bfisk Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 jeg hadde heller ikke spillt konsert med en haug med vanlige stereo-forsterkere heller... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 men moskus, er det virkelig så stor forskjell? Tviler vel egentlig, særlig for meg da jeg kommer nesten utelukkende til å spille mp3 fra datamskinen... eller? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Det blir litt "om og men". Jeg har prøvd meg fram til forsterkere og har blandt dem prøvd noen PA-forsterkere. Jeg synes at en stereo-forsterker gir bedre lydbilde og klarhet enn en PA-forsterker. En forsterker bør riktignok gi mer effekt enn man har bruk for, men det er ingen vits i å overdrive det til det ekstreme. En annen ting er jo at PA-forsterkere har innganger, utganger og en påknapp (og kanskje en volum-kontrol hvis man ser på mindre modeller). Det er det eneste. Hvis man vil endre EQ-instillingene (og med en PA-forsterker vil man det), så trenger man ekstern EQ, og gode EQer koster penger! En stereo-forsterker har dette til en viss grad innebygget (om enn noe enkelt), samt den er beregnet for å spille over "vanlige" høyttalere i "vanlige" rom. (Ikke fortell meg at du vil bruke EQen på Winamp eller WMP. Det finnes mange dårlig programerte software EQer, men disse tar kaka!) Nå skal det være sagt at dette er noe farget av mine meninger. Ta hjem noen forsterkere og hør på dem. Velg det som passer deg best! Det er jo tross alt du som skal lytte til det... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 hallo igjen Jeg vil jo koble pa ampen opp til mixeren min, som har 5 bånds eq. Senere vil jeg sikkert gå til innkjøp av både aktivt delefilter og 31(eller er det 32?) bånds eq.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 En 32 bånds EQ vil gjøre jobben, ja. Og hvis du har mixer, og vil ha en PA-forsterker, så OK. Hvis du allikevel skal kjøpe Cerwin Vega høyttalere (som ikke er noe særlig presisjonshøyttalere IMHO), så burde det jo gå "bra". Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Fyren vil ha CW, så da skal han få lov til det. CW og PA-amper skulle funke finfint. Som han sier blir det mest mp3, og da er mye detaljer borte allerede. Eksterne EQer er klart best, og "eqene" (bass/diskant/loudness) man har på hifiamper er etter min mening noe møkk uten sidestykke. 3 bånd er brukbart til effekter, 5 bånd til mindre anlegg, men skal man justere må man hvertfall ha 10... 32 bånds EQer har jeg enda til gode å se, de er vel 31 Så Fragletrollet, jeg står fremdeles på min påstand om at du bør kjøpe en PA-amp (f.eks. RMX 1450). Du har mikser, og når du får en PA-amp eller to, et aktivt filter og en eq, så har er du på god vei bfisk Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Eksterne EQer er klart best, og "eqene" (bass/diskant/loudness) man har på hifiamper er etter min mening noe møkk uten sidestykke. 3 bånd er brukbart til effekter, 5 bånd til mindre anlegg, men skal man justere må man hvertfall ha 10... 32 bånds EQer har jeg enda til gode å se, de er vel 31 Ja, til en PA forsterker må du nok a 32 bånd på main out. Nå synes ikke jeg at dette er nødvendig på stereoanlegg siden musikk generelt sett er mastret til disse forholdene. Det er ikke meningen at man skal kunne stille alle bånd, men at man for eksempel skal kunne legge på litt diskant man syns det mangler litt. Å skru lyd på konsert er litt anderledes enn å skru lyd i stua... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Grafiske EQenheter (som de kalles) kommer i alle farger, fasonger og båndbredder. Man kan få 62 bånds EQ hvis man har behov for det. Men ja, 31 (ooops på meg) er vel mest normalt (dvs 1/3-oktavbånd). Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Eksterne EQer er klart best, og "eqene" (bass/diskant/loudness) man har på hifiamper er etter min mening noe møkk uten sidestykke. 3 bånd er brukbart til effekter, 5 bånd til mindre anlegg, men skal man justere må man hvertfall ha 10... 32 bånds EQer har jeg enda til gode å se, de er vel 31 Ja, til en PA forsterker må du nok a 32 bånd på main out. Nå synes ikke jeg at dette er nødvendig på stereoanlegg siden musikk generelt sett er mastret til disse forholdene. Det er ikke meningen at man skal kunne stille alle bånd, men at man for eksempel skal kunne legge på litt diskant man syns det mangler litt. Å skru lyd på konsert er litt anderledes enn å skru lyd i stua... Nå bruker jeg bare GEQ til romkorreksjon da. Farging av lyden gjør jeg på en mikser. I og for seg er det dermed like stort behov for en GEQ i stua som på konsert som ute som overalt. Det finnes heller ingen flater eller amper med flat frekvensrespons. bfisk Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Angående høytalere. Hva ville dere anbefale for meg da, siden det er så mange som er så negative til CW. Tittet litt på Dali`s Blå serie, men de virker litt svake i forhold til amp oppsettet jeg har tenkt å gå for?(10") Er det noen andre høytalere i omtrent samme prisklasse (6-10k) som kan spille høyt med en god og kraftig bass, uten at det skal gå altfor mye ut over detaljer osv? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Klipsch rf serien. Tror RF35 ligger rundt 10k i pris, husker ikke i farta. Meget dynamisk høyttaler, som er morsom og engasjerende å lytte til. Veldig følsom, pga diskanthornet. Den kan spille grisehøyt Endret 17. desember 2003 av Peterman Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 men da må jeg vel gå for sub i tilleg da... da høytaleren ikke har mer enn 8" bass? da går det fort 7-8 lapper til.... tror egentlig ikke det kan bli aktuelt med engang. Andre forslag? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) men da må jeg vel gå for sub i tilleg da... da høytaleren ikke har mer enn 8" bass? da går det fort 7-8 lapper til.... tror egentlig ikke det kan bli aktuelt med engang. Andre forslag? Ja, huff.. "bare" 4 stk 8" element. Stikk og hør på høyttaleren før du uttaler deg, den gir deg mye bedre lyd enn CV noen gang vil klare. Jeg har hørt flere høyttalere fra begge merker. edit: Vurdert DALI AXS10K? Den har jo store element. Endret 17. desember 2003 av Peterman Lenke til kommentar
oathunder Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Når det gjelder cv og bass, så kan de spille mye bass, men du skal ikke avfeie andre høyttalere bare fordi de kun har 8" element, jeg har Patos 501 lyric, de har to 8" element i hver høyttaler, jeg må si at de spiller like mye, og ikke minst dypere bass enn min bror sine CV at100....ps et godt tips for forsterker til CV er Harman/Kardon, disse forsterkerne trykker noe sinnsykt...Du må ikke være så opphengt i watt, det er mye viktigere at forsterkerne leverer strøm (ampere), noe som H/K gjør....og ikke minst NAD... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Ja, huff.. "bare" 4 stk 8" element. Stikk og hør på høyttaleren før du uttaler deg, den gir deg mye bedre lyd enn CV noen gang vil klare. Jeg har hørt flere høyttalere fra begge merker. Vel faktsik så regnet jeg med at større elementer ville greie å spille dypere bass. Jeg har 2 stk Dali høytalere nå, og de har 2 stk 8" hver. Og bassen er jo grei nok, men den river ikke i maven... EDIT: typ`oh Endret 17. desember 2003 av Fragletrollet Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 En ting til med store høytalere sånn som cv med feks 15"ere er at de trenger litt "albuerom" for å yte maks trykk(i tillegg til stor forsterker). Har hørt mye cv i alle slags rom, og en ting kan jeg si, de spiller ofte ræva trykk i små rom, men gi de litt større rom 25m2+ og det begynner å bli morro. Små rom vrenger lyden noe sinnsykt, og bassen har en tendens til å forsvinne i stående bølger og ut av rommet. Og da sitter du igjen der med mest diskant og mellomtone. Så man bør teste ting der man skal ha det om man har mulighet. Ikke alltid en større høytaler gir mye mer lyd i et lite rom en modellen under. Og ang. trykk så har betongvegger en tendens til å gi noen db boost der. Det merka naboene mine da jeg bodde på studenthybel i storblokk Det var tider....nei nå må jeg slutte å være nostalgisk Lenke til kommentar
