Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem er urimelig, "svigermor" eller meg/dama?

Anbefalte innlegg

Hei.

Møtte ei fantastisk jente, som bor hjemme. Hun er 22 år.

Vi ble sammen nylig og har hatt det veldig fint så langt i vår. Jeg henter og bringer henne som regel fordi vi hun vil sove hos meg heller enn at jeg sover der. Nå er det visst plutselig ikke helt greit med denne "spontaniteten". At hun ikke sier når hun kommer hjem eller når hun drar.

Jeg har også lånt bort bilen min til dama i ny og ne, og andre ganger kjørt henne til jobb så hun kan overnatte hos meg i ukedagene - også når hun skal på jobb.

Nå får hun plutselig ikke låne bilen av moren mer (selv om hun ikke trenger den nå lenger, etter jeg kom inn i bildet...)

Hun får beskjed om at hvis det skal være sånn så kan hun lik så godt bare flytte ut.

Så nå kan vi ikke møtes noe særlig mer for at husets fred skal bevares. Jeg forstår ikke noe.

Dama har selv 2 egne hester, og sammen i familien har de 2 til.

Jeg har kjørt henne til stallen mange ganger, hjulpet til med hestene, stilt opp generelt - ikke bare for dama men for hele familien.

Hva mer skal man gjøre? Burde bare vært en shitty fyr så mora kan føle at noen enda er avhengig av henne.

Anonymous poster hash: 0d95b...fbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett, når man er 22 år og bor hjemme, så er det på nåde. At foreldre har lavere tålegrense for styring og herjing fra et menneske som burde ha flyttet for seg selv for flere år siden er helt forståelig.

Og det er jo også løsningen her. Hun flytter for seg selv. Eller inn til deg. Hvorfor trekke svigermor inn i dette i det hele tatt egentlig?

Anonymous poster hash: 3a04f...78d
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Generelt sett, når man er 22 år og bor hjemme, så er det på nåde. At foreldre har lavere tålegrense for styring og herjing fra et menneske som burde ha flyttet for seg selv for flere år siden er helt forståelig.

Og det er jo også løsningen her. Hun flytter for seg selv. Eller inn til deg. Hvorfor trekke svigermor inn i dette i det hele tatt egentlig?

Styring og herjing? Hun er jo mindre hjemme - det burde jo være bra. Som en glidende overgang til å flytte hos meg.

Det er snakk om kontrollerende oppførsel av svigermor som VIL at hun skal bo hjemme.

Anonymous poster hash: 9f92c...795

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hun burde ikke bodd hjemme når hun er såpass voksen, så hun bor nok litt "på nåde" fra før der. At hun "plutselig" flyr inn og ut av redet som hun gjør nå er derfor ikke i henhold når "jeg betaler maten din og huset du bor i".

"Er ikke vi bra nok lengre".

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun burde ikke bodd hjemme når hun er såpass voksen, så hun bor nok litt "på nåde" fra før der. At hun "plutselig" flyr inn og ut av redet som hun gjør nå er derfor ikke i henhold når "jeg betaler maten din og huset du bor i".

"Er ikke vi bra nok lengre".

Hun bor ikke på nåde, søstra bor der også og hun er jo eldre. Familien er knytta sammen og andre deler av familien bor i andre halvpart av tomannsboligen. Skulle tro de hadde en borg og eget våpenskjold.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå får hun plutselig ikke låne bilen av moren mer (selv om hun ikke trenger den nå lenger, etter jeg kom inn i bildet...)

Hun får beskjed om at hvis det skal være sånn så kan hun lik så godt bare flytte ut.

Forstår mora godt.

Det er tross alt ein ikkje-ubetydelig kostnad knytra til at ho skal fortsette å bu heime og i tillegg påføre mora ekstra bilutgifter.

Den openbare løysninga er at ho på ein eller anna måte må bli meir sjølvstendig. Enten ved å flytte ut, ved å kjøpe seg eigen bil, ved å betale husleige, eller liknande. Som 22 åring i jobb så bør ein sjå på om ein klarer å ta innover seg fleire voksenoppgåver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår mora godt.

Det er tross alt ein ikkje-ubetydelig kostnad knytra til at ho skal fortsette å bu heime og i tillegg påføre mora ekstra bilutgifter.

Den openbare løysninga er at ho på ein eller anna måte må bli meir sjølvstendig. Enten ved å flytte ut, ved å kjøpe seg eigen bil, ved å betale husleige, eller liknande. Som 22 åring i jobb så bør ein sjå på om ein klarer å ta innover seg fleire voksenoppgåver.

Det ble jo mindre bilutgifter etter hun begynte å låne bilen min? Så kom den beskjeden.

Er ikke DET rart så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Nå er det visst plutselig ikke helt greit med denne "spontaniteten". At hun ikke sier når hun kommer hjem eller når hun drar.

Synes ikke det er så vanskelig å forstå.

Om en snur på det: La oss si at dama flytter inn til deg. Det hadde vært ganske slitsomt for deg om hun da bare dro tilbake til moren sin med din bil, uten at hun sa noe om - som du beskriver det selv "når hun kommer hjem eller når hun drar".

Dvs. At du låner bort bilen din uten at du vet når du får den tilbake. Eller at du ikke vet om du kan finne på noe annet en kveld - f.eks. invitere over flere kompiser, pga plutselig er dama hjemme (men kanskje ikke? det vet du ikke, fordi hun ikke sier noe). Eller at du ikke vet hvor mye du trenger å handle inn til middag - og om dere kommer til å spise sammen, fordi kanskje er dama der, men kanskje ikke?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår mora godt.

Det ble jo mindre bilutgifter etter hun begynte å låne bilen min? Så kom den beskjeden.

Er ikke DET rart så vet ikke jeg.

Hvorfor flytter dere ikke sammen istedenfor at kjæresten din ikke kan bestemme seg for hvem hun vil bo hos?

Endret av Hermosa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi hun har hester sammen med familien og det blir litt annerledes.

Hun har ikke noe særlig økonomi til å flytte noe sted og jeg bor med en kompis atm.

Men jeg liker litt dette her. Å bli gal etter noen men ikke kunne møte hverandre ofte. Det er litt romantisk.

Takk for svar alle sammen.

Lenke til kommentar

Forstår mora godt.

Aldri slått deg at en familie som har 4 hester neppe tilhører de som er på fornavn med de som jobber hos NAV?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kall nå ikke moren til TS for svigermor! Hun er ikke svigermor, hun er moren til "dama" til TS! TS sier ikke kjæreste engang om "dama". De har ikke et etablert forhold, som det etter mitt syn må være forat svigerbegrepet skal komme til anvendelse.

Lenke til kommentar

Du har vel møtt svigermor fra helvete - en familie med 4 hester tror jeg neppe har økonomiske problemer om hun gjør som har gjort fram til nå.

Alle mulige slags folk har hest nå til dags, det er en stor hobby. Lager man foret selv (høy) og litt sånn trenger det ikke være hinsides dyrt. Jeg ville ikke dratt en parallell mellom folk som har hest og rikmannsfolk. Men det kan være folk som prøver å fremstå sånn utad, skape seg en fasade som ser pen på utsiden.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte denne tyrann-holdningen blant så mange. Jeg hadde vel bare vært glad om jeg kunne støtte min datter så lenge som mulig i livet. Jeg ville ikke hatt hjerte til å sparke min egne barn ut på gaten, ville heller ikke satt barn til verden om jeg ikke hadde hatt muligheten til å gi dem et trygt og stabilt hjem så lenge som overhodet nødvendig. Og jeg ville vært overlykkelig om jeg fikk en svigersønn som var så ærlig og oppofrende som det ts i det minste virker som. Han sier også at han er villig til å la ho flytte inn hos seg, er ikke det noe annet enn positivt så vet ikke jeg.

Nå da ts, hva du skal gjøre med det her? Jeg lurer på hva dama di tenker? Det virker for meg som at ho, i hvert fall til en viss, men ikke ubetydelig grad, lar seg påvirke av familien fremfor deg.

Hva kan du gjøre med det? Hvis ho virkelig er glad i deg, så er ho villig til å prate om det, å få klarhet i alt. Det ville nok vært vanskelig for ho, men ho måtte innse at når familien kommer med vage trusler og sanksjoner som de gjør, så viser det at de ikke bryr seg like mye om ho som du gjør. Det er jo familie, så det er sterke psykososiale bånd, men likevel. Ho må ta praten med sin familie og avklare alt.

Hvis ho ikke er klar for å forlate familien fremfor deg, så må ho ta sine egne valg. Siden du er så ærlig som du er, så er det best å fortsette med det. Ikke bli dratt inn i noen familiefeide, det kommer til å bare livet ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg leser innlegget, er det selvsagt mora til kjæresten din som er urimelig siden hun reagerer så negativt på at datteren på 22 har fått kjæreste og naturlig nok tilbringer tid med denne.

Jeg er enig med de som sier at løsningen er at kjæresten din flytter. Ikke nødvendigvis til deg, men i hvert fall ut av familiens hus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kall nå ikke moren til TS for svigermor! Hun er ikke svigermor, hun er moren til "dama" til TS! TS sier ikke kjæreste engang om "dama". De har ikke et etablert forhold, som det etter mitt syn må være forat svigerbegrepet skal komme til anvendelse.

Ord endrer bruk over tid, og dette er nok et ord som vil få et bruksskifte om færre velger å gifte seg, og heller går for samboerskap eller annet kjæresteforhold. I folketale er det helt vanlig etter min erfaring å kalle foreldrene til kjæresten (i et stabilt forhold) for svigers. Men formelt sett så har du jo rett, selv om det blir litt flisespikking med tanke på tema.

Lenke til kommentar

Styring og herjing? Hun er jo mindre hjemme - det burde jo være bra. Som en glidende overgang til å flytte hos meg.

Det er snakk om kontrollerende oppførsel av svigermor som VIL at hun skal bo hjemme.

At folk flyr inn og ut av ens hjem som om det var et hospits, at man aldri vet når de er hjemme og ikke og når de låner ting eller leverer dem tilbake – det er styring og herjing.

Ønsker man å kunne komme og gå akkurat som man vil når man er voksen får man betale for husværet. Eneste nogenlunde gyldige grunn til å fortsatt bo hjemme etter man er 20 er studier – men da under forutsetning av at man betaler for seg og ellers innretter seg etter husreglene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...