ninjer Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Jeg er helt enig med deg så kan nok ikke gi deg noe godt svar, eller avvikende syn fra ditt eget. Om du liker å lese så vil jeg anbefale deg boken Animal Farm av George Orwell. Lenke til kommentar
ninjer Skrevet 16. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2018 (endret) Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Jeg er helt enig med deg så kan nok ikke gi deg noe godt svar, eller avvikende syn fra ditt eget. Om du liker å lese så vil jeg anbefale deg boken Animal Farm av George Orwell. Takker for tipset. Liker å lese, men det er ikke så lett med baby i huset. Får ta den igjen senere ? Endret 16. mai 2018 av Gunsmith Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 (endret) Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Jeg er helt enig med deg så kan nok ikke gi deg noe godt svar, eller avvikende syn fra ditt eget.Om du liker å lese så vil jeg anbefale deg boken Animal Farm av George Orwell. Takker for tipset. Liker å lese, men det er ikke så lett med baby i huset. Får ta den igjen senere Hva? Er ikke den (filmen altså) "pensum" på skolen lenger? Den ligger på youtube, om du skulle få lyst til å se den. Du kan til og med se den sammen med ungene! Endret 16. mai 2018 av frohmage Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Lenke til kommentar
afterall Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Hva har dette med noenting å gjøre? 1 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Hva er himmelen ? Skyene i himmelen sørger det blir regn på tørre landområdene ? Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Du er ateist, men ønsker svar på noe abstrakt som uansett ville gått på tvers av det du tror på? Høres ikke særlig interessant ut for noen å legge krefter i et godt svar, når du uansett starter innlegget med å indirekte si at du ikke kommer til å tro på innspillene uansett. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 (endret) Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Jeg tror nok ikke det faktum at regn eksisterte og fylte opp innsjøer og lignende var så vanskelig å forstå, selv for flere tusen år siden Ganske lett å kunne se at vann rant ned fra fjellet og inn i innsjøer etter mye regn/ sjø, og at vannstanden sank etter lengre tid uten regn. Det at bibelen ikke nevner vanndamp som årsaken virker jo som de ikke hadde hele bildet. Bibelen mente foreksempel at sola gikk rundt jorda og at jorda var sentrum. Hvordan kunne den ta så feil på noe elementært når gud vet alt? Hvorfor forklarte ikke gud hvordan universet han skapte fungerte? Foreksempel E=MC2. Endret 17. mai 2018 av PgUp Lenke til kommentar
...... Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Himmelen er den delen av atmosfæren og universet vi kan se fra planeten vår. Hverken mer eller mindre. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg trodde himmelen var en gulrot. Gulrøtter må kunne sees for å fylle sin hensikt, i motsetning til atmosfære. Om natta kan jeg se stjernene og to galakser. Det betyr at at jeg ser gjennom de kristnes sin himmel." For meg bekrefter det siste at ingen kommer til himmelen før dommedag - ellers hadde jeg jo sett noe. Det bekrefter også at påstander som: " Hun er på et bedre sted nå og ser ned og passer på deg." er løgn! Mon tro om det er i tråd med kristen moral å bryte et av de ti bud? Er dere virkelig sikre på at det egentlig gis tilgivelse for brudd på de ti bud? Eller er det bare en lurerot? Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter. En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle. Lenke til kommentar
...... Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter. En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle. Og poenget var? 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter. En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle. Nok et vesentlig faktum Gud ikke tenkte på da han liksom skapte universet. Hadde den kristne gud hatt et ord med i laget ved universet tilblivelse, så hadde Tellus vært en gold livsfiendtlig kule - eller skive. Gud trodde han hadde befolket universets sentrum og det var ikke så rart. Kunnskapsløse skapninger kikker på nattehimmelen og observerer at alt annet roterer om oss og fjerner seg fra oss! Like mye!!! Med samme hastighet!!! Det hadde jeg også trodd, men jeg vet, takket være herr Hubble, at alle som observerer, uansett fra hvilken som helst planet, sol eller galakse, vil se seg selv som midtpunkt og at alt annet fjerner seg fra med samme fart.. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Hadde ikke jorda vært tilpasset for liv hadde det såklart ikke vært liv her beviser ikke så mye det. Lenke til kommentar
ninjer Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Nå diskuteres det piss som jeg ikke hadde tenkt å diskutere... Lenke til kommentar
