sjefen aldri ringer (med mindre det oppstår en situasjon hvor de trenger noen e.l.), men bare setter meg opp på vakter, som om jeg skulle vært en fast ansatt...

Men da får jeg bare si ifra at jeg ikke er tilgjengelig da. Hater konflikter.. Men føler at jeg ikke trenger å ha så dårlig samvittighet for det... Kanskje han vil revurdere hva slags stilling jeg har etter dette også..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk! Det som er merkelig er at sjefen aldri ringer (med mindre det oppstår en situasjon hvor de trenger noen e.l.), men bare setter meg opp på vakter, som om jeg skulle vært en fast ansatt...

Men da får jeg bare si ifra at jeg ikke er tilgjengelig da. Hater konflikter.. Men føler at jeg ikke trenger å ha så dårlig samvittighet for det... Kanskje han vil revurdere hva slags stilling jeg har etter dette også..

Slik var det for meg også i en periode på 3-4 år. Jobbet i praksis 100%, men i kontrakten var jeg tilkallingsvakt.

Anbefaler at du enten får deg ansatt der, eller søker på andre steder. Veldig utrygt med en slik kontrakt :)Anonymous poster hash: 1edf8...4f9

Lenke til kommentar

Hei (igjen)! 

Da har jeg sagt i fra om at jeg ikke kan jobbe i nevnte periode, og fikk til svar at "ferie i juli er allerede dukket, dessverre". Men føler at det ikke omfavner meg med den kontrakten jeg har? Selv om vi jo hadde periode for å søke på ferie, men uansett så er det jo ikke 100% sikkert at jeg får jobb da og da. (eller, i den uken jeg skal bort er det flere som har tatt ferie så er jo sikkert)... Men vet bare ikke hva jeg skal svare nå! Billetter og slikt er allerede bestilt og uaktuelt å avbestille... Vil jo ikke være kjip heller, men er jo han som har satt meg opp på denne kontrakten..

Snakket forøvrig med tillitsvalgt som sa at jeg, som det står i kontrakten, ikke er forpliktet til å jobbe... Hun sa forøvrig også at når nåværende eier hadde tatt over (ca et år siden) hadde han ikke engang skrevet ny kontrakt med henne (hun har vært ansatt der lenge), så hun har gått uten sykeforsikring o.l...... Så virker som han bare ikke har helt orden.. Er jo mange andre butikker som ansetter sommervikarer... Er eneste mulighet at jeg sier opp? Henviser til kontrakt? Eller...

Lenke til kommentar

Vis til kontrakt og si pent at du dessverre ikke har anledning til å jobbe de ukene.

Dersom arbeidsgiver er en skikkelig grinebiter er det mulig han erstatter deg med å ringe til andre i fremtiden. Dersom du bare får skryt og gjør en meget god jobb vil jeg anta at han likevel ringer deg.

Alt i alt går det også litt på "hvor lett er du å erstatte"?

I en mer "komplisert" jobb som krever opplæring etc vil det være vanskeligere for arbeidsgiver å erstatte deg. Da er det lettere for han/hun å bite i det sure eple og gi deg "fri" de ukene.

Dersom han/hun faktisk er en grinebiter som ikke ønsker å forholde seg til kontrakten vil jeg uansett anbefale deg å finne en ny arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vis til kontrakt og si pent at du dessverre ikke har anledning til å jobbe de ukene.

Dersom arbeidsgiver er en skikkelig grinebiter er det mulig han erstatter deg med å ringe til andre i fremtiden. Dersom du bare får skryt og gjør en meget god jobb vil jeg anta at han likevel ringer deg.

Alt i alt går det også litt på "hvor lett er du å erstatte"?

I en mer "komplisert" jobb som krever opplæring etc vil det være vanskeligere for arbeidsgiver å erstatte deg. Da er det lettere for han/hun å bite i det sure eple og gi deg "fri" de ukene.

Dersom han/hun faktisk er en grinebiter som ikke ønsker å forholde seg til kontrakten vil jeg uansett anbefale deg å finne en ny arbeidsgiver.

Avslaget var faktisk ganske så hyggelig formulert.. Sånn at "det er allerede 4 som er på ferie da og flere har fått nei". (vi er 11 ansatte til sammen, sammen med sjefen og kona hans, så kan ikke skjønne at så mange har spurt.. men er vel en populær uke)..... men ja. Vet jo at det er mest urimelig av meg å spørre så sent. Men samtidig går det jo litt begge veier.. Slik at jeg spurte om jeg kunne få fri i mai fordi har eksamen osv... Det skjedde ikke.. og en annen måned når jeg spurte om å jobbe mye fordi jeg hadde fri så fikk jeg ingen vakter..

Så sånn sett, men en slik kontrakt blir det jo like mye utilregnelighet for begge parter, får bare prøve fint å vise til det.. Eller avbestille ferien?

Lenke til kommentar

Hun sa forøvrig også at når nåværende eier hadde tatt over (ca et år siden) hadde han ikke engang skrevet ny kontrakt med henne (hun har vært ansatt der lenge), så hun har gått uten sykeforsikring o.l...... Så virker som han bare ikke har helt orden.. 

Hva i alle dager er sykeforsikring o.l.?

Lenke til kommentar

Kan det skje noe spesielt hvis jeg sier opp? Unntatt at jeg sikkert blir sterkt mislikt... Har null oppsigelsestid. Haha kjenner at jeg gruer meg til å dra på jobb til uken! Er så fint at jeg har fått astmautløste pustevansker etter at jeg begynte å jobbe der! Men ja jeg burde ha sagt i fra tidligere... 

Ville dere ha avbestilt ferien (kan undersøke om det er mulig...), eller sluttet i jobben? (hvis dere ikke var avhengig av inntekt derifra.) Hvis dere mest sannsynlig skulle ha flyttet etter sommeren uansett.....

Lenke til kommentar

Jeg ville sluttet i jobben.

Dersom dere har et arbeidsforhold som tilsier at du ikke bare er ringevakt skulle arbeidsgiver for lengst fått fingen ut og laget en ordentlig kontrakt til deg. Dersom arbeidsgiver bare skriver deg opp på en liste vil jeg anta at du ikke engang trenger å gå på jobb den kommende uken, med mindre du aktivt har bekreftet at det passer å jobbe.

Når du uansett har planer om å flytte over sommeren antar jeg at du også har skaffet deg en arbeidsplass og/eller studie.

Selvfølgelig er det leit å ha folk som misliker deg rundt om, men nå er det faktisk sjefen som er urimelig i mine øyne. 

Han antar at du skal jobbe, selv om du har en kontrakt som sier at du kan si nei. Dessverre er det alt for mye av slikt rundt om i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er satt opp på vakter i den perioden, og du KUN er ansatt som tilkallingsvikar, er det bare å takke nei når du får tilbud om vakter. Hvis du ønsker å være på tilbudsiden kan du gi beskjed på forhånd at du ikke er tilgjengelig i de ukene, så sjefen ikke trenger å spørre deg, men du er ikke pliktet til det heller (hvis det ikke står spesifikt i kontrakten din). Du har all mulighet til å reise på ferie, så lenge du ikke allerede har takket ja til vakter i de ukene. God tur. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han bruker deg som fast ansatt men gir deg ikke ansettelse, og han gidder ikke å svare når du spør om "fri" i et par uker... Jeg får dårlige vibber her. Han ønsker fordelene med å kunne behandle deg som fast ansatt når det passer ham, og du blir sittende med svarteper.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Han bruker deg som fast ansatt men gir deg ikke ansettelse, og han gidder ikke å svare når du spør om "fri" i et par uker... Jeg får dårlige vibber her. Han ønsker fordelene med å kunne behandle deg som fast ansatt når det passer ham, og du blir sittende med svarteper.

Er det jeg reagerer litt på også.

Samtidig skjønner jeg jo at det hadde blitt kaos om alle skulle kommet noen uker før ferien og si "kan ikke jobbe da". Men det stiller vel annerledes ettersom hvordan kontrakten er utformet, tenker jeg? I følge slik jeg har forstått kontrakten gjør i hvert fall ikke jeg noe lovbrudd når jeg sier jeg ikke kan jobbe da... 

Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg litt roligere nå, men gruer meg fortsatt til eventuell samtale med arbeidsgiver. Men men. Vet jo at jeg har loven på min side? Sånn er det vel å være voksen...

Er det en eventuell løsning om jeg anbefaler noen jeg kjenner som trenger jobb? (han må uansett ansette flere).. Eventuelt tilbyr meg å bruke noen fridager på å gi opplæring til nye ansatte? (det er en matbutikk. Selv mener jeg at det ikke kreves mye for å gjennomføre arbeidsoppgavene som er her). Eller vil jeg bare fremstå som "dum" da? 

Lenke til kommentar

Jeg ville sluttet i jobben.

Dersom dere har et arbeidsforhold som tilsier at du ikke bare er ringevakt skulle arbeidsgiver for lengst fått fingen ut og laget en ordentlig kontrakt til deg. Dersom arbeidsgiver bare skriver deg opp på en liste vil jeg anta at du ikke engang trenger å gå på jobb den kommende uken, med mindre du aktivt har bekreftet at det passer å jobbe.

Når du uansett har planer om å flytte over sommeren antar jeg at du også har skaffet deg en arbeidsplass og/eller studie.

Selvfølgelig er det leit å ha folk som misliker deg rundt om, men nå er det faktisk sjefen som er urimelig i mine øyne. 

Han antar at du skal jobbe, selv om du har en kontrakt som sier at du kan si nei. Dessverre er det alt for mye av slikt rundt om i Norge.

Takk! Er dette jeg også tenker. Føler jo nesten at man ikke blir respektert når man sier klart i fra at det ikke passer (gjentatte ganger) og fortsatt blir satt opp.. Sånn sett er det kanskje like så greit, da jeg tror alle rundt meg er lei av å høre på klagingen min over disse forholdene,

Lenke til kommentar

Hvorfor spurte du om fri, og ikke bare ga beskjed om at du var borte de ukene ... 

Det blir litt mer komplisert når du på en måte viser ham at du har forståelse for at du må be om fri. Hadde du bare sagt fra at du blir borte da og da, og han sa at det kan du ikke grunnet blablabla. så hadde du bare svart men, jeg er jo bare ringevikar etc så jeg har allerede bestilt ferie. Hvis du er blitt mer enn ringevikar så kan dere lage ny kontrakt når du kommer tilbake fra ferie ....

et eller annet slik.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...