Kristoffer Møllevik Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 10 «hverdagsfeil» du kan unngå, selv med en billig smarttelefon.GUIDE: 10 fotofeil som er superenkle å unngå Disse feilene gjør vi når vi tar bilder Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Dessverre en absolutt nødvendig, og meget bra artikkel! Særlig siste punkt om eksponering syndes det veldig mye mot. "Hvorfor blir bildene mine alltid så mørke? Det var jo så lyst!" sier ofte folk jeg kjenner... Man kan jo undre seg hvorfor ikke kameraprodusentene, i disse "datatider", har klart å lage litt mer intelligent automatikk som gjenkjenner solbelyste hvite vegger og lys himmel i bakgrunnen, og guffer opp kompensasjonen med ett trinn eller to... Men inntil det skjer, er det viktig å alltid sjekke bildet, og gjerne histogrammet, og bruke +/- eksponeringskompensasjonsknappen. Det er derfor den er der. 2 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Meget bra artikkel. Å lage det gode bildet, krever fortsatt litt kunnskap. Selv om mange tror det motsatte, i disse mobilkamera tider.. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Svært mange holder mobilen feil vei (stående) når de tar bilder og videoer. Å filme med mobilen stående er dumskap i høyere potens. De fleste bevegelser går horisontalt, og ved å filme feil vei, får man med seg svært lite. Å se disse videoene på en vanlig skjerm er bare irriterende. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Det er trist å se folk som bruker mye penger på fotoutstyr og tar alle bilder i auto-modus. jeg anbefaler absolutt å bruke tid på å lære seg de elementære tingene og ta bilder i RAW-format, skaffe seg et fotoprogram og viola, man har enormt mange flere muligheter. Jeg garanterer mye glede. Hvis man ikke er interessert, bruk pengene på noe annet enn et dyrt kamera. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Hva med å ikke forstå at man kan/bør slå av blitsen når man tar bilder over fjorden i solskinn eller inne i en svær katedral? Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Om man skal fortelle folk at de gjør ting feil, så skal man aldri vise de hvordan de gjør det til vanlig, slik som dere gjør. Aller helst bør folk flest ta færre bilder, eller iallfall unngå å vise de til andre, fordi nesten alle er unødvendige og fullstendig uinteressante uanfaen fokus på for- og bakgrunn "fototeknisk". Lenke til kommentar
Turbojalla Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Tips nr. 0: Tørk av linsa før du tar bilde.Veldig mange bilder med "naturlig" tåkefilter.. ;-) 2 Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Dere burde lage en tilsvarende artikkel som omhandler feil folk gjør når de filmer med mobilen. Her blir det også gjort mye rart. Det verste jeg ser er filming i portrettmodus som blir lagt ut på Youtube. 1 Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 1, 3 og til en viss grad fem fikses lett med beskjæring etterpå. Det er bedre å fange inn for mye og trimme vekk fettet etterpå enn å ha for lite til å lage et fint bilde til kalenderen. Man må selvfølgelig ha et ok kamera da, så det tåler å bli zoomet litt inn på når du kommer hjem og redigerer bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg