Andlier Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Har nettopp bestilt dette vannkjølingssettet fra 3dfxcool.no Hvis radiatoren er av aluminium og kjøleblokken av kobber, vil ikke da radiatoren bli "spist opp" pga. galvanisk tæring? Er dette et stort problem? Hvor lang tid tar det før noe galt skjer? Er det noe jeg kan ha i vannet som forhindrer dette? Andre synspunkter evt. erfaringer? Lenke til kommentar
[FS]Inhumanzer Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 hva slags radiator har du kjøpt da? Lenke til kommentar
eSik Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Regner med at du har bestillt "Giant" radiatoren. Vennligst rett meg hvis jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at materialene må være i kontakt med hverandre får galvanisk tæring blir et problem. F.eks hvis bunnen av vannblokken er i kobber mens toppen er i aluminium vil galvanisk tæring oppstå når materialene kommer i kontakt med vann. Lenke til kommentar
[FS]Inhumanzer Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 den har jeg værtfall bestilt, får den vel i morra ellerno.. men, det skal vel ikke være noe problem? hvis det skjer, hadde jeg sendt klagebrev, og evt. fått igjen penga! de er vel så godt som lagd for hverandre (giant radiatoren og amd pro waterkit)! Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 3. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2002 Det stemmer at det er giant radiatoren. Hvis dere ser på denne artikkelen så skjønner dere hva jeg mener. http://www.dansdata.com/burning.htm Lenke til kommentar
magle Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 11:51, eSik skrev:Regner med at du har bestillt "Giant" radiatoren. Vennligst rett meg hvis jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at materialene må være i kontakt med hverandre får galvanisk tæring blir et problem. F.eks hvis bunnen av vannblokken er i kobber mens toppen er i aluminium vil galvanisk tæring oppstå når materialene kommer i kontakt med vann. håper du har rett! har lyst på denne kombinasjonen! noen som vet dette sikkert? Lenke til kommentar
Ebola2782 Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Hvis dette er problem, så kan man jo bare bruke frostvæske i systemet da... Dette forhinder jo galvanisk tæring.... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 11:22, Andlier skrev:Har nettopp bestilt dette vannkjølingssettet fra 3dfxcool.no Hvis radiatoren er av aluminium og kjøleblokken av kobber, vil ikke da radiatoren bli "spist opp" pga. galvanisk tæring? Er dette et stort problem? Hvor lang tid tar det før noe galt skjer? Er det noe jeg kan ha i vannet som forhindrer dette? Andre synspunkter evt. erfaringer? Tror ikke at du skal bekymre deg over dette! Om du bruker rent (helst destillért) vann + 10% frostvæske så er du på trygg grunn, i årevis vil jeg tro. Bruker selv en kombinasjon av kobber/aluminium i min nåværende vannblokk, og kobber i radiatoren. Teoretisk sett er det riktig det du sier, men prosessen vil gå _svært_ langsomt medmindre du "slurver" med vannet. Lenke til kommentar
magle Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 hvor får man destillert vann? Lenke til kommentar
magle Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 hvor får man destillert vann? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Det får du på de fleste bensinstasjoner, eller nærmeste apotek. Du _må_ ikke bruke destillért vann, drikkevannet fungerer greit det også! Men det skader jo ikke å være litt forsiktig :smile: Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 3. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2002 Tror ikke at du skal bekymre deg over dette! Om du bruker rent (helst destillért) vann + 10% frostvæske så er du på trygg grunn, i årevis vil jeg tro. Bruker selv en kombinasjon av kobber/aluminium i min nåværende vannblokk, og kobber i radiatoren. Teoretisk sett er det riktig det du sier, men prosessen vil gå _svært_ langsomt medmindre du "slurver" med vannet. Håper "Skrue" har rett. Kjøper litt batterivann på en bensinstasjon og har i frostveske. Skal nok bytte ut radiatoren innen et år uansett <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Andlier på 2002-03-03 20:11 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Andlier på 2002-03-03 20:12 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 20:10, Andlier skrev: Tror ikke at du skal bekymre deg over dette! Om du bruker rent (helst destillért) vann + 10% frostvæske så er du på trygg grunn, i årevis vil jeg tro. Bruker selv en kombinasjon av kobber/aluminium i min nåværende vannblokk, og kobber i radiatoren. Teoretisk sett er det riktig det du sier, men prosessen vil gå _svært_ langsomt medmindre du "slurver" med vannet. Håper "Skrue" har rett. Kjøper litt batterivann på en bensinstasjon og har i frostveske. Skal nok bytte ut radiatoren innen et år uansett <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Andlier på 2002-03-03 20:11 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Andlier på 2002-03-03 20:12 ]</font> Hm, jeg tror du kan stole på det jeg sier. Jeg er relativt voksen, og har relativt gode kunnskaper og erfaring omkring dette :smile: /Skrue Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 3. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 21:32, Skrue skrev: Quote: On 2002-03-03 20:10, Andlier skrev: Tror ikke at du skal bekymre deg over dette! Om du bruker rent (helst destillért) vann + 10% frostvæske så er du på trygg grunn, i årevis vil jeg tro. Bruker selv en kombinasjon av kobber/aluminium i min nåværende vannblokk, og kobber i radiatoren. Teoretisk sett er det riktig det du sier, men prosessen vil gå _svært_ langsomt medmindre du "slurver" med vannet. Håper "Skrue" har rett. Kjøper litt batterivann på en bensinstasjon og har i frostveske. Skal nok bytte ut radiatoren innen et år uansett Hm, jeg tror du kan stole på det jeg sier. Jeg er relativt voksen, og har relativt gode kunnskaper og erfaring omkring dette :smile: /Skrue Hehe... Alt er relativt vet du!! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Så sant, så sant! Men jeg har nå levd en stund da.... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Quote: On 2002-03-03 11:22, Andlier skrev:Hvis radiatoren er av aluminium og kjøleblokken av kobber, vil ikke da radiatoren bli "spist opp" pga. galvanisk tæring? Dette vil ikke skje så lenge de ikke har kontakt med hverandre.. Med kontakt så vil det tære på hverandre. Jeg husker ikke hvor langt fra hverandre de er i den tabellen som jeg ikke husker navnet på. Frostvæske hjelper mot tæring, rust, algevekst osv..10-20% er toppers. Destillert vann er vel ganske bortkastet penger.. Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Det periodiske systemet ja... :smile: Alu og Fe er i alle fall mye verre enn Alu og Cu. Alumium og jærn er nå i brk i enkelte biler og båter. Så alu og cu vil nå holde ei god stund før det begynner å seriøst tære på hverandre... Tror i alle fall at du for lengst har kasta ut settet ditt før du vil begynne å ane noe som ligner på problemer Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 13:35, Thargoth skrev:Det periodiske systemet ja... Nei det er ikke det periodiske systemet.. Det er en tabell over anode/katode for flere forskjellige grunnstoff.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå