Gå til innhold

Statoil er historie – nå starter logojobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle markedsføringsfolk vet at et sterkt og innarbeidet merkenavn er noe av det aller viktigste for alle firma. Det er noe av det første de lærer på studiet.

 

Tror kanskje folka i Statoil at de blitt så store at det ikke betyr noe?

 

Hvis jeg var markedsføringsjef i Statoil ville jeg tenkt at å bytte navn enten kan øke firmaets anseelse og gjenkjennelse utad, eller så blir den likedan, eller så blir den dårligere.

 

Tror noen av dere at den blir bedre ved å bytte navn til Equinor?

 

Hvis den bare blir på det samme, hva var da vitsen med et navnebytte som kommer til å koste milliarder?

 

Jeg tror det vil ta lang tid før anseelsen og gjenkjennelsen utad er tilbake der den er idag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle markedsføringsfolk vet at et sterkt og innarbeidet merkenavn er noe av det aller viktigste for alle firma. Det er noe av det første de lærer på studiet.

 

Tror kanskje folka i Statoil at de blitt så store at det ikke betyr noe?

 

Hvis jeg var markedsføringsjef i Statoil ville jeg tenkt at å bytte navn enten kan øke firmaets anseelse og gjenkjennelse utad, eller så blir den likedan, eller så blir den dårligere.

 

Tror noen av dere at den blir bedre ved å bytte navn til Equinor?

 

Hvis den bare blir på det samme, hva var da vitsen med et navnebytte som kommer til å koste milliarder?

 

Jeg tror det vil ta lang tid før anseelsen og gjenkjennelsen utad er tilbake der den er idag...

 

Det ligg nok mange betraktningar bak dette valget. Det er ikkje noko dei har kome på og avgjort på ein halvtime. Det kan faktisk vere noko dei har jobba med i fleire år, eller i det minste hatt ein langsiktig plan om å kvitte seg med Statoil-namnet. Det er heller ikkje så urimeleg. Namnet er satt saman av "Stat" og "oil", som begge kan tolkast negativt.

 

Statoil er ei stor merkevare, men det er jo leveransane som betyr noko, ikkje kva namn som står på arket med kvitteringen. Equinor vil levere like mykje olje og gass dagen etter namneendringa er gjennomført. Så eg synest ikkje det med innarbeida merkevare er noko stort problem i dette tilfellet. Alle som har noko med Statoil å gjere vil raskt venne seg til at det no er Equinor. Hadde du drive ei nisjebedrift i Norge, så er kanskje merkevare viktigare og du er meir sårbar ved ei endring.

 

Potensielle nye kundar vil heller ikkje avfeie Equinor fordi namnet er nytt. Dei vei jo kva slags selskap som ligg bak det namnet. Omdøme til Equinor blir heile historia til Statoil. Dei startar ikkje på null sjølv om namnet er nytt. Equinor har dei same verdiane og anlegga som Statoil hadde i går. At det kan ta lang tid før Equinor fungerer like godt som Statoil kan så vere, men ei stor bedrift må ha langsiktige planar. Johan Sverdrup er til dømes tenkt ei levetid på minst 50 år.

 

Equinor vil fronte seg sjølv som ei energibedrift i større grad enn petroleumsbedrift, sjølv om det framleis er olje og gass som står for det aller meste av omsetninga. Den dagen petroleumsindustrien stoggar her i landet, vil kanskje Equinor framleis eksistere i andre bransjar, og då moglegvis med eit sterkare merkevare i form av Equinor enn Statoil.

Lenke til kommentar

Når statoil bruker så mye ressurser på å kalle seg for "hest'i'nord", så må jo logoen avspeile dette valget. Altså hest. De er jo i godt selskap da mange bilprodusenter allerede bruker hesten i logoen sin. Mustang, Porsche...Ferrari

"Hest'i'nord" høres ut som en liten sliter...så kanskje en islandshest, shetlandsponny eller nordkalott-hest med en dråpeformet midnattsol i bakgrunnen ville passe. Men der har sikkert konsulentene mange fine ideer allerede....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Statoil var ikke heldig med navnevalg på bensinstasjonene heller;

CircleK oversatt til norsk blir noe slik som Run(d)K. "Alltid pølse for en 10'er"....

Kanskje når selskapet skal hete "hest'i'nord" ....kan de justere navnet på kraftstasjonene sine fra Run(d)K til RundB(alle)... Det er miljøvennlig energi til hesten det...:-)

Og sirkelen i logoen kan de endre til en hestesko.....Joda....Ingen skal betvile Statoils seriøsitet når de klargjør å kutte ut olja til fordel for "det grønne skiftet".....

Lenke til kommentar

Logoforslag; Til tross for alle advarsler til valg av nytt navn er Statoil ufravikelig steil...på at "hest" skal være en del av navnet. (equestrian). Videre ønsker de i framtia å assosieres med mer miljøvennligere energiløsninger enn olje...dvs "fornybar" energi. Så hvordan lage en logo som kombinerer "hest" og "fornybar energi".....tjaaa....Kan kalle "fornybar energi" for...."påny energi"....som lett omskrevet blir; Ponny energi.....:-) DER kom hesten med!!.....(Nå blir jeg nok headhunta som konsulent snart...) Logo: Steilende sympatisk ponny med lynglimt rundt seg.....inor

 

LOGO 2: Engelsktalende land er de som aller mest forbinder hestesport med equestrian. Så "Equ in or" betyr for dem....-"Er hesten inne...eller"?

Logo for de som lurer på om hesten er hjemme eller borte kan være "en åpen stalldør", et tomt jorde, en hest på kafe', osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...