LabWeiler Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Nye regler vil uansett ikke tillate flomlys på bilen Tipper det eneste som blir forandret er at ledbar får egen underkategori eller noe i den duren, så det ikke blir krav om å ha 2 Tror ikke det blir de store endringene, ledbar får som du sier sikkert en egen kategori og ellers en harmonisering med svensk regelverk. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Kjører du opp og ned bakker er det lett for at motgående bilers kjørelys drukner i din flombelysning, og du ser dem ikke før du lyser de opp som elg i solnedgang. Well phrased, sir. Det er såklart en situasjon jeg er klar over. Prøver derfor å slå taklyset av hvis veien er formet slik at det kan være gjemt en motgående bil i lyset mitt. Men men, nå kommer det nytt regelverk vedrørende ekstra lys på bil, så blir interessant å se hvordan det slår ut. Er det noen som har noe konkret kunnskap om hva disse lovendringene innebærer? Jeg har ved flere anledninger googlet saken, men finner lite siden februar i år. For eksempel: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mer-fleksible-regler-for-ekstralys-pa-bil/id2588220/ Finner diverse artikler, men det er mye synsing og referering til "tilsvarende svensk regelverk". Og det sier ikke meg mye utover at det er tillatt med 3 lys istedet for 2 fremme i grillen. Ellers høres det akseptabelt ut: Forslaget skal legge opp til at den gjeldende begrensningen om maksimalt fire fjernlys på bil, og begrensningene i lysstyrke, fjernes Endret 24. mai 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ble stille etter den pressemeldingen i vinter, men en utredning tar sin tid i statlige etater. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det samme regelverket de som skal håndheve det ikke engang klarer å være enige om - nei takk. Så sant jeg ikke er til fare for meg selv eller andre, så gir jeg blaffen. Man kommer langt i trafikken med sunn fornuft.Men det er jo til fare for andre. Greit at man kommer langt med sunn fornuft, men hvis du ikke vet hva fornuft er for noe så faller liksom det argumentet litt bort. Hva om du kommer borti bryteren 50 meter unna en bil når det er mørkt ute? Tror du han vil se noe som helst da? I værste fall kan du med litt uflaks lage en alvorlig ulykke. En ting er å kjøre med tåkelys i mørket, men 20 000+ lumen mens du kjører, det er jo rett og slett idioti. 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Hva om du kommer borti bryteren 50 meter unna en bil når det er mørkt ute? Tror du han vil se noe som helst da? I værste fall kan du med litt uflaks lage en alvorlig ulykke. Vi snakker rundt 40.000 Lumen med alt sammen på (11200 + 21600 Lumen i ekstralys), så jeg er fortsatt i boksen på hvordan få løst akkurat det du nevner her. Å "komme borti" fulltlyset er noe som har hendt. Sjeldent (som f.eks. i en sving, og skal sette på blinklyset, og jeg treffer en hump i veien), og sålangt kun på dagtid (som jeg husker), men det er en potensiell fare, ja. Mye som skal til, men det har skjedd, og kan skje igjen. Og jeg må jo være så ærlig som å si at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å trykke på taklys-knappen på dashbordet for å forhindre at det også tennes skulle jeg komme borti ratthendelen. Endret 4. juni 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan føler du selv det er å kjøre i det du må dimme ned? Ser du noe som helst når du går fra 40k lumen til normalt nærlys? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Hvordan føler du selv det er å kjøre i det du må dimme ned? Ser du noe som helst når du går fra 40k lumen til normalt nærlys? 40 K Lumen er et estimat inkludert parklys, kjørelys, fulltlys, ekstralys + taklys, pluss tåkelysene som er montert idag. Må såklart prøve med alt sammen påslått for å teste, men tåkelysene skal kun brukes som nettopp det: tåkelys, samt grøftelys ved snømørke høstkvelder og motgående trafikk. Men det går overraskende greit i forhold til hva jeg var redd for skulle bli et problem. Jeg må blunke en gang eller to ekstra, men det er det. Jeg måtte justere de to ekstralysene (spredere) i grillen ganske langt opp for å forhindre selvblending mot snøen på bakken (2x 5600 Lumen, E 12,5, ~100° omnidireksjonal spredning), og dem lyser - oppfattet fra førerposisjonen - ikke så mye lengre enn fulltlyset. Men dem lyser mye kraftigere enn fulltlyset. Jeg har også satt dem så de lyser mest til høyresiden av bilen (skogkanten; se evt. dyr som nærmer seg veien osv.). Og taklyset på 21600 Lumen er en tilnærmet E50 "hyperspot", som gir et konsentrert lyspunkt med (relativt) god spredning foran der igjen, altså hvor fulltlyset + spredere slutter å lyse. Derav grunnen til at jeg ville ha en slik "takspot" i utgangspunktet. Så selv om lysovergangen er som natt og dag, bokstavelig talt, på sekundet, så er det ikke i nærheten av så ille for øynene som jeg trodde det skulle bli. TL;DR: Selvblending er effektivt nesten 0, og lyset er såpass spredt og langt foran bilen at overgangen går greit for øynene. Jeg tenkte å lage en liten video en natt forrige helg, men antok det ikke ville være noen interesse her, og det bare ville bli tolket som "redneck skryt". Men jeg kan gjøre det hvis noen faktisk lurer på hvordan det er å kjøre med, og hva lysovergangen blir. Endret 4. juni 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan føler du selv det er å kjøre i det du må dimme ned? Ser du noe som helst når du går fra 40k lumen til normalt nærlys? Det er noe man ikke merker bevisst selv så de færreste tror at dette er et problem for dem. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det er noe man ikke merker bevisst selv så de færreste tror at dette er et problem for dem. Dette er noe man helt klart merker, spesielt med ekstralys ("1000-metere"), hvis dem er dårlig/feil justert. Men man er kanskje forskjellige på dette. Selv er jeg mer "men det var da ikke sånn før...?" hvis f.eks. en Hella Rallye 3003 blir slått ut av posisjon mens bilen står parkert. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 tåkelysene skal kun brukes som nettopp det: tåkelys, samt grøftelys ved snømørke høstkvelder og motgående trafikk. Hva sier du egentlig her? Du mener det er en god ide å kjøre med tåpelysene ved snømørke høstkvelder og møtende trafikk?? Jeg tenkte å lage en liten video en natt forrige helg, men antok det ikke ville være noen interesse her, og det bare ville bli tolket som "redneck skryt". Men jeg kan gjøre det hvis noen faktisk lurer på hvordan det er å kjøre med, og hva lysovergangen blir. Du treffer blink når du anser deg selv som redneck ja. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hva sier du egentlig her? Du mener det er en god ide å kjøre med tåpelysene ved snømørke høstkvelder og møtende trafikk?? Virker ikke som du er typen til å prøve å diskutere med, men hadde du sett kjøreforholdene her på høsten og mesteparten av vinteren, så ville du også satt pris på å ha noen grøftelys som kan brukes på kvelden, uten å måtte ty til fulltlyset. Så jeg snakker om at det er kjekt å ha lavtsittende spredere for å se hvor grøftekantene er hen når man møter trafikk på smale grusveier ute på bygda. Her er ~500 meter unna huset vårt: https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2gVrF5TUM2XuwfUp8 Og som du vet, så er det ikke lov å kjøre med kjørelys + tåkelys/grøftelys samtidig. Og man må såklart også slå av fulltlyset når motgående trafikk nærmer seg, og da har snølagte, ubrøytede grøftekanter en tendens til å forsvinne i skyggene. Forøvrig brukte jeg redneck betegnelsen mer humoristisk. Du synes å bruke den for å fornærme. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Nå vil din bruk av tåpelys også trolig helle mot ulovlig bruk av de slik jeg leser det du skriver ettersom det er bruk i mørket som er ditt formål. Jeg tipper at du som de fleste ivrige tåkelysbrukere heller ikke vil redusere hastigheten til en slik hastighet man må holde for å ha tilstrekkelig oversikt (max 20km/t) Jeg har forresten ganske heftige værforhold hjemme selv om vinteren (og resten av året), i vinter var det så dårlig sikt ved noen anledninger at det rett og slett ikke var mulig å se brøytepinner som stod 3-4 meter unna bilen. Jeg benytter begrepet redneck til å beskrive en type mennesker som gjerne kalles for rednecks i blant annet amerika. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Nå vil din bruk av tåpelys også trolig helle mot ulovlig bruk av de slik jeg leser det du skriver ettersom det er bruk i mørket som er ditt formål. Jeg tipper at du som de fleste ivrige tåkelysbrukere heller ikke vil redusere hastigheten til en slik hastighet man må holde for å ha tilstrekkelig oversikt (max 20km/t) Jeg skal innrømme at grøftelysene var mer et impulskjøp, og at ren nytterverdi, per say, ikke er definert ennå. Behovet er nære, spot-sidelys, da nærlyset ikke strekker til, og fulltlyset/ekstralyset kan ikke brukes ved motgående trafikk, så, vel, vi får se når høsten kommer. Endret 4. juni 2018 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå