erikstein Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg kjøpte meg et budsjettkort av typen Abit AI7 865PE chipsett (springdale) Jeg har installert AIDA32 bare for å "sjekke" litt rundt...når jeg går inn på Motherboard--->Chipset så ser jeg til min overraskelse at det står PAT: Enabled Stemmer dette? trodde dette var en teknologi som kun var tildelt de dyrere 875HK'ene.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Jeg er samtidig på utkikk etter en ny cpu til dette kortet...hvilken burde jeg velge av 2,6/2,8? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Mailer deg jeg iceraven Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Abit har enblet PAT på sine 865PE chipset (IS7 og AI7). De får riktignok ikke lov til å kalle det PAT av Intel, så de kaller det GAT. Asus har også enablet PAT på noen/alle av sine 865PE kort. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Greit nok for meg 1000,- mindre enn MAX3, noe mindre "ekstrautstyr" men det trenger jeg jo ikke Hva med det innebygde lydkortet? Er det noe tess? Kontra mitt nåværende Creative SB Live 5.1 kort...har disabla det interne lydkortet nå. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Hei! Har ganske lang erfaring med AI7 og kan fortelle følgende om "GAT". For å kunne benytte deg av GAT må du ha RAM av ganske høy kvalitet, f.eks. virker ikke GAT med TwinMos brikkene mine (vanlig DDR400), uansett hva du prøver å sette GAT til vil det ikke virke. Men på mine Geil Golden Dragon DDR400 brikker kan jeg benytte alt utenom "F1" instillingene uten noe større problem. En annen ting med GAT er at du vil få problemer straks du overklokker FSB`en, uansett hvilket minne du måtte bruke. For å sjekke om "GAT" er enabled bruker du et program som heter CPU-Z, gå til menyen "minne" og se om performance mode står til "enabled", isåfall har du klart å aktivere PAT/GAT (som er det samme). Jeg kan ikke si annet enn at jeg er ganske fornøyd med kortet generelt, bortsett fra en ekkel bi-lyd fra området rundt CPU og power kretsene (øverst på kortet). Når jeg scroller web sider eller bruker CPU intensive programmer, kommer det en fresende/hviskende lyd fra dette området. Ganske irriternende da hele systemet mitt inkl. skjermkort har stillegående kjøleløsninger fra Zalman. Sendte det første hovedkortet mitt tilbake og fikk et nytt i retur som bråket nesten like mye.. Så mitt spørsmål til deg er om du hører samme lydene på ditt kort? Egentlig en ganske skummel lyd, nesten som om elektrolytt kondensatorne "koker" PS! Har prøvd to prosessorer på kortet, en 2,4C som gikk stabilt på 3,3GHz og en 2,6C som jeg kjører på 3250MHz på 1000MHz FSB. Endret 14. desember 2003 av ArticOC Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Gå for P4 3.0 hvis du ikke skal klokke noe ice... Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Den lyden har ikke jeg hørt noe til...men jeg sitter jo ikke omtrent oppå kabinette heller (står i et skap under her), så kanskje jeg ikke hører det herifra... Men da jeg satte sammen maskina, så koblet jeg ifra harddisken (mest bråkete her, WD drit), da kom det ingen freselyder Virker jo nesten som om du har defekt vare...skal teste det programmet, se hva det står. 3Ghz PC800 koster 2500,- en 2,8Ghz koster da 5-700,- mindre...er den verdt 700,- ekstra for 200 fattige mhz? Edit: Det var aktivert her. Står enabled...jeg kjører med 2x256mb Twinmos Twister brikker cas2 ddr400. Hva burde de være? er nå "2-3-3-7" jeg har ikke stilt på noe kjører også DDR333 foreløpig, da jeg kun har en 2,53Ghz P4 PC533.. Endret 14. desember 2003 av iceraven Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Hvis du kjøper en 2,8C kan du faktisk risikere å få den nyeste steppingen M0 ;-) Skal visstnok klare opp mot 4000MHz hvis du er riktig så heldig! Ang. det med "lyden", så er det ikke så lett å høre hvis du har lukket kabinettet og det står i en hylle el. noe, og kanskje heller ikke hvis du har bråkete harddisk eller vifter.. Endret 14. desember 2003 av ArticOC Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Heller mer mot en 2,8Ghz enn en 3Ghz for å si det sånn...jeg er stort sett aldri "heldig" når det gjelder slikt...men en gang må være den første...noen som har bestilt en slik cpu og fått nyeste stepping? eventuelt hvilken webshop? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Var på Intel sin "Sspec" side og fant ut at de eneste CPU`ene med M0 stepping er 2,4C og 2,8C! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 iceraven du skal ikke klokke...bare derfor jeg anbefalte P4 3.0. Om den er verdt de extra 500,- kr for 200 Mhz? NEI! Men om du får masse CPU for 2500,- kr JA Du bryr deg sikkert ikke noe om dette som jeg gjør...men 3.0 Ghz tallet er vakkert! Verdt de 500,- kronene for å få ekte 3 GHZ. Men det er meg da... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 PS! Har prøvd to prosessorer på kortet, en 2,4C som gikk stabilt på 3,3GHz og en 2,6C som jeg kjører på 3250MHz på 1000MHz FSB. Med hvilken kjøling? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 http://processorfinder.intel.com/scripts/l...ALL&PkgType=ALL Uansett om iceraven ikke skal klokke, så er det jo alltids gøy å spille lotto Tenk deg bruktverdien på en M0 stepping CPU i forhold til en 3,0C med D1 stepping! Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) PS! Har prøvd to prosessorer på kortet, en 2,4C som gikk stabilt på 3,3GHz og en 2,6C som jeg kjører på 3250MHz på 1000MHz FSB. Med hvilken kjøling? Zalman CNP7000 ved begge tilfellene, 3,3@1,6V og 3,25@1,7V Har kjørt 2,4C på 3,6GHz med VapoChill (gass), har enda ikke testet 2,6C på Vapoen.. Forresten skal jeg selge den 2,6C CPU`en! Endret 14. desember 2003 av ArticOC Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg bestilte fra PSdata i forrige uke, og fikk en SL6Z5 med M0 stepping. Hvis du spør dem, så hjelper de. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Vurderer sterkt å sende en mail ang. dette...men jeg kommer til å bruke "boxed" kjøling...noen ide om hvor langt jeg vil komme med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå