Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tidligere bulimiker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet ikke om dette passer her, men jeg prøver. For noen år tilbake slet jeg med bulimi, eller, fikk aldri noen diagnose, men kunne bruke hele dager på å bare spise og kaste opp. Aldri tatt noe finger eller noe i halsen, klarer å få det til uten.. Det varte vel på sitt verste i 1,5 år. Det er ca. 4 år siden, vil jeg anta. (Er 20). Tror jeg klarte å redusere det... Også ble det bare mer sporadisk. Gikk noen år uten. Har hatt litt tilbakefall i år, men bare tre ganger, og det er nå over to måneder siden jeg sist kastet opp.

Det jeg lurer på er om jeg burde ta noen form for helsesjekk av hjerte, svelg, og/eller andre deler av kroppen? For er jo ikke utenkelig at noe av det kan ha blitt påvirket, men kanskje det 'leges' i ettertid? Er det vanlig at tidligere bulimikere feks får refluksproblemer? Er det kronisk?

Anonymous poster hash: 955c3...934
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut som du gjorde det så ofte at det førte til noe skade, men umulig å vite det, så jeg vil anbefale at du tar deg en tur til fastlegen og be h*n ta en titt.

Hm. Spørs hva man definerer som ofte. Gjorde det ca. hver dag i litt over ett år. Etter i hvert fall hvert måltid, + ukontrollerte spiseseanser utenfor... Så sikkert bare 3-6+ ganger hver dag en liten stund.

Anonymous poster hash: 955c3...934

Lenke til kommentar

Det er ofte vil jeg si. Hvorvidt du har fått noen varige skader er det ikke mulig å fastslå på et forum, du må nok ta deg en tur til legen og be om en full gjennomgang av din helsetilstand.

Legen vil da sjekke nyrer, hjertet, spiserør, tarmene, eventuelle vitaminmangler osv. Tennene kan også fått skader, eksempelvis syreskader, men det er noe en tannlege vil kunne vurdere vil jeg tro.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Som Uderzo påpeker; vil tannlegen fort se om du har etseskader.

Når det gjelder skader på dine indre organer, må det en gastroskopi til. Dette gjøres poliklinisk på kirurgisk poliklinikk etter henvisning fra fastlege, gitt at fastlegen vurderer det som nødvendig da. Hvis du ikke har noen symptomer, som f.eks reflux, skal det en del til for å få en slik undersøkelse til. Ikke bare er det plagsomt, det koster samfunnet penger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...