stefanf Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Hvis du vil at bassen skal rive i magen, så er det kansje ikke den dypeste bassen du er ute etter. Mange feiloppfatter og tolker den såkalte discobassen for dypbass. CW spiller gjerne høyt som f..... , men kan av og til mangle de aller ,aller dypeste tonene av spektret. Dette gjør ikke noe for de som er ute etter denne type bass, da de ofte ikke er så kresen mhp lineær frekvensgang og slikt. Stort lydtrykk i 60-100Hz området er det som ofte kjennetgner "partyhøytalere". Kjøp CW høytalerne du, og par dem med en brukbar NAD, HK el Rotel forsterker, og du blir fornøyd! Dra på HiFiklubben og prøv kombinasjonen med den tidligere nevnte NAD 372. Tror det blir omtrent det du vil ha. Hadde forresten et "partyanlegg" med et JBL høytalersett med doble tiere, og en Rotel 2*105W forsterker. Enormt med ressurser, mye "partybass" og ganske bra lys ellers, men man blir lei. Har nå to anlegg. Ett med Electrocompaniet forst. og B&W stativhøytalere. Et 5-kanals med HK forst. og Tannoy gulvstående høytalere rundt sam phobos sub. Er fornøyd med begge. Folk blir mest imponert over filmanlegget, men det er jo ikke i nærheten av klassen til det andre. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Når det gjelder cv og bass, så kan de spille mye bass, men du skal ikke avfeie andre høyttalere bare fordi de kun har 8" element, jeg har Patos 501 lyric, de har to 8" element i hver høyttaler, jeg må si at de spiller like mye, og ikke minst dypere bass enn min bror sine CV at100....ps et godt tips for forsterker til CV er Harman/Kardon, disse forsterkerne trykker noe sinnsykt...Du må ikke være så opphengt i watt, det er mye viktigere at forsterkerne leverer strøm (ampere), noe som H/K gjør....og ikke minst NAD... Kan garantere deg at at 100 rett plassert i et stort rom skal spille fletta av de fleste hjemme høytalere. Fikk en gang demonstrert de på 2xnad 208 og det trykkte. Har en db tabbel jeg fikk fra gutta som importerer pa cv og der spiller at 100 128,5db på 1200watts forsterker. Det er bare 1 db mindre enn cv 1515 med doble 15"ere. At-100 Kan spille (v).. kan ikke (x) 1 Watt = 98 db (v) Følsomhet 2 Watt = 101 db (v) 4 Watt = 104 db (v) 8 Watt = 107 db (v) 16 Watt = 110 db (v) 32 Watt = 113 db (v) 64 Watt = 116 db (v) 128 Watt = 119 db (v) 256 Watt = 122 db (v) 512 Watt = 125 db (v) 1024 Watt = 127 db (v)_ 1200 Watt = 128,5 2048 Watt = 130 db (x) AL-1000. Kan spille (v).. kan ikke (x) 1 Watt = 95 db (v) Følsomhet 2 Watt = 98 db (v) 4 Watt = 101 db (v) 8 Watt = 104 db (v) 16 Watt = 106 db (v) 32 Watt = 110 db (v) 64 Watt = 113 db (v) 128 Watt = 116 db (v) 256 Watt = 119 db (v) 512 Watt = 122 db (v) 1024 Watt = 125 db (v) 2048 Watt = 128 db (x) DC-1515. Kan spille (v).. kan ikke (x) 1 Watt = 98 db (v) Følsomhet 2 Watt = 101 db (v) 4 Watt = 104 db (v) 8 Watt = 107 db (v) 16 Watt = 110 db (v) 32 Watt = 113 db (v) 64 Watt = 116 db (v) 128 Watt = 119 db (v) 256 Watt = 122 db (v) 512 Watt = 125 db (v) 1024 Watt = 128 db (v)_ 1500 Watt = 129,5 db. 2048 Watt = 131 db (x) 1215 Kan spille (v).. kan ikke (x) 1 Watt = 101 db (v) Følsomhet 2 Watt = 104 db (v) 4 Watt = 107 db (v) 8 Watt = 110 db (v) 16 Watt = 113 db (v) 32 Watt = 116 db (v) 64 Watt = 119 db (v) 128 Watt = 122 db (v) 256 Watt = 125 db (v) 512 Watt = 128 db (v) 1024 Watt = 131 db (v)_ 1500 Watt = 132,5 db. 2048 Watt = 134 db (x) Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) men vil det bli like bra om jeg går for en pa forsterker? Er disse noe bedre enn de høytalerne jeg nevnte i første post? CV Endret 18. desember 2003 av Fragletrollet Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Er disse noe bedre enn de høytalerne jeg nevnte i første post?CV V-15F spiller bedre, jeg har hørt begge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå