Gå til innhold

Dobbelt så mange kvinnelige forfedre

VRK18

Anbefalte innlegg

Visste du at du har dobbelt så mange kvinnelige forfedre som mannlige? Høres kanskje matematisk umulig ut, men det er sant.

Hvordan er det mulig? Jo, de fleste kvinner fikk barn, men veldig mange menn gjorde ikke det. Alfahannene fikk gjerne barn med flere kvinner, mens betahannene ble valgt bort.

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste du at du har dobbelt så mange kvinnelige forfedre som mannlige? Høres kanskje matematisk umulig ut, men det er sant.

Hvordan er det mulig? Jo, de fleste kvinner fikk barn, men veldig mange menn gjorde ikke det. Alfahannene fikk gjerne barn med flere kvinner, mens betahannene ble valgt bort.

Hvordan det er mulig? En mann har barn med > 1 kvinne?

Lenke til kommentar

Jeg har også flere armer enn gjennomsnittet.

Statistikk er gøy!

• Liker 8
Lenke til kommentar

Alfa og betahanner? Er vi en ulveflokk? :roll:

Sett bort fra ordvalget hans så stemmer det at flere menn enn kvinner forblir barnløse. Det er ikke til å stikke under stol at noen "få" (relativt sett) menn har hatt flere kvinner enn resten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er tilfelle i Norge i dag, men har det alltid vært sånn? Forholdstallet mellom menn og kvinner, samt mellom menn og kvinner som reproduserer seg og hvor mange barn de får, kan ha variert mye over tid og mellom ulike samfunn.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er tilfelle i Norge i dag, men har det alltid vært sånn? Forholdstallet mellom menn og kvinner, samt mellom menn og kvinner som reproduserer seg og hvor mange barn de får, kan ha variert mye over tid og mellom ulike samfunn.

Ikke at jeg veit hvordan de gjør det, men de kan spore dette i genene dine og de tilsier at dette stemmer. Husker ikke kilden så du får ta posten min for det den er verd.
Lenke til kommentar

Sett bort fra ordvalget hans så stemmer det at flere menn enn kvinner forblir barnløse. Det er ikke til å stikke under stol at noen "få" (relativt sett) menn har hatt flere kvinner enn resten.

Nei, men det har jo ikke noe som helst relevans til den sosiale dynamikken i en ulveflokk.

Lenke til kommentar

Nei, men det har jo ikke noe som helst relevans til den sosiale dynamikken i en ulveflokk.

Jeg er enig i at det var dårlig ordvalg. Jeg hadde skrevet det på en helt annen måte.

Kall det gjerne toppmenn og bunnmenn, hvis du ikke liker ulveretorikken. Men vi er flokkdyr, ulver eller ei.

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Kall det gjerne toppmenn og bunnmenn, hvis du ikke liker ulveretorikken. Men vi er flokkdyr, ulver eller ei.

I ulveforstand betyr alfa flokkleder og flokklederne vil hindre de andre i flokken å pare seg (med blandet hell). Mennesker organiserer seg på en helt annen måte. Hva mener du med topp og bunnmenn da? toppen og bunnen av hva da?

Lenke til kommentar

Intet av dette har noen relvans til ulver.

At ulver lever i en flokk med en slags alpha-beta-ulv hierarki er en myte. Det er en skadelig myte - ikke så mye for oss mennesker, men for de hundene som lever med oss og som enkelte velger å oppdra som om de var ulver. Noe som blir fryktelig feil både fordi hundene våre har utviklet seg i en vidt annen retning enn ville ulver og fordi, selv om vi skulle se bort fra evolusjonen hunder har gått gjennom, så er alpha-ulv teorien de baserer seg på, bare vås.

Mech, som i stor grad er denne teoriens far, har i mange år dementert sine egne funn og forsøkt å forklare at han selv tok feil, uten at det har trengt inn hos de fleste.

Så... syt og klag så mye dere vil over at damene ikke vil ha dere, men bland ikke ulver inn i dette... ulver er fullstendig kapable til å løse sine problemer uten å ty til høyst menneskelige "jeg er tøffere enn deg"-vås. Det er hundene vi lever med også - det er fullstendig misforstått at man må "vise hvem som er sjefen" når man har en hund - de er sosiale vesener som klarer meget vel å leve sammen med andre. Til forskjell fra mange av oss mennesker.

https://knowledgenuts.com/2014/01/11/the-alpha-wolfe-is-an-outdated-myth/

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Intet av dette har noen relvans til ulver.

Interressant lesning det der. "Alfa" og "beta" hos mennesker handler vel uansett mest om seksuell dominans der det typisk er mannen som er dominant  kvinnen som er underdanig. Hva som skulle gjøre menn som ikke får barn underdanig vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

I ulveforstand betyr alfa flokkleder og flokklederne vil hindre de andre i flokken å pare seg (med blandet hell). Mennesker organiserer seg på en helt annen måte. Hva mener du med topp og bunnmenn da? toppen og bunnen av hva da?

Du kan ikke benekte at noen menn drar flere damer enn andre. Vi har dominante ledertyper også blant mennesker, og disse har en tendens til å havne i maktposisjoner med penger og berømmelse, og som en konsekvens også mange damer. 

Lenke til kommentar

Du kan ikke benekte at noen menn drar flere damer enn andre. Vi har dominante ledertyper også blant mennesker, og disse har en tendens til å havne i maktposisjoner med penger og berømmelse, og som en konsekvens også mange damer. 

Mulig det, men det betyr ikke at du kan dele inn menn som dominante ledertyper eller ikke basert på om de har fått avkom.

Lenke til kommentar

Mulig det, men det betyr ikke at du kan dele inn menn som dominante ledertyper eller ikke basert på om de har fått avkom.

Vi snakker om tendenser. Betamenn/bunnmenn får også avkom, men i snitt færre. 

Lenke til kommentar

Glemte hva poenget var :/

Vi snakker om tendenser. Betamenn/bunnmenn får også avkom, men i snitt færre.

Så hva er poenget? De som løper fort eller er flink til å synge eller kan telle til hundre får sikkert også flere barn i snitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...