Bolson Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Og hva så? Skal det være noe spesielt at en elbil kan gjøre noe bensin og dieselbiler har gjort i flere år? Ja, fordi argumentet for mange å la være å kjøpe elbil er at man ikke kan ha hengerfeste, og at man ikke kan sjøsette den ENORME båten sin som ligger på den ENORME hengeren sin. En elbil klarer det fint to ganger i året, så det er ikke et argument lenger. Hjelper ikke at den fint kan dra henger når de fleste elbiler ikke er typegodkjent for henger, og om de er typegodkjent kun for mikrohengere. Så for mange er faktisk argumentet til de grader gyldig. Personlig kjører jeg med hengervekt på ca 750 kg til 1 250 kg minst 20 ganger pr år. Blant annet båt - som ikke er enorm. 1 Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Det begynner å bli en kjent sak at elbiler kan være vel så sterke som fossilbiler, men det er også kjent at svakheten til elbiler er rekkevidden. Å dra en tung og lite aerodynamisk tilhenger går drastisk ut over rekkevidden, så jeg regner med at det er grunnen til at det ikke tillates. Å dra et fly på flatmark i stille vær innebærer egentlig bare å overvinne litt friksjon. Antagelig (dette vet jeg ikke) er rullemotstanden til flyhjul svært lav, med tanke på at man skal kunne lande kontrollert med dem. 3 Lenke til kommentar
Rune Olsen Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Og hva så? Skal det være noe spesielt at en elbil kan gjøre noe bensin og dieselbiler har gjort i flere år?Viser vel bare at elbiler er like gode til å dra mye vekt? Så kommer det vel litt an på hva rekkevidden blir på el-bil når det drar mye vekt? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 (endret) Og hva så? Skal det være noe spesielt at en elbil kan gjøre noe bensin og dieselbiler har gjort i flere år?Viser vel bare at elbiler er like gode til å dra mye vekt? Så kommer det vel litt an på hva rekkevidden blir på el-bil når det drar mye vekt?Vil naturligvis gå mere strøm når man drar mere vekt ja. Men en fossilbil bruker gjerne dobbelt så mye drivstoff den og om man drar tungt. For ikke å snakke om slitasje på turboen som må lade maks trykk konstant, clutch som slites 10 ganger så mye eller automatkassen som overopphetes osv. Slike ting slipper man å tenke på når det gjelder elbil så jeg vet ikke helt hva som er værst. Endret 17. mai 2018 av Complexity 1 Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Flott, da KAN mod-X sikkert trekke 3,5tonn bare man ordner papirer på det. Tesla hadde sikkert solgt modell x over en lav sko til entreprenører av slikt...og mange som i dag kjøper voksen diesel SUV. Men nei, er nok noe mer enn bare rekkevidden som holder igjen vekta, kjøling av elektronikken og motor er nok utfordringen. Blir sikkert djevelsk varmt når drivlinje må jobbe 100% på ikke optimale turtall. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Her er en som går litt innpå hvor imponerende, eller ikke imponerende det er å dra et fly. (tekniske begynner på ca. 6:45) Endret 20. mai 2018 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå