Gå til innhold

Nå har SAS-flyene fått mye raskere wifi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vent, har SAS WiFi på sine fly? Jeg har faktisk ikke vært i et SAS-fly med WiFi enda, Norwegian er mye flinkere der.

SAS har før dette nye systemet nå har blitt satt i drift hatt WiFi i 10 stk 737-800 maskiner, og alle long-haul flyene A330/A340. Men, disse gamle systemene har i likhet med systemet Norwegian bruker sine begrensninger.

 

De nye flyene til SAS får helt nytt system, hvor hver passasjer kan vente seg rundt 10 Mbps nedlasting, samt at SAS har avtale med Netflix. De nye systemene er også gate-til-gate, og virker ikke bare når flyet kommer opp i marsjhøyde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vent, har SAS WiFi på sine fly? Jeg har faktisk ikke vært i et SAS-fly med WiFi enda, Norwegian er mye flinkere der.

nei det er Norwegian ikke. Det er ubrugeligt indlands i Norge.

 

 

Skal sies at lavpris selskap har nyere fly og derfor har de ofte mer teknologi enn de gamle traverne. 

Lenke til kommentar

Man klarer å være offline internett noen få timer.

Fløyet mye jobbrelatert men gidder ikke å kople til wifi. Det gir for det meste irritasjon og dårlig opplevelse.

Høre på spotify offline å se på viaplay eller netflix offline med aktiv støydempet hodesett hører med på mine flyturer som avkobling. Det å lære seg å være koplet av fra både jobb,email, IM og andre medier inklusive sosiale noen timer er faktisk ganske alright.

Men det er jo et godt tilbud til de som absolutt MÅ poste status oppdatering fra flyturen på sosiale medier :-0

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Vent, har SAS WiFi på sine fly? Jeg har faktisk ikke vært i et SAS-fly med WiFi enda, Norwegian er mye flinkere der.

nei det er Norwegian ikke. Det er ubrugeligt indlands i Norge.

 

 

Jaha? Jeg fløy Trondheim - Oslo for et par helger siden, utmerket WiFi på første rad. 

Lenke til kommentar

Satellittløsningen fra Panasonic gir samtlige passasjerer 12mbit på deling.

Du var kanskje alene og hadde 12mbit for deg selv eller kun få andre påkoblet.

Uansett så gjør man ikke kostbare oppgraderinger unødig og uten at det eksisterer et behov for det.

Lenke til kommentar

Overskiften: "Nå har SAS-flyene fått mye raskere wifi" er jo litt missvisende, da de nå har begynt og rulle ut løsningen, og vil være ferdig i 2020... Hva med "SAS ruller ut ny wifi løsning på fly", det nevnes jo litt i ingressen, men blir jo lurt inn til å lese om noe som ikke stemmer helt enda. (jo 28 fly har det, men de har jo en god del flere fly en det).

 

At samtlige passasjerer kan få rundt 12 Mbit/s henger jo ikke helt sammen med at løsningen er 10 ganger raskere en det som finnes som de sies er ca 12 Mbit/s, kommer jeg til ca 120 Mbit/s tilgjengelig per fly, og det er jo veldig god forbindelse.

Kan ikke se for meg at alle SAS sine fly vil kunne sende 2 Gbit med trafikk (ca 27 rader med 6 stk= 162 passasjerer, gange dette opp med 12 Mbit/s=1944 Mbit/s), det er 167 Ganger mer en dagens 12 Mbit/s.

 

Antar de vil sette noe begrensning slik at ikke en bruker struper hele nettet, eks ved 3 Mbit/s per enhet, kan 40 stk surfe samtidig med 3 Mbit/s. Men er mulig det er dynamisk og vil endres etter faktisk bruk.

 

Sammen med at satelitt som wifi går over radio og er en begrenset ressurs. Det er spennende med radio og satelitt forbindelser, hadde jo vært flott om en kunne fått litt mer teknisk informasjon utover pressemeldingen. Eks hvor mange APer trengs for å dekke flyet, kjører de med lokal cache server for streaming, er linjen symetrisk, hvor stor er forsinkelsen, kjører de WAN akselerator for å optimalisere satelittforbindelsen, hvordan er løsningen satt opp..

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...