Gå til innhold

Japansk togselskap beklager etter å ha forlatt stasjonen 25 sekunder for tidlig


Anbefalte innlegg

Både VG og journalisten her ser ut til å ha glemt det mest vesentlige tallet, nemlig 40:

 

40% av alle registrerte forsinkelser er virtuelle, dvs de blir kjørt inn før toget kommer til første stasjon hvor passasjerer kan gå av eller på! Dvs toget ble registrert som for sent ute ved en mellomliggende målestasjon, men så klarte togfører (og evt trafikk-kontrollen) å kjøre inn igjen denne forsinkelsen før neste stasjon.:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Selvsagt har man ikke hørt om et NSB-tog før tiden i nyere tid. Togene er jo alltid forsinket ... Og ja, jeg anser et minutt som en forsinkelse.

 

Det gjør NSB også og vi har likevel 85-90 av togene i rute som er på topp i Europa.
Du leser denne statistikken feil. Statistikken du sikter til forteller at rundt 85 prosent av togene var mindre enn fire minutter forsinket på endeholdeplassen. Hvor mye forsinket togene var for reisende sier tallene ingenting om.

 

Å sammenlikne dette med resten av Europa blir meningsløst så lenge man ikke sammenlikner samme tall.

NSB regner et tog som forsinket dersom det er mer enn 1 minutt for seint inn og ut av en stasjon. Dette måles på alle stasjoner (ikke holdeplasser). Bane Nor regner 3/5 minutter ved endestasjon. Regner man på Bane Nors måte er 92% av togene på landbasis i rute, med den dårligste linjen (L2) med 82%. Regner man på NSBs måte er 87% av togene i rute, med ca 75% på L2.

 

Tyskland har f.eks en punklighet på 73% på landsbasis. Frankrike ligger opp mot 80%. Sveits har en punklighet på 87,7% Så i Europa ligger vi og kjemper mot Sveits helt i europatoppen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvsagt har man ikke hørt om et NSB-tog før tiden i nyere tid. Togene er jo alltid forsinket ... Og ja, jeg anser et minutt som en forsinkelse.

 

Det gjør NSB også og vi har likevel 85-90 av togene i rute som er på topp i Europa.
Du leser denne statistikken feil. Statistikken du sikter til forteller at rundt 85 prosent av togene var mindre enn fire minutter forsinket på endeholdeplassen. Hvor mye forsinket togene var for reisende sier tallene ingenting om.

 

Å sammenlikne dette med resten av Europa blir meningsløst så lenge man ikke sammenlikner samme tall.

NSB regner et tog som forsinket dersom det er mer enn 1 minutt for seint inn og ut av en stasjon. Dette måles på alle stasjoner (ikke holdeplasser). Bane Nor regner 3/5 minutter ved endestasjon. Regner man på Bane Nors måte er 92% av togene på landbasis i rute, med den dårligste linjen (L2) med 82%. Regner man på NSBs måte er 87% av togene i rute, med ca 75% på L2.

 

Tyskland har f.eks en punklighet på 73% på landsbasis. Frankrike ligger opp mot 80%. Sveits har en punklighet på 87,7% Så i Europa ligger vi og kjemper mot Sveits helt i europatoppen.

Flere av strekningene har under 70% punktlighet. Vi har også 30 prosent flere ansatte per reisende enn Tyskland.

 

Ref:

http://www.banenor.no/Nyheter/Punktlighetskart/

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri opplevd at toget har gått for tidlig i mine 15 år som dagspendler til Oslo/Asker. Så det er på ingen måte normalt i Norge heller. Men jeg kommer aldri springende ned trappa 5 sekunder før de låser dørene heller, da.

Så, fordi du ikke har opplevd dette på den samme linja, til samme tid i 15 år så kan det ikke være normalt at de går for tidlig andre steder, til andre tidspunkt? Det var en rar logikk må jeg si.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en svært lav fødselsrate. Rask matematikk tilsier at antall nyfødte vil synke nesten 77% på bare fire generasjoner om dette vedvarer. På sju generasjoner er samme tall over 92%.

 

4 generasjoner er 130 år. Omtrent alle som lever idag vil ikke leve om 130 år, mye kan forandre seg iløpet av den perioden. Japan har også innvandring, så det egentlige tallet blir kanskje 50%. At antall nyfødte faller med 50% iløpet av 130 år er ikke et stort problem.

 

Gjør du kalkulasjoner for lokalbefolkningen i Europa om 130 år, så ville du fått samme resultat. Eneste årsaken til at det ikke vil skje er på grunn av afrikansk og arabisk innvandring, og det vil bare gjøre problemet større.

 

 

En generasjon regnes som 30 år, så fire generasjoner er da 120 år, ikke 130 år. Beklager pirket, dog.

 

;-)

 

Nå er det lenge siden jeg tok tog sist, men har nå bodd i Oslo siden våren 1998, og opplevd flere ganger å bli frakjørt fordi toget går for tidlig. Slikt er bare j..lig irriterende, spesielt om man kanskje er påtenkt å ta dagens siste tog, eller rett før en større pause eller ommlegging til timesruter f.eks..

 

Dog er nok forsinkelser og innstillinger det som er mest vanlig, og selv om man som oftest tåler en liten forsinkelse, så er gjerne korresponderende trafikk lagt opp til at toget skal være dønn presis, og du tilnærmet må løpe for å rekke slikt.

 

Men mistenker at NSB "glemmer" å regne med alle de togene som innstilles pga vedlikehold i helger og ferietider. Når reisetid blir mer enn 4 ganger for lengre pga at buss for tog er mye tregere, og ikke klarer å ta unna trafikkmengden i like stor grad, samt at visse stoppesteder ikke får like mange stopp fordi man helst skal kjøre rett til en hovedholdeplass, så kan man bli skikkelig frustrert.

 

Gikk til slutt så lei, at jeg skaffet meg bil igjen, samt at jeg flyttet så nært jobb at jeg nå går på 5-10 minutter. Så nå har jeg ingen problemer med tog som går for tidlig, kommer for seint, innstilles, kjøres buss for tog og ikke stopper på stasjonen jeg skal til. Nå blir det bil for all annen transport, bortsett fra når parkering blir vel vanskelig og vel dyrt, som da vil si i sentrum og når jeg skal på byen. Heldigvis har jeg på lokaltrafikken alternativ med trikk og buss i umiddelbar nærhet, og med korrespondanse med t-bane.

Lenke til kommentar

Japan er jo en skremmende nasjon på mange måter. La de beholde sin kultur som de tydeligvis liker.

Hvis togene i Norge er ett minutt forsinket, er de presise.  Dette er godt nok for vår mentalitet.

Men vi burde heller satse på at kollektivtransport ble "gratis",  dvs.betalt av fellesskapet.  Dette ville spare samfunnet som helhet for bilettkonduktør-utgifter, og fordi flere ville reise kollektivt og forurensningsfritt.

Da er du samtidig enig i at vi må øke skattene, også for de som ikke reiser kollektivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er en svært lav fødselsrate. Rask matematikk tilsier at antall nyfødte vil synke nesten 77% på bare fire generasjoner om dette vedvarer. På sju generasjoner er samme tall over 92%.

 

4 generasjoner er 130 år. Omtrent alle som lever idag vil ikke leve om 130 år, mye kan forandre seg iløpet av den perioden. Japan har også innvandring, så det egentlige tallet blir kanskje 50%. At antall nyfødte faller med 50% iløpet av 130 år er ikke et stort problem.

 

Gjør du kalkulasjoner for lokalbefolkningen i Europa om 130 år, så ville du fått samme resultat. Eneste årsaken til at det ikke vil skje er på grunn av afrikansk og arabisk innvandring, og det vil bare gjøre problemet større.

 

 

En generasjon regnes som 30 år, så fire generasjoner er da 120 år, ikke 130 år. Beklager pirket, dog.

 

;-)

 

Jeg skrev faktisk 120 år først, men så husket jeg på at den gjennomsnittelige fødealder i Japan er ca 32-33 år, og derfor økte jeg den til 130 år. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en svært lav fødselsrate. Rask matematikk tilsier at antall nyfødte vil synke nesten 77% på bare fire generasjoner om dette vedvarer. På sju generasjoner er samme tall over 92%.

 

4 generasjoner er 130 år. Omtrent alle som lever idag vil ikke leve om 130 år, mye kan forandre seg iløpet av den perioden. Japan har også innvandring, så det egentlige tallet blir kanskje 50%. At antall nyfødte faller med 50% iløpet av 130 år er ikke et stort problem.

 

Gjør du kalkulasjoner for lokalbefolkningen i Europa om 130 år, så ville du fått samme resultat. Eneste årsaken til at det ikke vil skje er på grunn av afrikansk og arabisk innvandring, og det vil bare gjøre problemet større.

 

 

En generasjon regnes som 30 år, så fire generasjoner er da 120 år, ikke 130 år. Beklager pirket, dog.

 

;-)

 

Jeg skrev faktisk 120 år først, men så husket jeg på at den gjennomsnittelige fødealder i Japan er ca 32-33 år, og derfor økte jeg den til 130 år. 

 

 

Generelt øker vel den alderen i den vestlige verden og, så kanskje burde tallet justeres. Men kan skape noen komplikasjoner når vi regner bakover i tid, så frem til dette gir større utslag og/eller har virket lenge nok, så kan det være greit å forholde seg til 30 år ennå i noen århundrer.

 

Er og lettere å regne på 30 år da. Dårlig argument da, men men...

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Selvsagt har man ikke hørt om et NSB-tog før tiden i nyere tid. Togene er jo alltid forsinket ... Og ja, jeg anser et minutt som en forsinkelse.

 

Det gjør NSB også og vi har likevel 85-90 av togene i rute som er på topp i Europa.
Du leser denne statistikken feil. Statistikken du sikter til forteller at rundt 85 prosent av togene var mindre enn fire minutter forsinket på endeholdeplassen. Hvor mye forsinket togene var for reisende sier tallene ingenting om.

 

Å sammenlikne dette med resten av Europa blir meningsløst så lenge man ikke sammenlikner samme tall.

NSB regner et tog som forsinket dersom det er mer enn 1 minutt for seint inn og ut av en stasjon. Dette måles på alle stasjoner (ikke holdeplasser). Bane Nor regner 3/5 minutter ved endestasjon. Regner man på Bane Nors måte er 92% av togene på landbasis i rute, med den dårligste linjen (L2) med 82%. Regner man på NSBs måte er 87% av togene i rute, med ca 75% på L2.

 

Tyskland har f.eks en punklighet på 73% på landsbasis. Frankrike ligger opp mot 80%. Sveits har en punklighet på 87,7% Så i Europa ligger vi og kjemper mot Sveits helt i europatoppen.

Flere av strekningene har under 70% punktlighet. Vi har også 30 prosent flere ansatte per reisende enn Tyskland.

 

Ref:

http://www.banenor.no/Nyheter/Punktlighetskart/

Vi har færre ansatte i togfremføring per reisende enn f.eks Tyskland.

Punklighetskartet så værre ut enn det var, mange av de gule strekningene er på 90%, men samtidig har vi enkeltspor på mesteparten av alle hovedbaner, og dette påvirker naturlig nok punkligheten i negativ retning, da et forsinket tog vil påvirke mange av de møtende togene. På dobbeltspors strekninger lider særlig Østfoldbanen under at kjappe regiontog blir liggende i kø bak fullstoppende lokaltog.

Rutene er laget urealistiske, for togene må kjøres, og ha en rute, men det dessverre umulig å holde den. Observante reisende har nok for eksempel lagt merke til at ingen tog går i rute fra Nasjonaltheateret. Det er fordi ruten er fysisk umulig å følge, det ble gjort slik at konduktørene bare kunne gi avgang uten å sjekke klokka.

Slike problemer finner man på noen andre stopp, blant annet Torp (fra Sandefjord) og Skøyen (fra Lysaker).

Jeg brukte forøvrig også snittall for hele året, da tall fra vår og sommer ofte kommer ekstra ille ut på grunn av arbeid og mye avvik på kjøremønstre.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Selvsagt har man ikke hørt om et NSB-tog før tiden i nyere tid. Togene er jo alltid forsinket ... Og ja, jeg anser et minutt som en forsinkelse.

 

Det gjør NSB også og vi har likevel 85-90 av togene i rute som er på topp i Europa.
Du leser denne statistikken feil. Statistikken du sikter til forteller at rundt 85 prosent av togene var mindre enn fire minutter forsinket på endeholdeplassen. Hvor mye forsinket togene var for reisende sier tallene ingenting om.

 

Å sammenlikne dette med resten av Europa blir meningsløst så lenge man ikke sammenlikner samme tall.

NSB regner et tog som forsinket dersom det er mer enn 1 minutt for seint inn og ut av en stasjon. Dette måles på alle stasjoner (ikke holdeplasser). Bane Nor regner 3/5 minutter ved endestasjon. Regner man på Bane Nors måte er 92% av togene på landbasis i rute, med den dårligste linjen (L2) med 82%. Regner man på NSBs måte er 87% av togene i rute, med ca 75% på L2.

 

Tyskland har f.eks en punklighet på 73% på landsbasis. Frankrike ligger opp mot 80%. Sveits har en punklighet på 87,7% Så i Europa ligger vi og kjemper mot Sveits helt i europatoppen.

Flere av strekningene har under 70% punktlighet. Vi har også 30 prosent flere ansatte per reisende enn Tyskland.

 

Ref:

http://www.banenor.no/Nyheter/Punktlighetskart/

Vi har færre ansatte i togfremføring per reisende enn f.eks Tyskland.

Punklighetskartet så værre ut enn det var, mange av de gule strekningene er på 90%, men samtidig har vi enkeltspor på mesteparten av alle hovedbaner, og dette påvirker naturlig nok punkligheten i negativ retning, da et forsinket tog vil påvirke mange av de møtende togene. På dobbeltspors strekninger lider særlig Østfoldbanen under at kjappe regiontog blir liggende i kø bak fullstoppende lokaltog.

Rutene er laget urealistiske, for togene må kjøres, og ha en rute, men det dessverre umulig å holde den. Observante reisende har nok for eksempel lagt merke til at ingen tog går i rute fra Nasjonaltheateret. Det er fordi ruten er fysisk umulig å følge, det ble gjort slik at konduktørene bare kunne gi avgang uten å sjekke klokka.

Slike problemer finner man på noen andre stopp, blant annet Torp (fra Sandefjord) og Skøyen (fra Lysaker).

Jeg brukte forøvrig også snittall for hele året, da tall fra vår og sommer ofte kommer ekstra ille ut på grunn av arbeid og mye avvik på kjøremønstre.

Beklager, da leste jeg statistikken feil og jeg må også ha regnet antall ansatte feil.

 

Jeg reiste med L13 et år, da var 66% av togene i rute. Dette er et lokaltog, så de ryker med en gang det skjer noe. Det var en måned arbeid med signalanlegg, så to uker oppetid, deretter to uker til med arbeid på samme strekning.

 

Om det snør kraftig ble det ofte feil. Jeg endte opp med å flytte fremfor å pendle da jeg ble veldig lei av forsinkelser. Må være utrolig kjipt for de ombord som får all kjeften.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

 

Selvsagt har man ikke hørt om et NSB-tog før tiden i nyere tid. Togene er jo alltid forsinket ... Og ja, jeg anser et minutt som en forsinkelse.

 

Det gjør NSB også og vi har likevel 85-90 av togene i rute som er på topp i Europa.

Åh? Mener å ha lest St det må mer til for at NSB skal definere det som forsinket?

Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt har man ikke hørt om et NSB-tog før tiden i nyere tid. Togene er jo alltid forsinket ... Og ja, jeg anser et minutt som en forsinkelse.

 

Det gjør NSB også og vi har likevel 85-90 av togene i rute som er på topp i Europa.

Åh? Mener å ha lest St det må mer til for at NSB skal definere det som forsinket?
Den grensen er 4 minutter på vanlige strekninger og 6 min på langdistanse. Han som skrev over her har ikke peil. Jeg ser nå at Itholia også svarte meg tidligere. Sad. Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...