bubba477 Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Hei! Ser etter en veldig enkel måte å kjøle ned et enkelt rom på. Bor på en plass der montering av aircondition slanger og lignende ikke er mulig. Alle enhetene jeg finner på power og elkjøp er sånne store doninger. Finnes det en enkel portabel enhet som ikke krever montering for nedkjøling? Kaller det aircondition da jeg ikke vet bedre... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Må være en løsning med slange. Hvordan skal man ellers få ut varmen fra rommet...? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Man går de med is, men de holder jo bare til isen smelter og fungerer nok ganske dårlig da også. Du kan vel ha slangen ut vinduet eller noe slikt? Tette igjen rundt helst, slik at minst mulig varm luft kommet inn. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Trenger ikke nødvendigvis montere permanent. Selv har jeg hatt en slik hvor jeg bare la slangen ut av et åpent vindu eller verandadør. Litt kål å styre med selvsagt, men det gjør nytten når man ikke kan feste AC permanent. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 15. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2018 Bor i en leilighet. Vinduene er en slags brannluker. En del av vinduet er et vindu som ikke kan åpnes mens det på siden er en luke med netting bak. Ingen mulighet til å ha noe som stikker ut der. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) Altså har du ingen rømningsvei ut fra soverommet ved brann? Ellers kan du lage til en plate med hull til slangen som kan settes forran nettingen. Noe som dette: Endret 15. mai 2018 av aklla Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Du kan ikke feste noe i eller på denne nettingen? Det finnes diverse løsninger for tilkobling av eksosslangen. Mye man kan lage selv også. Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 15. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2018 Altså har du ingen rømningsvei ut fra soverommet ved brann? Ellers kan du lage til en plate med hull til slangen som kan settes forran nettingen. Noe som dette: Nei, da brenner jeg opp Det er dog sprinklere på alle rom. Du kan ikke feste noe i eller på denne nettingen? Det finnes diverse løsninger for tilkobling av eksosslangen. Mye man kan lage selv også. s-l1600.jpg imageproxy.jpg portable-air-conditioner.jpg Portable-Air-Conditioner-Vs-Window-Mounted-Air-Conditioner.jpg Kanskje en ghetto løsning kunne fungert, er dog veldig tungvint Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Trenger ikke være tungvindt, en papp-plate, litt teip og en kniv er strengt tatt det du trenger Kutt til papp-platen slik at den passer forran gitteret, lag hull til slangen og fest alt sammen, tar en liten time med en dårlig kniv og liten erfaring. Jalla, jepp, men du kan ikke både ha ett problem, være lat og samtidig kreve en proff løsning.. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Slangen ned i stor nok dunk. Bare pass på at dunken er stor nok til å ta unna alt vannet. Blir mye kondens av nedkjøling av luft. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Kondensen går ut som damp sammen med den varme eksoslufta. Trenger ikke noen dunk. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Vær litt forsiktig med å ha avkast fra aircon rett i lufteluken. Luka er en Securo-luke (https://securo.no/produkter/lufteluke/). Du har soverom mot svalgang vil jeg tro? Sjekk ihvertfall at den tåler langvarig høy temperatur som aircon produserer. Du risikerer at den tror det er brann og tetter seg selv. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Har flere slike flyttbare kjølere på jobb. Følger med en slik kappe med borrelås for å enkelt montere slangen i ett åpent vindu. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Jeg lurer også litt på dette, til et ca. 110 kvadratmeter stort kontor (ett stort rom). Dessverre er det ingen mulighet til å installere noe fast. Vi har sett på portable kjølere med slange ut vinduet, men ingen som har mer kapasitet enn til 70kvm. Vil det likevel kunne hjelpe en god del med en slik portabel kjøler i et stort rom? Om vi kan få ned temperaturen med 4-5 grader er det godt nok. Noen som har erfaring med dette i store rom? Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 16. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2018 Vær litt forsiktig med å ha avkast fra aircon rett i lufteluken. Luka er en Securo-luke (https://securo.no/produkter/lufteluke/). Du har soverom mot svalgang vil jeg tro? Sjekk ihvertfall at den tåler langvarig høy temperatur som aircon produserer. Du risikerer at den tror det er brann og tetter seg selv. Er en slik ja eller noe veldig likt som er her. Den kan tette seg selv? Kanskje ikke så lurt med noe avløp der da nei. Takk for advarsel! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 De Securo-lukene inneholder termoekspanderende masse, slik at ved eventuell brann vil ventilasjonsristen tettes igjen. Det er en såkalt "dum"/passiv løsning som trenger ytre påvirkning for å fungere/aktivere (i motsetning til helautomatisk spjeld med motor som er forriglet til brannalarmanlegg). Så ved for høy temperatur, eller langvarig høy temperatur, vil de kunne tette seg selv. Usikker på om aircondition klarer å lage høy nok temperatur til å skape problemer, men det bør definitivt sjekkes ut, ellers mister du all luftemulighet på soverommet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Målte eksosen på min AC for gøy. Ligger på ca. 60C. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Jeg lurer også litt på dette, til et ca. 110 kvadratmeter stort kontor (ett stort rom). Dessverre er det ingen mulighet til å installere noe fast. Vi har sett på portable kjølere med slange ut vinduet, men ingen som har mer kapasitet enn til 70kvm. Vil det likevel kunne hjelpe en god del med en slik portabel kjøler i et stort rom? Om vi kan få ned temperaturen med 4-5 grader er det godt nok. Noen som har erfaring med dette i store rom? 110 kvm blir nok litt drøyt for en enkel portabel enhet. Jeg hadde en slik i en 70 kvm leilighet, det fungerte ikke så veldig bra. Den var dog beregnet for rom opp til 55 kvm. Men om du har mulighet til å sette inn 2, feks. i hver ende av lokalet, tror jeg du fint klarer å få ned temperturen 5-6 grader. Endret 18. mai 2018 av magnusalex 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå