ArneJ. Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 men vil det bli like bra om jeg går for en pa forsterker? Er disse noe bedre enn de høytalerne jeg nevnte i første post? CV Spørs ka du meine med bra. De vil spille like høyt som en tilsvarende hifi forsterker med like mange watt. Men som sagt før, du får ikke mye detaljer fra en PA forsterker. Og for at det i mine ører skal gå ant å høre på PA anlegg, så må man inn med en god eq. Helst med mange bånd. Eq. er på billige mixere er heller dårlige innstillings muligheter. Fordelen med å gå for PA er jo selvfølgelig watt pr. kr. På en stor cv så blir dynamikken og kontrollen bedre jo større forsterker. Men vilel heller gått for en eller to gode nad forsterker en en dårlig PA. Når du blir lei av å spille sinnsykt høyt(og det blir alle engang) så vil naden(e) fint kunne brukes til høytalere med bedre lyd. Mens PAen bare duger til å spille høyt. Angående hp 215 så er de som peterman sa ikke særlige gode. Dette er engentlig bare en dårlig PA høytaler med cv logo på. Elementene må være de dårligste 15"erne cv har lagd. Tåler lite å slår dårlig, og lyden er til og med i cv målestokk meget dårlig. Men de spiller relativt høyt og er ekstremt lettdrevne(103db). Ser du på db skalaen jeg pasta over så vil du se at for å spille dobbelt så høyt(3db) så må du ha dobbelt så mange watt så fremt høytalerne tåler det. Dvs. kontroll og dynamikk må du uansett ha mye strøm for å oppnå. Men som sagt før i tråden så skal det godt gjøres å få for stor forsterker. Sprengte høytalere kommer i 90% av for liten forsterker. Anbefaler deg å høre på den/de forsterkerne du skal/vil ha med de høytalerne du skal/vil ha før du kjøper. Så er du sikker på at du velger det som passer deg best. Er du fornøyd så er jo alt oki. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 På generelt grunnlag vil jeg si at CV er finfine partyhøyttalere. Spiller du typisk discomusikk og ikke er så vanvittig kresen kan du gjøre mye med et par CVer og enkel EQing. Dersom du har rom å boltre deg på vil jeg påstå at et par CVer som blir holdt i et jerngrep av en PA-amp vil trøkke og sparke fra seg alt det du lyster. Dali lager fine høyttalere, de, og du kan trygt kjøpe disse. Likevel blir det ikke det samme med mindre elementer imho, mindre elementer er såklart raskere og enklere og drive, men det blir ikke det samme, føler jeg. Poenget må være at du bør gå til en butikk og høre før du kjøper. Ta med deg noen cder med musikk på pleier å høre på, og ikke vær redd for å kjøre på så butikkekspeditørene holder på å gå av skaftet. Du skal legge igjen en haug med penger hos dem, så det er da det minste du kan forlange. Mange butikker lar deg også låne høyttalere med hjem slik at du kan høre dem med de romforholdene du har hjemme. Skal du, som du har sagt tidligere, ha et litt tut-og-kjør-anlegg, og kan EQe litt, og skal spille stort sett MP3 er jeg ikke i tvil. CV gir mye lyd for pengene, og det er ikke sååå begredelig som folk vil ha det til. Et par Dalier ville jeg ikke brukt en PA-amp til, men f.eks. en NAD218. Bare husk, for all del, en stoooor, tung (!) forsterker må til okke som. bfisk Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 hricard. Helt enig med deg, han bør høre på det han skal kjøpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå