Gå til innhold

PAT, enable på Abit AI7?

erikstein

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et budsjettkort av typen Abit AI7 865PE chipsett (springdale)

Jeg har installert AIDA32 bare for å "sjekke" litt rundt...når jeg går inn på Motherboard--->Chipset så ser jeg til min overraskelse at det står

PAT: Enabled :dontgetit:

Stemmer dette? trodde dette var en teknologi som kun var tildelt de dyrere 875HK'ene..

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Jeg er samtidig på utkikk etter en ny cpu til dette kortet...hvilken burde jeg velge av 2,6/2,8?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har ganske lang erfaring med AI7 og kan fortelle følgende om "GAT".

For å kunne benytte deg av GAT må du ha RAM av ganske høy kvalitet, f.eks.

virker ikke GAT med TwinMos brikkene mine (vanlig DDR400), uansett hva

du prøver å sette GAT til vil det ikke virke.

Men på mine Geil Golden Dragon DDR400 brikker kan jeg benytte alt utenom

"F1" instillingene uten noe større problem. En annen ting med GAT er at du vil få

problemer straks du overklokker FSB`en, uansett hvilket minne du måtte bruke.

For å sjekke om "GAT" er enabled bruker du et program som heter CPU-Z, gå til

menyen "minne" og se om performance mode står til "enabled", isåfall har du klart

å aktivere PAT/GAT (som er det samme).

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er ganske fornøyd med kortet generelt, bortsett

fra en ekkel bi-lyd fra området rundt CPU og power kretsene (øverst på kortet).

Når jeg scroller web sider eller bruker CPU intensive programmer, kommer det en

fresende/hviskende lyd fra dette området. Ganske irriternende da hele systemet mitt inkl. skjermkort har stillegående kjøleløsninger fra Zalman. Sendte det første

hovedkortet mitt tilbake og fikk et nytt i retur som bråket nesten like mye..

Så mitt spørsmål til deg er om du hører samme lydene på ditt kort?

Egentlig en ganske skummel lyd, nesten som om elektrolytt kondensatorne "koker"

PS! Har prøvd to prosessorer på kortet, en 2,4C som gikk stabilt på 3,3GHz og en 2,6C som jeg kjører på 3250MHz på 1000MHz FSB.

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Den lyden har ikke jeg hørt noe til...men jeg sitter jo ikke omtrent oppå kabinette heller (står i et skap under her), så kanskje jeg ikke hører det herifra...

Men da jeg satte sammen maskina, så koblet jeg ifra harddisken (mest bråkete her, WD drit), da kom det ingen freselyder :)

Virker jo nesten som om du har defekt vare...skal teste det programmet, se hva det står.

3Ghz PC800 koster 2500,- en 2,8Ghz koster da 5-700,- mindre...er den verdt 700,- ekstra for 200 fattige mhz?

Edit: Det var aktivert her. Står enabled...jeg kjører med 2x256mb Twinmos Twister brikker cas2 ddr400.

Hva burde de være? er nå "2-3-3-7" jeg har ikke stilt på noe :roll: kjører også DDR333 foreløpig, da jeg kun har en 2,53Ghz P4 PC533..

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en 2,8C kan du faktisk risikere å få den nyeste steppingen M0 ;-) Skal visstnok klare opp mot 4000MHz hvis du er riktig så heldig!

Ang. det med "lyden", så er det ikke så lett å høre hvis du har lukket kabinettet og det står i en hylle el. noe, og kanskje heller ikke hvis du har bråkete harddisk eller vifter..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

iceraven du skal ikke klokke...bare derfor jeg anbefalte P4 3.0. Om den er verdt de extra 500,- kr for 200 Mhz? NEI! Men om du får masse CPU for 2500,- kr JA :D

Du bryr deg sikkert ikke noe om dette som jeg gjør...men 3.0 Ghz tallet er vakkert! Verdt de 500,- kronene for å få ekte 3 GHZ. Men det er meg da...

Lenke til kommentar
PS! Har prøvd to prosessorer på kortet, en 2,4C som gikk stabilt på 3,3GHz og en 2,6C som jeg kjører på 3250MHz på 1000MHz FSB.

Med hvilken kjøling?

Zalman CNP7000 ved begge tilfellene, 3,3@1,6V og 3,25@1,7V

Har kjørt 2,4C på 3,6GHz med VapoChill (gass), har enda ikke testet 2,6C på Vapoen..

Forresten skal jeg selge den 2,6C CPU`en!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...