Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

NRK streiker - kan jeg få penger tilbake?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig den streikendes pressmiddel når NRK får betalt samme faen hvor lenge de streiker?

Dette er ikke privat sektor, og det er heller ikke et gode kundene betaler for. Unntatt "kringkastingsavgiften" som må betales uavhengig av hva NRK sender, eller om de sender noe som helst.

Det eneste streiken innebærer for NRK er vel at de slipper å betale lønnskostnader for den perioden streiken vedvarer. Så... hvordan er dette gunstig for andre enn NRK?

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

. Så... hvordan er dette gunstig for andre enn NRK?

Vil tro Tv2 synes det er ganske ålreit også.

Naturligvis. Det er gunstig for alle konkurrenter.

Men jeg ser ikke hvordan fagforeningene har noen som helst makt over NRK. Og sånn sett er streik totalt meningsløst, og medfører bare noen dager ubetalt fri for alle streikende. Og de streikende tvinges attpåtil ut i denne kollektive avstraffelsen. Hvorfor skal denne streiken på noen som helst måte føre til at NRK gir seg i lønnsforhandlingene?

Lenke til kommentar

. Så... hvordan er dette gunstig for andre enn NRK?

Vil tro Tv2 synes det er ganske ålreit også.

Naturligvis. Det er gunstig for alle konkurrenter.

Men jeg ser ikke hvordan fagforeningene har noen som helst makt over NRK. Og sånn sett er streik totalt meningsløst, og medfører bare noen dager ubetalt fri for alle streikende. Og de streikende tvinges attpåtil ut i denne kollektive avstraffelsen. Hvorfor skal denne streiken på noen som helst måte føre til at NRK gir seg i lønnsforhandlingene?

Lederne i NRK har jo akkurat bedt om en saftig økning i lisensen. Så de kan bruke denne saken til å fremme at NRK sliter med å etterkomme kravene økonomisk, og dermed tale sin egen sak og påvirke politikere gjennom å bruke streiken for det den er verdt. Ikke godt å si, men hadde ikke overrasket meg.

Lenke til kommentar

Kringkastingsavgiften, også kalt lisensen, er en offentlig avgift for alle som har fjernsynsmottaker. Stortinget har bestemt at lisensen skal kreves inn av, og tilfalle NRK som allmennkringkaster.

I Norge er NRK, TV 2, P4 og Radio Norge allmennkringkasterne. Alle fire har fått et politisk bestemt oppdrag om å kunne drive kringkasting.

NRK har som den offentlige allmennkringkasteren et særskilt og utvidet samfunnsoppdrag definert både gjennom en egen NRK-plakat og NRKs vedtekter.

NRK er en stor mediebedrift, ca 3500 ansatte, en årsomsetning på over fem milliarder kroner og nær ni av ti i Norge benytter seg av ett eller flere NRK-tilbud hver eneste dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det var noen som fikk pepper av at de spurte om de fikk rabatt på kringkastningsavgiften grunnet streiken...

Streiken rammer både Radio og TV, en tjeneste forbrukerne har betalt, NRK har gjennom en avtale med staten sikret at pengene blir krevet inn og betalt til NRK.

I 2013 hadde NRK over 5 milliarder kroner til rådighet, antar dette er nærmere 6-7 milliarder nå i 2018 da lisensavgiften har økt betraktelig...

For 4 milliarder kunne NRK ha bygget verdens høyeste bygning i Dubai til sammenligning... Og ha fremdeles ha godt over en milliard kroner til rådighet...

Jeg synes det er rett og rimelig at trådstarter spør om å få rabatt på lisensavgiften ved streik, da det er jo trossalt penger man har betalt for en tjeneste man ikke får, og selv om det er snakk om en hundrelapp eller noe per bruker er det snakk om mange millioner for NRK. Om ikke NRK har det presset, vil jo aldri arbeiderne få sine rettigheter...

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke en NRK-lisens, det er en kringkastingsavgift.

Og hvis du er så fattig/gjerrig/teit at du vil ha tilbake penger for streiken, så skal du faen meg få dem av meg. Det er drøyt 1700 av ca 3500 fast ansatte som streiker, så vi sier 50%. Trekker vi fra MVA av de 8 kroner og 13 ørene per dag som lisensen koster, ender vi på 3 kroner og 63 øre per dag streiken varer. Helgen regnes selvsagt ikke med, så da er vi på 7 kroner og 26 øre for denne uken, og 14 kroner og 52 øre for neste uke.

Hvilken konto skal jeg overføre idio... pengene til?

Seriøst? Mener du det? Jeg tar gjerne imot lisenspenger fra deg jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke en NRK-lisens, det er en kringkastingsavgift.

Og hvis du er så fattig/gjerrig/teit at du vil ha tilbake penger for streiken, så skal du faen meg få dem av meg. Det er drøyt 1700 av ca 3500 fast ansatte som streiker, så vi sier 50%. Trekker vi fra MVA av de 8 kroner og 13 ørene per dag som lisensen koster, ender vi på 3 kroner og 63 øre per dag streiken varer. Helgen regnes selvsagt ikke med, så da er vi på 7 kroner og 26 øre for denne uken, og 14 kroner og 52 øre for neste uke.

Hvilken konto skal jeg overføre idio... pengene til?

Det regnskapet henger jo ikke på grep, ifølge deg har NRK bare en omsetning på noen millioner, men det har over 6milliarder kroner i budsjett hvert år.... Det at helgene ikke regnes med er jo det mest latterligste, der har man jo helgetilleg og ikke minst overtid for mange ansatte..

Jeg tar forøvrig penger fra deg... Siden du er så flink til å tilby :) Når jeg har regnet ut hvor mye hver enkelt ansatt har tapt skal du gledelig få kontonummer av meg om du fremdeles stiller deg bak påstanden din :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det er fordi det er en ekstraskatt. De elsker å stjele mest mulig penger fra folk, det er egentlig ett fett om det er skatt på inntekt, moms eller NRK lisens, det handler bare om ta mest mulig ut av kontoen din.

Tøyse kommentarer i varmen, det koster penger å ha flere tusen ansatte.

Du kan jo starte et tilsvarende stort selskap, du hadde blitt imponert hvor mye det koster.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du er uenig i kringkastingsavgiften, så stem ved neste stortingsvalg. Det er Stortinget som bestemmer at vi skal ha en slik avgift, hvor høy den skal være, hvem som skal inndrive den, og hvem som skal nyte godt av den. Å stemme er den muligheten du har til å påvirke dette.

Det finnes ingen partier på Stortinget i Norge som vil erstatte kringkastningsavgiften med en brukerbetalt avgift.

Det er noen ting det er ikke mulig å forandre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...