Gå til innhold

Tallene er tydelige: Eldre biler er livsfarlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Benny: Du skrev "Når snittalderen til en bilpark er 17 år vil det tilsi at langt over 50% av parken er over 10 år." Snittalderen på bilparken er noe helt annet enn snittalderen på biler som skrotes.

 

Snittalderen på bilparken er irrelevant, det er snittalderen på bilene du møter på veien som er interessant. Hvis nye biler kjøres i gjennomsnitt 30 000 km/år og 15 år gamle kjøres i gjennomsnitt 3000 km/år så har det fint liten verdi å regne disse som like mye i bruk.

 

For å si det på en annen måte: Min 5 år gamle bil har gått ca 30 000 km/år. Hvis den blir 20 år gammel tviler jeg på at jeg vil kjøre den over 10 000 km/år de siste årene.

 

Når du legger det frem slik ser jeg at jeg formulerte meg klønete. Var ikke helt der jeg ville. Uansett mindre viktig. Poenget er at jeg mener det er for mange mangler i de presenterte data til å være sikker på at konklusjonen er riktig. Tallene gir en indikasjon, men det er langt ifra så tydelig som overskriften påstår.

Lenke til kommentar

Skal jeg være litt fordomsfull så tipper jeg det er den som sitter bak rattet som utgjør den største forskjellen i risiko. Den rent tekniske risikoen tror jeg må stille seg på andreplass. For å ta et fordomsfult eksempel. Jeg tviler på at man finner særlig mange ruspåvirkede sjåfører bak rattet på nye og flotte biler. Folk som kjører ruset har nok overhengende høy sannsynlighet for å også eie en gammel bil.

 

Det samme gjelder setebeltebruk. Jeg ser for meg at folk med god råd og ny bil er flinkere til å bruke setebelte enn de med dårlig råd og gammel bil. Personlig økonomi, rusvaner, bil-alder og sånt har nok store innbyrdes korrelasjoner. Jeg mener det blir feil å konkludere med at bilens tekniske sikkerhet er årsaken til forskjellene.

 

Rintig, samt størsteparten av dem.som omkommer er vel menn 18-25. De som omkommer gjør det ofte i svært stor fart, og de har ikke penger til nye raske biler så de modder gamle.escorter etc...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God artikkel! Jeg har selv interessert meg for temaet en stund, spesielt med tanke på min neste bil. Nåværende bil har jeg hatt i åtte år, og bilen er en 2006-modell. Den er enkel å skru på og jeg kan sikkert bruke den daglig i ti år til men jeg kommer til å bytte den ut. Det er ene og alene på grunn av det enkle faktum at jeg dør i en kollisjon med min gamle bil som jeg med letthet hadde overlevd for eksempel i en Volvo V90.

 

Kan anbefale IIHS sine small overlap videoer på YouTube. Så kan man gjøre seg opp en mening om man fortsatt ønsker å kjøpe pre 2013 modell Audi A4 for eksempel (spoiler: nei)..

 

IIHS Small Overlap-testene er veldig interessante og har fått lite fokus i media, og viste vel at når ulykken var utenfor "scope" for krasjtester, ble det "interessant" igjen. Jeg mener å huske at Audi A4 kom dårlig ut ja, men Toyota Prius 7+ og flere andre Toyota-modeller (bl.a. Rav4) kom vel enda dårligere ut. Mens "gamle" Volvo-er så i fotbrønnen ut som de ikke hadde vært i en kollisjon engang... Bilder: https://imgur.com/gallery/IMbql

Lenke til kommentar

Vanskelig å føre statistikk på dette siden en svært stor andel av dødsulykkene er selvmord.

 

En del av statistikken her var basert på omkomne passasjerer. Man kan vel anta at en stor majoritet av selvmordene ikke er med passasjerer i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var nok svært fordomsfullt ja. Du får oppdatere deg litt på rusproblematikk. Det er en svært stor andel av ressurssterke folk som misbruker rusmidler. De slitne menneskene med knekk i knærne du ser på "plata", er ikke de som setter seg bak rattet og kjører hjem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var nok svært fordomsfullt ja. Du får oppdatere deg litt på rusproblematikk. Det er en svært stor andel av ressurssterke folk som misbruker rusmidler. De slitne menneskene med knekk i knærne du ser på "plata", er ikke de som setter seg bak rattet og kjører hjem...

 

Hvor er statistikken en skal oppdatere seg på da? Av de potensielle rusførerene jeg kjenner har ingen fast jobb, og i alle fall ikke inntekt som tilsier nyere bil. De andre har råd til taxi både til og fra byen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...