Gå til innhold

Trenger jeg en så heftig forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte på å kjøpe et par CW høytalere til omkring 6k, men trenger da en ny forsterker(den jeg har er på 2*125 og høytalerne er på 300)

Denne

Vil min forsterker greie å spille noe med denne høytaleren, da den har så høy følsomhet? Jeg er ikke så kresen på lyden, da jeg kun hører på musikk fra datamaskinen(mp3)(96-128kb/s). Men jeg er kresen på at det skal spelle HØYT og ha masser av BASS (ja da vet at alle synes jeg er 14iss)

Men hvis den ikke holder, så hv slags forsterker bør jeg gå for?

Jeg var i en hifi forretning, og der sa de at for å få en fosterker med 2*200 watt så måtte jeg ut med nermere 20k. Bør jeg da heller gå for en strømsterk pa-forsterker? Disse er jo mye billigere i forhold til kraft.

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en Stereo receiver på 2 x 40 watt, stemmer det. Tror ikke det blir noe bra resultat om du bruker den til å drive store Cerwin Vega høyttalere, selv om de er aldri så følsomme.

Jeg anbefaler NAD C370 + NAD C270 eller NAD C372.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

det kan da aldri stemme. Jeg bruker 2 Dali høytalere med denne, og selv på 1/3 volum så er det veldig høyt. Bakpå så står det power consumption 120w, vil dette bare si at den bruker så mye strøm? ynes dette er veldig rart da den er kraftig...

Men uansett så er den mamma sin, og jeg må vel kjøpe min egen snart. Hvor kan man få tak i forsterkerene du nevnte? Har lyst til å høre på dem..

Men hvorfor har du nevnt at jeg trenger flere? mener du da for å brokoble, eller er det en slags forforsterker? Er ikke så veldig gammel på audio, så hadde vært flott om du kunne forklart meg litt :)

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar
oki men kunne du forklare meg litt nermere om hva jeg spurte om brokobling osv

Ja, du må brokoble dem. NAD C270 som er en effektforsterker er identisk med forsterkerdelen i NAD C370, som er en integrert forsterker. Du bruker du en forsterker på hver høyttaler. De fungerer da som monoblokker og yter 300 watt pr kanal. Da snakker vi krefter.

Du får NAD på Hi-FI Klubben..

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

men... de to forsterkerene er jo forskjellige? Så du mener å brokoble, altså å koble utgangene på forsterkerene sammen, og så ut til høytalerene? Ja det kan det fort bli krefter av... Men de har ikke disse varene på hifiklubben? Bare noen av dem?

Og vil det holde med å kjøpe en Nad c372(bare den, ikke brokoble den med en annen forsterker?)

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Hei!

Selv om høyttalerne er laget for å tåle 300 watt, trenger du ikke en forseker med effekt på 300watt (x2) . Watt er ikke så altfor viktig nåt følsomheten på høyttalerne er så høy (102 db). Følsomhet er mye viktigere enn hvor mange watt de tåler.

Problemet med PA forsterker er at de som regel kun er effektforsterkere, men endel har volumkontroll på framsiden. Så du kan muligens bruke disse som volumkontroll.

De aller fleste merker lager gode forsterkere, men Peavey er ikke så altfor bra(grunnet dårlig overbelastningsstyring, iallefall på eldre modeller), og styr unna de billigste bruktkjøpene. Her er forsterene enten kjørt veldig hardt over lang tid, eller så er det 10 år gamle modeller.

Lenke til kommentar

Watt er et misbrukt ord egentlig.. det hele har med hvor mye strøm en forsterker klarer å levere.. foreksempel er det mange billige hjemmekino forsterkere som de sier har 5*90watt, mens max powerconsumption en 300watt.. da sier det seg selv at denne forsterkeren ikke klarer levere det den skal..

Det er også derfor en forsterker på 2*50watt kan spille høyere og bedre enn en på 2*100watt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...