Gå til innhold

Leder i kristen studentforening (Ingvild Yrke): fjern kristne helligdager og erstatt de med muslimske og feministiske helligdager

Anbefalte innlegg

Kilde: http://www.klassekampen.no/article/20180515/ARTICLE/180519978

"Prestene Einar Gelius og Per Anders Nordengen har nylig hatt medieutspill om at det er for mange kristne høytidsdager.

Leder i Norges kristelige studentforbund Ingvild Yrke er helt enig. Men i stedet for å fjerne de såkalte «andredagene», som andre juledag, andre påskedag og andre pinsedag, mener hun den kristne majoritetsbefolkningen bør gi dem til kvinnebevegelsen og den muslimske minoriteten.

– Den internasjonale kvinnedagen 8. mars, Verdens miljødag og id al-fitr eller id al-adha er gode alternative offentlige høytidsdager, sier hun til Klassekampen."

En kan ærlig talt begynne å lure på om det er noen andre enn Gud mange i den norske kirken tjener. De har stått og sett på at kristendommen har mistet medlemmer og troende. Om ikke de aktivt har arbeidet for det. I mellomtiden vil de innføre feministiske og muslimske helligdager. Som kjent har feminismen skylden for at færre barn blir født og ikke minst at færre (menn) får en partner. Muslimer er en aktiv konkurrent som prøver å ødelegge kirken og har renset hele midtøsten for kristne.

Er det djevelen de tror på, disse avskummene?

Endret av OleNord
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert veldig godt ment, men det virker nesten å basere seg på et litt, helt sikkert ubevisst, nedlatende ønske om å være god og gjøre det som føles godt:

Hvis vi skal ta kristenarven på alvor med nestekjærligheten, er det kanskje gjennom å løfte fram de minste og gi andre de samme privilegiene at vi tar vare på den kristne arven...

Om en ønsker å løfte fram de minste, i betydningen minste minoritetene eller svakeste gruppene, er vell ikke nødvendigvis muslimske eller feministiske dager veien å gå? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, de tror på den samme guden som deg, Abrahams gud, bare i en annen trosretning. Her betyr trosretning at menneskene som tror på denne ene guden har splittet seg i flere retninger og tror forskjellig. Kristendommen er en av de største utbryterne fra den opprinnelige formen mens muslimene var en av de andre største utbryterne. 

Deres felles gud har tolerert de forskjellige trosretningene, så hvorfor kan ikke du? Hvorfor stiller du deg til dommer over dem, når du selv mener kun denne guden har rett til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er opplagt for mange kristne høytidsdager. Men løsningen er ikke å gi dem til andre "trengende". Tvert om, det er å verdsliggjøre alle fridager, og så kan den enkelte i samråd med arbeidsgiver ta dem ut til sydenturer, hagearbeid, 1. mai-feiring, eller feiring av sine respektive guder og profeter etter ønske. Ingen nevnt, ingen glemt. Selv vil jeg feire Kardemommedagen, og siden jeg har vært min egen sjef i 18 år blir det nok en råd med det.

Geir :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette må da være det mest fornuftige utspillet ifra en religiøs på så lenge jeg kan huske. Flott at de stikker fingern i jorda og så smått begynner å pakke sammen sakene sine her og overfører disse "hellige" dager til noe som faktisk har en samfunnsverdi og som nordmenn kjenner seg igjen i. Miljødagen er beste alternative forslaget jeg har sett hittil!

Men at det skal gå ifra kristne til muslimske høytidsdager er selvfølgelig helt absurd meningsløst og skulle tro totalt uaktuelt både for kristne og ateister. Så akkurat den ballen lå vel død før første spark.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om høyesterett faller ned på at reisetid er arbeidstid, må vi se på om himmelsprett egentlig er en helligdag, eller om også denne type reisevirksomhet inngår i arbeidstid når man arbeider for Gud. 

Ellers er vel faktisk miljødagen et godt forslag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er opplagt for mange kristne høytidsdager. Men løsningen er ikke å gi dem til andre "trengende". Tvert om, det er å verdsliggjøre alle fridager, og så kan den enkelte i samråd med arbeidsgiver ta dem ut til sydenturer, hagearbeid, 1. mai-feiring, eller feiring av sine respektive guder og profeter etter ønske. Ingen nevnt, ingen glemt. Selv vil jeg feire Kardemommedagen, og siden jeg har vært min egen sjef i 18 år blir det nok en råd med det.

Problemet er at folk gjerne vil ha fri SAMTIDIG, og det blir ikke enkelt når far, mor og lærerne til alle barna skal avtale hver sine fridager med sine respektive sjefer.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk gjerne vil ha fri SAMTIDIG, og det blir ikke enkelt når far, mor og lærerne til alle barna skal avtale hver sine fridager med sine respektive sjefer.

Sant nok. Og hvis far er kristen, mor er muslim, et barn kommunist og et barn er Justin Bieber fan og vil på konsert i Oslo Spektrum så skjønner jeg de kan få logistikkproblemer.

Men i praksis vil nok en skole ha et sett med felles fridager for alle elever og lærere. For eksempel feriene. Men så kan man jo godt være fleksible med når de andre tas ut. En skole som har både kristne og ateistiske lærere vil ikke ha noe problem med å finne noen som vil jobbe i pinsen mot å få fri en gang de trenger det ellers.

Andre gjør vel som de alltid har gjort, som min legenabo som bytter vakter for å få fri når han ønsker. Det ville være et langt større problem for et sykehus om alle legene skulle ha fri samtidig...

Lenke til kommentar

Sant nok. Og hvis far er kristen, mor er muslim, et barn kommunist og et barn er Justin Bieber fan og vil på konsert i Oslo Spektrum så skjønner jeg de kan få logistikkproblemer.

Men i praksis vil nok en skole ha et sett med felles fridager for alle elever og lærere. For eksempel feriene. Men så kan man jo godt være fleksible med når de andre tas ut. En skole som har både kristne og ateistiske lærere vil ikke ha noe problem med å finne noen som vil jobbe i pinsen mot å få fri en gang de trenger det ellers.

Andre gjør vel som de alltid har gjort, som min legenabo som bytter vakter for å få fri når han ønsker. Det ville være et langt større problem for et sykehus om alle legene skulle ha fri samtidig...

Lykke til med den teorien! Jeg tror du ville fått langt større problemer med å fylle skolen på 17e mai enn du kanskje tror...

Lenke til kommentar

Alt som ikke kan løses individuelt bør løses demokratisk blant de som blir påvirket.

Lenke til kommentar

Alt som ikke kan løses individuelt bør løses demokratisk blant de som blir påvirket.

Hva er det som ikke kan løses individuelt her?

Jeg ser ikke helt hvorfor Geirs forslag skulle fylle skolen på grunnlovsdagen. 

Ja, hvilken som helst helligdag han ønsker å fristille, da...

Jeg nevnte pinsen. I år er den riktig nok rett etter 17. mai, og man kan ta seg en lang langhelg hvis man sniker seg unna fredagen, men bortsett fra det kunne vel mange tenke seg en annen langhelg av ulike grunner. 

Og nettopp den nevnte inneklemte fredagen kunne vel mange sikkert tenke seg å bytte mot en annen tilfeldig offentlig helligdag. Eller få fri hele påsken (når ungene har skolefri) så du kan dra på hytta, mot å jobbe i pinsen, for eksempel. (Edit: Hvis de har skolefri, blir det vel da... :) )

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor Geirs forslag skulle fylle skolen på grunnlovsdagen.

Ja, hvilken som helst helligdag han ønsker å fristille, da...

Jeg nevnte pinsen. I år er den riktig nok rett etter 17. mai, og man kan ta seg en lang langhelg hvis man sniker seg unna fredagen, men bortsett fra det kunne vel mange tenke seg en annen langhelg av ulike grunner. 

Og nettopp den nevnte inneklemte fredagen kunne vel mange sikkert tenke seg å bytte mot en annen tilfeldig offentlig helligdag. Eller få fri hele påsken (når ungene har skolefri) så du kan dra på hytta, mot å jobbe i pinsen, for eksempel. (Edit: Hvis de har skolefri, blir det vel da... :) )

Sååå, lovpålagt 5 ukers ferie som idag kun er 4? Selv om de aller fleste nordmenn fremdeles får 5 ukers ferie.

Mindre fri med andre ord.

Lenke til kommentar

Sååå, lovpålagt 5 ukers ferie som idag kun er 4? Selv om de aller fleste nordmenn fremdeles får 5 ukers ferie.

Hvor mye ferie som skal være lovpålagt er en helt annen diskusjon. Spørsmålet her er om man skal måtte ta ut slik lovpålagt ferie i forbindelse med kristne høytidsdager, selv om folk flest blir mindre kristne.

Lenke til kommentar

Hvor mye ferie som skal være lovpålagt er en helt annen diskusjon. Spørsmålet her er om man skal måtte ta ut slik lovpålagt ferie i forbindelse med kristne høytidsdager, selv om folk flest blir mindre kristne.

Men du vil påtvinge de ferie i andre situasjoner?

Jeg har uansett ikke noe i mot og fjerne fridagene, men mener de skal byttes ut med et fornuftig alternativ. for eksempel at vi får 6 uker lovpålagt ferie da og er opptatt av at borgeres livskvalitet ikke skal synke som følge av dette.

Lenke til kommentar

Kilde: http://www.klassekampen.no/article/20180515/ARTICLE/180519978

"Prestene Einar Gelius og Per Anders Nordengen har nylig hatt medieutspill om at det er for mange kristne høytidsdager.

Kristendommen har alltid vært et problem for Europeere, det er bare enda en av disse ørken-religionene vi skulle ha kvittet oss med for lenge siden da de ikke gjør annet enn å ødelegge samfunnet innenfra.

Lenke til kommentar

Men du vil påtvinge de ferie i andre situasjoner?

Jeg vil egentlig ikke påtvinge noe noe jeg. Hverken å ta fri eller ikke ta fri.

Jeg har uansett ikke noe i mot og fjerne fridagene, men mener de skal byttes ut med et fornuftig alternativ. for eksempel at vi får 6 uker lovpålagt ferie da og er opptatt av at borgeres livskvalitet ikke skal synke som følge av dette.

Som sagt, jeg er ikke ute etter å redusere antall fridager. Bare å øke valgfriheten, og la individet bestemme når man vil ha fri i stedet for Kristelig Folkeparti.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er ikke ute etter å redusere antall fridager. Bare å øke valgfriheten, og la individet bestemme når man vil ha fri i stedet for Kristelig Folkeparti.

Nå har ikke Kristelig Folkeparti eller Den norske kirke makt til å bestemme når folk skal og ikke skal ha fri. Fridagene stammer fra kultur og historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...