Gå til innhold

Hva er Himmelen?

Anbefalte innlegg

Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion.

Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv.

Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles.

Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra?

Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid?

Dette vil jeg gjerne vite deres syn på.

Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt.

Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet

Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 )

Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter.

En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle.

Jeg driter i vage tolkninger om hva de som skrev Bibelen visste om hvordan naturen virket. Greske filosofer gjettet også dette tidlig, men risikerte dødsstraff om de ytret seg imot det religiøse, geosentriske verdenssynet som regjerte. Jeg vet ikke hvor du vil hen med det du skriver. Det har i hvert fall ingenting å gjøre med tråden jeg startet!

Fortell hvorfor du nevner disse tingene. Du imponerer ingen. Alle med hodet på rett plass vet at Bibelen ikke er en vitenskaps eller faktabok.

Og, mener du at noe som helst i Bibelen er feil?

Noen avviser i oppriktighet tanken på en skaper Jehova Gud, for de sier at de tror bare på det de kan se. De mener at det bare er det som kan ses eller måles på en eller annen måte, som eksisterer.

De erkjenner riktignok at de i det daglige liv er berørt av mye som ikke kan ses for eksempel elektrisitet, magnetisme, radiobølger og gravitasjon. Likevel får ikke dette dem til å forandre syn for alt dette kan måles eller registreres ved et eller annet fysisk middel. Men en kan ikke se eller måle en skaper eller Gud ved hjelp av et fysisk middel.

Du kan bare ikke svare på det jeg spør om du?

Ja, vi rasjonelle aksepterer kun det som kan bevises og observeres eller støttes av solide teorier.

Dere fanatikere lukker øynene for slike observasjoner og benekter fakta som motbeviser «skriftene», for å bevare troen deres. Ingenting er fornuftig med slik tro.

Hvis vi leker med tanken om at f.eks. du vinner lotteriet da? Hvis av alle menneskehetens 5000+++ guder, så viser det seg at din gud er den rette guden, og du kommer til han når livet er slutt, hva vil du skal skje? Hvordan tror du tilværelsen er i «Himmelen»?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint måle guds eksistens ved et fysisk middel. Du kan måle hjernesignalene som tilsammen skaper ideen om gud. Hjernen er et fysisk objekt som sender elektriske signaler. Tro kommer utelukkende fra hjernens aktivitet. 

Alle illusjoner kommer fra hjernen. Man trenger litt mer enn en illusjon for å kunne si om det faktisk eksisterer eller ikke. En gal person vil mene at sine illusjoner er ekte. Det finnes til og med kollektive illusjoner, se foreksempel på alle religioner som kristne ikke tror på. Derfor trenger vi fysiske bevis og målinger for å kunne si om gud faktisk eksisterer og ikke er en kollektiv illusjon som det allerede finnes så mye av.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Du kan fint måle guds eksistens ved et fysisk middel. Du kan måle hjernesignalene som tilsammen skaper ideen om gud. Hjernen er et fysisk objekt som sender elektriske signaler. Tro kommer utelukkende fra hjernens aktivitet. 

Om troende mente at gud (deres gud eller guder) kun var en ide så hadde jeg vært enig med deg PgUp. Men det stemmer ikke, så argumentet blir ikke annet enn en stråmann? Jeg klarer iallefall ikke se sammenhengen her.

At man kan måle hjerneaktivitet eller neurologiske impulser om du vil har dessuten ingen sammenheng med troverdigheten bak de spesifikke konseptene som oppstår eller behandler av en aktiv hjerne.

Anyway blir dette utenfor trådens tema. TS ønsker å høre begrunnelsen og konseptet/overbevisningen som omhandler himmelen -> paradis etter døden. Men ingen troende ser ut til å ville dele med seg dette.. kun sitater fra bøker skrevet av anonyme eller ukjente forfattere som er redigert og omformet flere ganger gjennom århundrer, så ta det forgitt at alle skal ta sitatene for god fisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv.

Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles.

Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra?

Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt.

Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet

Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 )

Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter.

En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle.

Jeg driter i vage tolkninger om hva de som skrev Bibelen visste om hvordan naturen virket. Greske filosofer gjettet også dette tidlig, men risikerte dødsstraff om de ytret seg imot det religiøse, geosentriske verdenssynet som regjerte. Jeg vet ikke hvor du vil hen med det du skriver. Det har i hvert fall ingenting å gjøre med tråden jeg startet!

Fortell hvorfor du nevner disse tingene. Du imponerer ingen. Alle med hodet på rett plass vet at Bibelen ikke er en vitenskaps eller faktabok.

Noen avviser i oppriktighet tanken på en skaper Jehova Gud, for de sier at de tror bare på det de kan se. De mener at det bare er det som kan ses eller måles på en eller annen måte, som eksisterer.

De erkjenner riktignok at de i det daglige liv er berørt av mye som ikke kan ses for eksempel elektrisitet, magnetisme, radiobølger og gravitasjon. Likevel får ikke dette dem til å forandre syn for alt dette kan måles eller registreres ved et eller annet fysisk middel. Men en kan ikke se eller måle en skaper eller Gud ved hjelp av et fysisk middel.

Ja, vi rasjonelle aksepterer kun det som kan bevises og observeres eller støttes av solide teorier.

Dere fanatikere lukker øynene for slike observasjoner og benekter fakta som motbeviser «skriftene», for å bevare troen deres. Ingenting er fornuftig med slik tro.

Hvis vi leker med tanken om at f.eks. du vinner lotteriet da? Hvis av alle menneskehetens 5000+++ guder, så viser det seg at din gud er den rette guden, og du kommer til han når livet er slutt, hva vil du skal skje? Hvordan tror du tilværelsen er i «Himmelen»?

Både de russiske og amerikanske astronauter og astronauter fra andre land som har vært ute i verdensrommet, har i virkeligheten grunn til å være takknemlige for at de så ingen Gud eller engler der ute. De burde være takknemlige for at Jehova Gud fortsatt å være usynlig. Hvorfor det. Jo for hvordan ville det ha gått med dem selv og deres romskip om Gud ikke hadde forblitt usynlig.

Hva tror de Gud er. Tror de at han bare er et menneske, slik en i fortiden trodde om de mystiske guder som det ble laget statuer av.

Vi skrøpelige mennesker kan ikke tåle å se på en atombombeeksplosjon på nært hold uten å bli blindet. Kunne da menneskene tåle å se på ham som har skapt solen som jo er en lysende gasskule hvor det stadig foregår atomeksplosjoner som sender strømmer av kjernepartikler ut i verdensrommet. I det 16. århundre før vår tidsregning levde det en mann som fordristet seg til å be om å få se Guds herlighet. Moses visste ikke hva han bad om for gjennom et talerør sa Gud til ham: Du kan ikke se mitt åsyn, for intet menneske kan se meg og leve. ( 2.Mos 33:18-23)

Lenke til kommentar

Både de russiske og amerikanske astronauter og astronauter fra andre land som har vært ute i verdensrommet, har i virkeligheten grunn til å være takknemlige for at de så ingen Gud eller engler der ute. De burde være takknemlige for at Jehova Gud fortsatt å være usynlig. Hvorfor det. Jo for hvordan ville det ha gått med dem selv og deres romskip om Gud ikke hadde forblitt usynlig.

Hva tror de Gud er. Tror de at han bare er et menneske, slik en i fortiden trodde om de mystiske guder som det ble laget statuer av.

Vi skrøpelige mennesker kan ikke tåle å se på en atombombeeksplosjon på nært hold uten å bli blindet. Kunne da menneskene tåle å se på ham som har skapt solen som jo er en lysende gasskule hvor det stadig foregår atomeksplosjoner som sender strømmer av kjernepartikler ut i verdensrommet. I det 16. århundre før vår tidsregning levde det en mann som fordristet seg til å be om å få se Guds herlighet. Moses visste ikke hva han bad om for gjennom et talerør sa Gud til ham: Du kan ikke se mitt åsyn, for intet menneske kan se meg og leve. ( 2.Mos 33:18-23)

Nå må du faen meg kutte ut pisspreiket.

Alle her ser for en tulling du gjør deg til ved å prate rundt temaet og sitere bibelvers.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I kristendommen så består etterlivet av noe materielt (kroppen gjenfødes), i motsetning til f.eks. buddhismen hvor det bare er ånden som går videre. Så da er kanskje himmelen akkurat som jorden, bare helt uten problemer? :huh:

Edens hage er beskrevet i bibelen.

Lenke til kommentar

Er det tanker og indre holdning som avgjør om man kommer til himmelen, eller etikk ift. 10 bud og tro på gud? En narkoman som har stjålet og løyet, kan han komme til himmelen om h*n ønsker alle godt. Forøvrig, om man har gjort masse galt kan man på dødsleiet be om tilgivelse selv om man ikke er sikker på om det er noen gud? ( for sikkerhets skyld)

Aldri helt skjønt det der. Om man ikke har vært i en omgivelse hvor man ble overtalt at gud er ekte, brenner man da i helvete?  

Lenke til kommentar

Det der er det delte meninger om. Mange ulike retninger, de store er katolisismen, protestantismen og ortodoks kristendom. I protestantismen så holder der å tro på jesus, du trenger ikke be om tilgivelse for brudd på budene slik jeg har forstått det.

Men mye av legitimasjonen av vestens kolonisering av verden var å sørge for at de andre fikk tilgang på frelsen. Så på den tiden så tenkte de nok at de ikke ville komme til himmelen om de ikke hadde hørt om gud og jesus? Jeg bar gjetter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Himmelen er det høyeste du kan komme, der den høyeste og mektigste har sitt sete.

Neimen, sier du det?

Det er jo ikke det jeg spør om!

Jeg spør hva DU har tenkt å gjøre «der oppe»?

Hvordan ser du for deg tilværelsen i «Himmelen» er?

Endret av Gunsmith
Lenke til kommentar

Neimen, sier du det?

Det er jo ikke det jeg spør om!

Jeg spør hva DU har tenkt å gjøre «der oppe»?

Hvordan ser du for deg tilværelsen i «Himmelen» er?

De som er i himmelen, deler Guds makt (høyhet) og gjør det samme som Gud gjør.

Lenke til kommentar

Livet er da litt mer meningsfullt, innholdsrikt og spennende.

Jeg kan forstå tanken din hvis du mener at det, altså livet etter, innebærer at du kan leve der i absolutt frihet, og gjøre hva du vil alltid.

Men, det er ikke slik det vanligvis blir fremstilt. 

Jeg har inntrykk av at kristne ser for seg at de skal fortsette med det livet de hadde på Jorda.

De skal vandre rundt i lykkerus med familien, vennene og frelseren ved sin side. 

Ingen skal miste noe eller noen. Ingen er syke. Alle er evig unge. Ingen tvil eller frykt eksisterer lengre.

Det kan høres idyllisk ut ved første tanke, men er det egentlig det?

Vissheten om døden, frykten for å miste ting vi har eller folk vi er glade i, uhyggen av at kjente ting forandres og frykten for det fremmede, spenningen i utrygge situasjoner og til og med når vårt eget liv settes i fare, og så videre...

Alle disse tingene og mye, mye mer er med på å definere hvem vi er. Vi setter mye større pris på det vi står i fare for å miste.

Behovet for å utrette noe og forbedre livet vårt på den korte tiden vi har er selve drivkraften vår når vi våkner om morgenen.

"De har ikke tenkt på det, at det kanskje er normalt, at spenningen forsvinner når ikke noe kan gå galt"  :thumbup:

Himmelen og Helvete umuliggjør hverandre.

Jeg kommer aldri til å akseptere eventyrskikkelsen Jesus som min frelser, mao, jeg begår den eneste utilgivelige synden.

Hvordan skal mine kjære ha det godt i Himmelen når jeg tortureres i Helvete av den kjærlige guden de tilber?

Guden som ikke har forstand nok til å vise sin eksistens til folk som kan tenke rasjonelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Himmelen og Helvete umuliggjør hverandre.

Jeg kommer aldri til å akseptere eventyrskikkelsen Jesus som min frelser, mao, jeg begår den eneste utilgivelige synden.

Hvordan skal mine kjære ha det godt i Himmelen når jeg tortureres i Helvete av den kjærlige guden de tilber?

Guden som ikke har forstand nok til å vise sin eksistens til folk som kan tenke rasjonelt?

Masse feil her, Gud torturerer ingen, det er det djevelen som gjør. Den eneste utilgivelige synden er ikke, å ikke akseptere Jesus som frelser. Gud har vist sin eksistens og sin kjærlighet i og med den historiske korsfestelsen av mennesket Jesus Kristus for hele verdens skyld.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Skjer ikke torturen under guds tillatelse?

Hvis barnet ditt har stjålet godteri og blir torturert av butikksjefen - er du allgod hvis du tillater at torturen fortsetter, samtidig som du kan forhindre det?

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Masse feil her, Gud torturerer ingen, det er det djevelen som gjør. Den eneste utilgivelige synden er ikke, å ikke akseptere Jesus som frelser. Gud har vist sin eksistens og sin kjærlighet i og med den historiske korsfestelsen av mennesket Jesus Kristus for hele verdens skyld.

Betyr ingenting om det er Satan eller Hufsa som holder i høygaffelen. Gud har satt strafferammene.

Om Gud viste seg for menneskene for 2000 år siden, så etterlot han ingen reelle spor av det til dagens folk.

Personen kjent som Jesus kan ha levd rent historisk sett, men gamle myter i bøker er ikke bevis for det.

Se for deg om dette ikke skjedde for 2000 år siden, men i dag. Du hører snakk om en mann i Palestina som sier han er Gud's sønn, som etter sigende utfører mirakler. (Som lett kan iscenesettes for å lure uvitende og desperate folk.) Hva tenker du da? At ja, selvfølgelig er han det. Eller at dette er en av tusenvis andre bedragere? Det kryr jo av dem verden rundt, den dag i dag, av personer som påstår de er profeter eller lignende.

Om Gud er den du tror han er, så vet han alt om meg. Han vet at jeg ikke kjøper disse grisebillige "bevisene" som han legger fram!

Han vet at det er slik rasjonelle hjerner virker. Folk som tenker kritisk og kan stille spørsmål vil han tydeligvis ikke vite av!

Det er ufattelig at han lar prisen på frelse være å tro på han basert på så dårlige beviser.

Alt annet vi blir fortalt om i livet vil vil ha en viss grad av bevis for å tro på. Men når vi skal ta stilling til dette som er "aller viktigst", må vi basere oss på tro. Ellers er du fordømt.

Å si at guden din er grusom og umoralsk er ikke begyndelsen engang.

Apropos det. Det er i hvert fall umoralsk å ofre et annet menneske for andres skyld. 

Om noen var tilstede under korsfestelsen var de etter min mening moralsk forpliktet til å stoppe den.

Men slikt var sett på som underholdning den gangen, og er det nok fortsatt i dag i verdens teokratiske land.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...