Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Presse tilbake stempel i hengende bremse?


Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte caliper på en Ford S-max og problemet mitt er at stempelet står klistret fast slik at jeg ikke får presset det tilbake. Jeg tror heller ikke at jeg klarer å presse det ut til siden siden bremseskiven har en slitasjekant på begge sider.

 

Hva skal jeg gjøre for å få stempelet tilbake. Kan jeg prøve å banke inn en kile eller meisel, eller må jeg rett og slett bruke vinkelsliper og kløyve caliperet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke calipterne til S-max ut som på Mondeo?

Da kan du skru av boltene til gliderne, så kommer calipteren ut mens klossene sitter i åket inntil skiva.

 

Uansett bør det ikke være noe problem å slå forsiktig med en hammer for å få ut calipter selv om du har slitekanter i skiva. Enten slår du av slitekanten eller så trekker stempelet seg tilbake.

Lenke til kommentar

Da er det iallfall ikke noe skrustempel. Skal du først bytte kalipperen så spiller det jo knapt noen rolle hvordan du tar den av. Men om du vil prøve å redde den så prøv først med "noe" som kan slåes ned mellom kloss og skive. Regner jo med at du skal bytte skive-klosser når du først krangler med skiten. Når den står så fast som dette er det en viss sjanse for at du må ha nytt stempel og tetninger, om du beholder kalipperen. Men få det først ut og av, opp med støvhetter og press stempelet litt ut, ta bilde og legg ut her, så er det sikkert noen som har en formening om dette kan reddes eller ei. :-)

Lenke til kommentar

Jeg har nå skiftet caliperet. Det var en god del rust innenfor gummimasjetten på det gamle. Hvordan fjerner man denne rusten, og hva bør man smøre med for å forhindre rust i ettertid? Bør man også smøre nye calipere, eller er de satt inn med fett når man får de?

Lenke til kommentar

Mener du glideboltene? Jeg bruker dremel og sånn roterende messingbørste. Smører de inn med silikonfett når jeg monterer igjen.

 

Mener du støvmansjetten rundt bremsestempelet så er det som regel det samme der. innenfor og på o-ringen til bremsestempelet skal du ikke smøre med noe som helst utenom bremsevæske.

Lenke til kommentar

Jeg får vel prøve å fjerne kobberfettet igjen da og erstatte det med silikonfett. Men hvilken skade kan opstå, er det slik at gummien tørker ut og sprekker?

 

Jeg googlet dette og fant denne siden der enkelte med erfaring avkrefter dette..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Alt på Internett er sant... ?

Seriøst. Kobberfett har ikke noe på moderne bremser å gjøre. Gummi kan svelle opp av fett. Derfor bruker man silikonfett eller lignende fettfri smurning på alt stål som kommer i kontakt med gummi. På stål mot stål så er det høytemperatur fett som gjelder. Ofte er dette keramisk smurning. Der finnes noen spesialsmurninger som kan brukes på begge deler, men det er langt mellom butikker som har slikt. Kobberfett kan ødelegge for ABS følere, så er du glad i de så fjerner du kobberfettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Alt på Internett er sant... ?

Seriøst. Kobberfett har ikke noe på moderne bremser å gjøre. Gummi kan svelle opp av fett. Derfor bruker man silikonfett eller lignende fettfri smurning på alt stål som kommer i kontakt med gummi. På stål mot stål så er det høytemperatur fett som gjelder. Ofte er dette keramisk smurning. Der finnes noen spesialsmurninger som kan brukes på begge deler, men det er langt mellom butikker som har slikt. Kobberfett kan ødelegge for ABS følere, så er du glad i de så fjerner du kobberfettet.

Du er vel klar over at det du skriver også er på internett ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...