Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Biologi 2 eksamen 2018


Anbefalte innlegg

 

 

 

Skjønte ikke hvordan jeg skulle tegne gelelektroforesen, vi fikk jo ikke informasjon om hvor lange DNA-bitene var? er ikke det hele poenget? :huh: Hva svarte dere på siste spørsmål forresten? det om tvillinger og MS

Man ser på størrelsen av plasmidfragmentet som blir kuttet av Cas9-enzymet og restriksjonsenzymet.

Det stod ingenting om størrelsen på disse heller?

 

 

Nei tror ikke det, skjønte ihvertfall ikke hvor vi så det

 

Det ser man ser selv av figuren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder siste oppgave på CRISPR metoden. I oppgaveteksten står det at gRNA er komplementære med hver sin sekvens i plasmidet. Altså vil ikke det si at Cas9-enzymet skal klippe på hver ende da av gRNA? Sånn at man får klipt ut ulike sekvenser, og ut fra informasjonen kan vi umulig hvite størrelsen på dem. Restriksjonsenzymer kutter jo og ut sekvenser. 

Å kutte ut en sekvens vil si å kutte ut en rekkefølge, og ikke bare dele DNA-tråden i to. Derfor skal det jo ikke ha noe å si hvor gRNA plasseres på plasmidet???

Var denne oppgaven litt uklar, eller kunne tolkes forskjellig?

Personlig løste jeg den ved å tegne en elektroforese hvor noen biter manglet, da de hadde blitt klipt ut av forskjellige gRNA, uten å kunne vite størrelsen på dem...

Lenke til kommentar

Denne eksamenen var ekstremt krevende.

Personlig synes jeg del 1 flervalgsoppgaver var mye mer krevende, ettersom at vi konstant fikk figurer å sette oss inn i. Ble ikke ferdig innen tidsrammen engang. Jeg har ALDRI forstått meg på udir, hvorfor i all verden de skal lage oppgavene så diffuse og idiotiske. De tester deg mer på intelligens enn faglig pensum? Skjerpings!

Men på CRISPR-oppgaven skrev jeg at fragmenter av mindre størrelse lar seg gå gjennom gelen mye lettere enn det fragmenter av stor størrelse vil kunne. De som har vandret minst vil vel da ha lengst gRNA, mens molekylene fra reagensglassene med kortest gRNA vil ha forflyttet seg mest...? Hva tenker dere om det?

Hvilke genotyper måtte sjiraffen med albinisme ha og hvilke mulige genotyper var det for sjiraffen?

Lenke til kommentar

Denne eksamenen var ekstremt krevende.

Personlig synes jeg del 1 flervalgsoppgaver var mye mer krevende, ettersom at vi konstant fikk figurer å sette oss inn i. Ble ikke ferdig innen tidsrammen engang. Jeg har ALDRI forstått meg på udir, hvorfor i all verden de skal lage oppgavene så diffuse og idiotiske. De tester deg mer på intelligens enn faglig pensum? Skjerpings!

Men på CRISPR-oppgaven skrev jeg at fragmenter av mindre størrelse lar seg gå gjennom gelen mye lettere enn det fragmenter av stor størrelse vil kunne. De som har vandret minst vil vel da ha lengst gRNA, mens molekylene fra reagensglassene med kortest gRNA vil ha forflyttet seg mest...? Hva tenker dere om det?

Hvilke genotyper måtte sjiraffen med albinisme ha og hvilke mulige genotyper var det for sjiraffen?

Genotypene til sjiraffen med albinisme var aaBb aabb og aaBB, den hadde vel aaBb hvis jeg ikke husker helt feil så fordelingen var 4:3:1

Lenke til kommentar

Når det gjelder siste oppgave på CRISPR metoden. I oppgaveteksten står det at gRNA er komplementære med hver sin sekvens i plasmidet. Altså vil ikke det si at Cas9-enzymet skal klippe på hver ende da av gRNA? Sånn at man får klipt ut ulike sekvenser, og ut fra informasjonen kan vi umulig hvite størrelsen på dem. Restriksjonsenzymer kutter jo og ut sekvenser.

Å kutte ut en sekvens vil si å kutte ut en rekkefølge, og ikke bare dele DNA-tråden i to. Derfor skal det jo ikke ha noe å si hvor gRNA plasseres på plasmidet???

Var denne oppgaven litt uklar, eller kunne tolkes forskjellig?

Personlig løste jeg den ved å tegne en elektroforese hvor noen biter manglet, da de hadde blitt klipt ut av forskjellige gRNA, uten å kunne vite størrelsen på dem...

Jeg tror kanskje at jeg har skjønt den bedre nå, altså at jo nærmere gRNA var til plasmodiet, destod kortere DNA tråd var klip ut.. synd jeg ikke tok det på de 3 timene vi hadde på del 2

Lenke til kommentar

Ja, drøftet hvordan mengden oksygengass blir mindre ettersom hvor langt inn i celleåndingen vi kommer (oksygen blir jo ikke direkte brukt før i oksidativ fosforylering, oksygen brukt og vann dannes).

Mens mengden ATP øker jo desto lengre inn i celleåndingen vi kommer, glykolyse og krebssyklus gir jo sammenlagt 32 ATP. Grafen er på sitt høyeste når energi bindes til ATP i oksidativ fosforylering?

Lenke til kommentar

Skrev bare at det vil være mer hensiktsmessig å undersøke utviklingen av MS (arvelig) ved å undersøke tvillinger fordi de bærer på et mer identisk likt genetisk materiale fra foreldregenerasjonen, for da får man vite mer presist og riktig hvordan MS kan gå i arv i forhold til om vi bare hadde undersøkt søsken, som kun vil ha 50 % fra mor og 50 % fra far.

Lenke til kommentar

Skrev bare at det vil være mer hensiktsmessig å undersøke utviklingen av MS (arvelig) ved å undersøke tvillinger fordi de bærer på et mer identisk likt genetisk materiale fra foreldregenerasjonen, for da får man vite mer presist og riktig hvordan MS kan gå i arv i forhold til om vi bare hadde undersøkt søsken, som kun vil ha 50 % fra mor og 50 % fra far.

Jeg skrev om miljøpåvirkninger osv?

Lenke til kommentar

 

Skrev bare at det vil være mer hensiktsmessig å undersøke utviklingen av MS (arvelig) ved å undersøke tvillinger fordi de bærer på et mer identisk likt genetisk materiale fra foreldregenerasjonen, for da får man vite mer presist og riktig hvordan MS kan gå i arv i forhold til om vi bare hadde undersøkt søsken, som kun vil ha 50 % fra mor og 50 % fra far.

Jeg skrev om miljøpåvirkninger osv?
Lenke til kommentar

 

 

Skrev bare at det vil være mer hensiktsmessig å undersøke utviklingen av MS (arvelig) ved å undersøke tvillinger fordi de bærer på et mer identisk likt genetisk materiale fra foreldregenerasjonen, for da får man vite mer presist og riktig hvordan MS kan gå i arv i forhold til om vi bare hadde undersøkt søsken, som kun vil ha 50 % fra mor og 50 % fra far.

Jeg skrev om miljøpåvirkninger osv?
Lenke til kommentar

Jeg også, trodde det stod at søsken har samme genetiske likhet som toeggede tvillinger, men er litt usikker. Endte hvertfall opp med å svare at miljø og oppvekst ogsånn også hadde en del å si i tillegg til arv ?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mange % rett man må ha på flervalgspørsmålene for de forskjellige karakterene?

 

Tror ikke det er noen bestemt prosent, men del 1 teller ihvertfall 40% og del 2 teller 60%. Hver deloppgave på flervalgsspørsmålene gir 1 poeng, oppgave 1 gir 3 poeng per deloppgave, altså 12 tilsammen på oppgave 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...