Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Presse tilbake stempel i hengende bremse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildeler.no har instruksjonsvideo for bremser på S-max. Informativ, men alt kommer for lekende lett av. Skivene tar fort et par timer pr side med dårlig vertøy.

Jeg fant bare en video om bremsebytte på en Nissan. Har du en link?

Lenke til kommentar

 

Jeg vet hvertfall at her får du adaptere som passer til de fleste biler, bruker dette selv.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-37-deler-2000031723/

Jeg ser at dette settet har 2 stk avdragere. Hva er forskjellen på disse? Har de ulik stigning på gjengene (ulikt antall gjenger pr. tomme)?

Aner ikke, mitt sett hadde bare 1 skruklemme

Lenke til kommentar

Venstre og høyre... Her snakker vi nice to have

Trenger man begge deler til en S-Max, eller er det bare enkelte bilmodeller som har et slikt system?

 

Hva gjør man med evt. rust som måtte ligge innenfor mansjetten? Prøver man å fjerne det, eller bør man bytte stempel?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Trenger man begge deler til en S-Max, eller er det bare enkelte bilmodeller som har et slikt system?

 

Litt vanskelig å forklare, men kaliper skrues inn høyre vei og venstre vei på sidene bak. Også på S-max. Men det går fint å bruke det høyre gjengede verktøyet på venstre gjenget stempel. Det er ikke mindre knot enn at jeg ikke hadde giddet å gå 8 meter for å hente et venstregjenget verktøy. Det er bare verktøets avstand man justerer med gjenger. Og på venstre gjenget stempel går det litt lettere å følge med avstanden med et ventre gjenget verktøy. (Da justerer avstanden seg omtrent av seg selv.)

 

Hva gjør man med evt. rust som måtte ligge innenfor mansjetten? Prøver man å fjerne det, eller bør man bytte stempel?

 

Dersom det er bitte litt rust, gjør man ingen ting. Men rust tyder på at mansjett ikke holder tett. I tillegg går kanskje stempelet tregt. 

 

Jeg har prøvd å reparere treg kalipper flere ganger. Hver gang har endt med at jeg har kjøpt ny. koster noen hundrelapper på Biltema og da fungerer bremsene ut bilens levetid. Faktisk pleier jeg å kjøpe nye kalipere, skiver og klosser når jeg skal skru på bremser. Så leverer jeg deler tilbake som jeg ikke bruker. Da unngår jeg å bli stående i påvente av deler. 

 

Monteringstips: Dersom du velger å ta ut stempel, så er det vanskelig å montere stempel gjennom mansjett. Et bra tips her er å ta trykkluftpistol og blåse inn hullet til bremseslange i kalipper. Da spretter mansjett lett rundt stempel.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...