ninjer Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter. En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle. Jeg driter i vage tolkninger om hva de som skrev Bibelen visste om hvordan naturen virket. Greske filosofer gjettet også dette tidlig, men risikerte dødsstraff om de ytret seg imot det religiøse, geosentriske verdenssynet som regjerte. Jeg vet ikke hvor du vil hen med det du skriver. Det har i hvert fall ingenting å gjøre med tråden jeg startet! Fortell hvorfor du nevner disse tingene. Du imponerer ingen. Alle med hodet på rett plass vet at Bibelen ikke er en vitenskaps eller faktabok. Og, mener du at noe som helst i Bibelen er feil? Lenke til kommentar
ninjer Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Du er ateist, men ønsker svar på noe abstrakt som uansett ville gått på tvers av det du tror på? Høres ikke særlig interessant ut for noen å legge krefter i et godt svar, når du uansett starter innlegget med å indirekte si at du ikke kommer til å tro på innspillene uansett. Skreiv jeg ikke nettopp st jeg var interessert i religion? Jeg er genuint interessert i å vite hvorfor folk tror på disse tingene. Synd hvis de bare orker å prate om det med folk de vet tror på det samme... Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg er selv ateist, men er svært interssert i tro og religion. Jeg går ut ifra at hovedårsaken til at folk tror er det som skal skje etter døden, siden religion ikke er nødvendig i et menneskes liv. Jeg skal la antikke myter og all urett, grusomhet og bedrageri som skjer i religioners navn her på jorda ligge, og heller spør om den «åndelige verdenen», som det kalles. Når du har bestått alle absurde krav i livet og nå befinner deg i ditt paradis, hva skjer herifra? Hva ser du egentlig for deg som nå skal foregå til evig tid? Dette vil jeg gjerne vite deres syn på. Personlig ser jeg 1000 logiske problemer med at våre personligheter skal eksistere evig, og i hvert fall med at det skal være godt. Menneskene har siden gammel tid merket seg at elvene strømmer ut i havet men at vannstanden der ikke øker. Inntil en ble klar over at jorden var klodeformet, var det noen som trodde at dette skyldtes at en tilsvarende mengde vann rant ut ved jordens ender. Senere lærte en at solen pumper opp milliarder av liter med vann fra havet hvert sekund i form av vanndamp. Denne vanndampen lager de skyene som blir ført med vinden inn over landområdene, hvor fuktigheten faller ned som regn og snø. Vannet renner ut i elvene og så ut i havet Denne enestående kretsløpet blir omtalt i Bibelen , til tross for at det var ukjent blant folk i sin alminnelighet i gammel tid. 2700 år siden sa Bibelen. Vi leser: Alle elver renner ut i havet, men havet er ennå ikke fullt. Vannet vender tilbake til det sted hvor elvene begynte og starter så på ny. ( Forkynneren 1:7 ) Bibelen sier også på at jorden dreier seg rundt sin egen akse en gang i døgnet, i akkurat den rette hastighet til at det blir en moderat temperatur her. Venus har en rotasjonstid på 243 døgn. Tenk om jorden hadde brukt like lang tid. Vi hadde ikke kunnet overleve de ekstreme temperaturene som ville ha oppstått med så lange dager og netter. En annen viktig detalj er jordens bane rundt solen. Kometene har en stor, elipseformet bane. Det har heldigvis ikke jorden. dens bane er nesten sirkelformat. Også det gjør at vi blir spart for å oppleve ekstreme temperaturer som vi ikke kunne tåle. Jeg driter i vage tolkninger om hva de som skrev Bibelen visste om hvordan naturen virket. Greske filosofer gjettet også dette tidlig, men risikerte dødsstraff om de ytret seg imot det religiøse, geosentriske verdenssynet som regjerte. Jeg vet ikke hvor du vil hen med det du skriver. Det har i hvert fall ingenting å gjøre med tråden jeg startet!Fortell hvorfor du nevner disse tingene. Du imponerer ingen. Alle med hodet på rett plass vet at Bibelen ikke er en vitenskaps eller faktabok. Og, mener du at noe som helst i Bibelen er feil? Noen avviser i oppriktighet tanken på en skaper Jehova Gud, for de sier at de tror bare på det de kan se. De mener at det bare er det som kan ses eller måles på en eller annen måte, som eksisterer. De erkjenner riktignok at de i det daglige liv er berørt av mye som ikke kan ses for eksempel elektrisitet, magnetisme, radiobølger og gravitasjon. Likevel får ikke dette dem til å forandre syn for alt dette kan måles eller registreres ved et eller annet fysisk middel. Men en kan ikke se eller måle en skaper eller Gud ved hjelp av et fysisk middel. Lenke til kommentar
...... Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Det handler ikke om hva man kan se og hva man ikke kan se. Man kan ikke "se" elektrisitet eller gravitasjon, som du sier, men man kan måle det, og har derfor en ganske god forståelse for hva det er.En Gud eller en skaper derimot kan ikke måles, men det gjør han ikke noe mer sann. Om noe annet er det omvendt - det gjør han mindre sann.Det argumentet ditt faller altså på sin egen urimelighet. Man kan ikke måle tannfeen heller, men det er ikke noe mindre plausibelt at den eksisterer enn at Gud eller noen andre oppdiktede fantasifigurer gjør det. Etter all sannsylighet finnes ingen av de. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå