foenix Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Jeg skal skifte caliper på en Ford S-max og problemet mitt er at stempelet står klistret fast slik at jeg ikke får presset det tilbake. Jeg tror heller ikke at jeg klarer å presse det ut til siden siden bremseskiven har en slitasjekant på begge sider. Hva skal jeg gjøre for å få stempelet tilbake. Kan jeg prøve å banke inn en kile eller meisel, eller må jeg rett og slett bruke vinkelsliper og kløyve caliperet? Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Ser ikke calipterne til S-max ut som på Mondeo? Da kan du skru av boltene til gliderne, så kommer calipteren ut mens klossene sitter i åket inntil skiva. Uansett bør det ikke være noe problem å slå forsiktig med en hammer for å få ut calipter selv om du har slitekanter i skiva. Enten slår du av slitekanten eller så trekker stempelet seg tilbake. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 15. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2018 Bak eller framme? Framme Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Da er det iallfall ikke noe skrustempel. Skal du først bytte kalipperen så spiller det jo knapt noen rolle hvordan du tar den av. Men om du vil prøve å redde den så prøv først med "noe" som kan slåes ned mellom kloss og skive. Regner jo med at du skal bytte skive-klosser når du først krangler med skiten. Når den står så fast som dette er det en viss sjanse for at du må ha nytt stempel og tetninger, om du beholder kalipperen. Men få det først ut og av, opp med støvhetter og press stempelet litt ut, ta bilde og legg ut her, så er det sikkert noen som har en formening om dette kan reddes eller ei. :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Å åpne lufteventilen kan hjelpe hvis det er bremseslangen som har kollapset. Tviler på det dog. Er som regel saltlake som har fått bremsestempel og/eller glidere til å sette seg fast. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 15. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2018 Gliderne har plastforinger/sylindre som helt sikkert har smeltet eller kokt bort pga. vamen som har oppstått. Muligens får jeg problemer med å få disse skrudd ut. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Åpne luftenippelen og pump litt på bremsen, så prøv å bruke ei tvinge el. for å presse den inn igjen. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 17. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg har nå skiftet caliperet. Det var en god del rust innenfor gummimasjetten på det gamle. Hvordan fjerner man denne rusten, og hva bør man smøre med for å forhindre rust i ettertid? Bør man også smøre nye calipere, eller er de satt inn med fett når man får de? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Mener du glideboltene? Jeg bruker dremel og sånn roterende messingbørste. Smører de inn med silikonfett når jeg monterer igjen. Mener du støvmansjetten rundt bremsestempelet så er det som regel det samme der. innenfor og på o-ringen til bremsestempelet skal du ikke smøre med noe som helst utenom bremsevæske. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 17. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg mente bremsestempelet. Kan man presse noe silikonfett mellom mansjetten og stempelet eller finnes det noe som er bedre. Jeg brukte forøvrig litt kobberpasta på det nye. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Du skal aldri bruke kopbberpasta i nærheten av gummi! Spesielt ikke nær bremsestempelet! Du kan bruke silikonfett mellom mansjetten og stempelet. Men kobberpasta bruker du kun der du har metall mot metall. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Kast den tuben med kobberfett. Kan lage trøbbel også ved metall mot metall ift feks ABS-følere. Keramisk høytemperaturfett for stål-stål bremser, silikon eller annet fettfritt på deler som berører gummi. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 17. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2018 (endret) Jeg får vel prøve å fjerne kobberfettet igjen da og erstatte det med silikonfett. Men hvilken skade kan opstå, er det slik at gummien tørker ut og sprekker? Jeg googlet dette og fant denne siden der enkelte med erfaring avkrefter dette.. Endret 17. mai 2018 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Alt på Internett er sant... ? Seriøst. Kobberfett har ikke noe på moderne bremser å gjøre. Gummi kan svelle opp av fett. Derfor bruker man silikonfett eller lignende fettfri smurning på alt stål som kommer i kontakt med gummi. På stål mot stål så er det høytemperatur fett som gjelder. Ofte er dette keramisk smurning. Der finnes noen spesialsmurninger som kan brukes på begge deler, men det er langt mellom butikker som har slikt. Kobberfett kan ødelegge for ABS følere, så er du glad i de så fjerner du kobberfettet. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Må man også ha en spesiell type bremseveske for abs-bremser, eller kan man bruke vanlig bremseveske? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Bruk det som bilen skal ha. Det varierer hva de skal ha, selvom mange gjerne bruker Dot3 og Dot 4. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Hvordan gjør man det med bakbremsene? Må man ha et spesialtilpasset verktøy eller er det mulig å skru stemplene inn igjen på andre måter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Alt på Internett er sant... ? Seriøst. Kobberfett har ikke noe på moderne bremser å gjøre. Gummi kan svelle opp av fett. Derfor bruker man silikonfett eller lignende fettfri smurning på alt stål som kommer i kontakt med gummi. På stål mot stål så er det høytemperatur fett som gjelder. Ofte er dette keramisk smurning. Der finnes noen spesialsmurninger som kan brukes på begge deler, men det er langt mellom butikker som har slikt. Kobberfett kan ødelegge for ABS følere, så er du glad i de så fjerner du kobberfettet. Du er vel klar over at det du skriver også er på internett ? Lenke til kommentar
foenix Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Vil Biltemas stempelpresse passe til alle biler, eller må man ha en tilpasset stigning på gjengene for ulike bilmerker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå