Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man stole på noen som utsteder kredittkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en stund på å skaffe meg et ekstra kort i tilfellet det andre blir mistet eller ødelagt.

Disse forbrukslånsbanken som tilbyr blant annet kredittkort fyker opp som paddehatter.

Tenker meg dette skal være et kort som gir cashback og ikke har årsavgift og her er det jo noen alternativer. Det jeg lurer på er det juridiske rundt dette. Dette korte som jeg tenker på skal for det meste ligge i en skuff og kun være en backup. Jeg er litt redd for at banken jeg eventuelt velger å opprette kort hos, kanskje prøver seg med falske transaksjoner elller noe? Er det en risiko for dette og hvordan står jeg juridisk i et slikt tilfellet? Er det jeg som har bevisbyrden for at jeg ikke har gjennomført en slik transaksjon i så tilfellet? Hvordan er jussen på dette området?

Bekymrer jeg meg for mye?

Anonymous poster hash: 3e329...35f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt en stund på å skaffe meg et ekstra kort i tilfellet det andre blir mistet eller ødelagt.

Disse forbrukslånsbanken som tilbyr blant annet kredittkort fyker opp som paddehatter.

Tenker meg dette skal være et kort som gir cashback og ikke har årsavgift og her er det jo noen alternativer. Det jeg lurer på er det juridiske rundt dette. Dette korte som jeg tenker på skal for det meste ligge i en skuff og kun være en backup. Jeg er litt redd for at banken jeg eventuelt velger å opprette kort hos, kanskje prøver seg med falske transaksjoner elller noe? Er det en risiko for dette og hvordan står jeg juridisk i et slikt tilfellet? Er det jeg som har bevisbyrden for at jeg ikke har gjennomført en slik transaksjon i så tilfellet? Hvordan er jussen på dette området?

Det er akkurat like stor sannsynlighet for at det kommer falske transaksjoner på et kredittkort som på det vanlige bankkortet ditt. Dvs. veldig liten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er nok ganske trygg med mindre du bestiller kredittkort fra Olagawa bank i Nigeria eller noe slikt.

Jeg har ett kredittkort fra min vanlige bank, som jeg bruker når jeg trenger å handle noe fra utlandet, eller bestiller reiser å slikt. Helt gratis å ha og gratis å bruke og så lenge man betaler tilbake raskt.

Også ett kredittkort fra DNB, som brukes utelukkende til å handle hos Power når dem kjører 20% rabatt på hele butikken kampanjen ett par ganger i året. Sparer en del der. Også helt gratis bare man betaler tilbake raskt.

Lenke til kommentar

Det som er fordelen med kredittkort, er at det kommer faktura på utestående beløp. Om det skulle være falske transaksjoner, kan du bestride kravet i faktura. Nå kan ikke banken trekke noe fra konto sånn uten videre, men skulle være sikrere med kredittkort enn ordinært debetkort, og særlig dersom kredittkortet er utstedt i en annen bank enn der du har brukskonto. Du kan bli stilt til ansvar ved grov uaktsomhet dersom kredittkortet er misbrukt, for eksempel ved oppbevaring av pinkode sammen med kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...