Gå til innhold

Sterkt wifi-signal, men lav hastighet

Anbefalte innlegg

Har en leilighet på omkring 115kvm, en del avlange ganger og betong, slik at avstander og materialet gjør det vanskelig med internett i hele boligen. 

Det er internett fra get 50/50, med deres medfølgende modem/router EPC3940. Problemet er at routeren til tider mister signal til enheter som er i rommene lengst vekk. I tillegg er nettet alltid svært tregt på disse rommene varierer fra 1-5Mbs i nedhastighet. Har forsøkt å kjøpe en Asus RT-AC1200G, som jeg har koblet til modemet i bro-modus. 

Dette har gjort at wifi-signalet er sterkt i rommene lengst vekk, men hastigheten er fremdeles av. Ingen forskjell mellom 2,4/5Ghz. Jeg er ikke vant med at hastigheten er såpass redusert når wifi-signalet er sterkt. Er problemet at routeren er "for svak"? Vil det her hjelpe med en sterkere router, evt et mesh-nettverk?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en leilighet på omkring 115kvm, en del avlange ganger og betong, slik at avstander og materialet gjør det vanskelig med internett i hele boligen. 

Det er internett fra get 50/50, med deres medfølgende modem/router EPC3940. Problemet er at routeren til tider mister signal til enheter som er i rommene lengst vekk. I tillegg er nettet alltid svært tregt på disse rommene varierer fra 1-5Mbs i nedhastighet. Har forsøkt å kjøpe en Asus RT-AC1200G, som jeg har koblet til modemet i bro-modus. 

Dette har gjort at wifi-signalet er sterkt i rommene lengst vekk, men hastigheten er fremdeles av. Ingen forskjell mellom 2,4/5Ghz. Jeg er ikke vant med at hastigheten er såpass redusert når wifi-signalet er sterkt. Er problemet at routeren er "for svak"? Vil det her hjelpe med en sterkere router, evt et mesh-nettverk?  

Det vanligste som er problemet i slike situasjoner er interferens!

Signaler fra ruteren din er sterkt! Men det er også signalet fra flere andre naborutere...

Prøv å endre kanal til du finner en som gir bedre hastighet.

Lenke til kommentar

Hvor har du plassert Asus routeren?

Hvis den er plassert i rommet lengst borte vil det være dårlig overføring mellom den og Get-routeren, selv om du har fullt WiFi signal på PC/mobilen din.

Asus-routeren bør kanskje plasseres nærmere Get-routeren.

Lenke til kommentar

Så den står samme sted som Get-routeren? Du har jo fortsatt like mye vegg og betong til motsatt ende av leiligheten da, så ikke rart du ikke får så god throughput...

Mulig du burde kjørt den som WiFi-repeater i stedet, som henter inn WiFi fra Get router og sender ut et forsterket WiFi signal.

Da kan du plassere den ca. midt i leiligheten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...