SiljeA Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Jeg fikk innvilget et lån forrige mandag. Lykkelig og glad. Var på et par visninger. Og fikk tilslag på den jeg la inn bud på. Nå sier Husbanken at de har hatt en "glipp", og ikke vil gi meg lånet likevel pga kredittsjekk. Jeg har handlet i god tro som gjeldsfri, da jeg ikke har hørt noe fra kreditorer på 12 år. Hva gjør jeg nå. Vet jo jeg blir erstatningsansvarlig, men jeg har ingen penger Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 I utgangspunktet må du velge mellom hvorvidt du vil gå på Husbanken - dvs. opprettholde kjøpet og kreve at Husbanken gir finansiering i tråd med avtale - eller om du vil gå på selger. Går du på selger vil fremgangsmåten variere ut fra situasjonen. Var det flere budgivere? Lå nr. 2 langt bak? Generelt sett vil ditt erstatningsansvar utgjøre merkostnaden ved at selger ikke får solgt (ny budrunde mv), eventuelt også prisdifferansen ved at selger må selge til et lavere bud. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Har det noe å si om man gav bud med forbehold om finansiering? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Om du selv mener du er gjeldsfri, og ikke har hatt kontakt med kreditorer på 12 år ville jeg først av alt undersøkt hva det er som står registrert på deg. Det kan jo være dette er en gammel og oppgjort sak som skulle ha vært fjernet om det du sier stemmer. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 I utgangspunktet må du velge mellom hvorvidt du vil gå på Husbanken - dvs. opprettholde kjøpet og kreve at Husbanken gir finansiering i tråd med avtale - eller om du vil gå på selger. Går du på selger vil fremgangsmåten variere ut fra situasjonen. Var det flere budgivere? Lå nr. 2 langt bak? Generelt sett vil ditt erstatningsansvar utgjøre merkostnaden ved at selger ikke får solgt (ny budrunde mv), eventuelt også prisdifferansen ved at selger må selge til et lavere bud. Først og fremst sjekk ut hva du har anmerkning for. Er dette gammel gjeld som du fortatt hefter for? Hvis nei, burde det være en smal sak å ordne opp i dette. Hvis dette er gjeld du faktisk hefter for burde du gå undersøkt hvor mye du skylder. Hvis du skylder en kreditor penger, vil det som hovedregel ikke være et smart trekk å kjøpe seg fast eiendom. Kreditor kan ta utleggspant og bruke dette mot deg. Har husbanken gitt deg et bindende lånetilbud kan du, som krikkert skriver, ha flere muligheter. Jeg vil også bemerke at hvis du går på banken så vil normalt sett ikke en rettslig tvist være avgjort innen oppgjørsdatoen i kontrakten. Med mindre du har en annen finansiering i bakhånd, vil utfallet som regel være at banken dekker tapet som har blitt påført. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Har det noe å si om man gav bud med forbehold om finansiering? Slike forbehold gjør nok at du også taper budrunden Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Har det noe å si om man gav bud med forbehold om finansiering? Slike forbehold gjør nok at du også taper budrunden Det er jo selvfølgelig et poeng. Men det er jo greit å ha det avklart før saken går videre. Det kom ikke klart fram i innlegget om det var gitt bud uten forbehold heller. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Har det noe å si om man gav bud med forbehold om finansiering? Slike forbehold gjør nok at du også taper budrunden Næh, det er jo en ganske vanlig standardbetingelse. I løpet av kort tid sjekker megler om finansierng er i orden, stort sett før budfrist går ut. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Om finansieringen kommer i orden før budrunden er over vil det ikke være nødvendig å ha med forbeholdet. Det er nok mest brukt i tilfellene der noen ser en bolig, men ikke har vært i banken for sjekke finansiering i forkant. Dersom man er eneste budgiver kan nok et slikt bud gå igjennom, men du skal ha et bra mye høyere bud enn nummer to for at selger skal akseptere et bud med forbehold om finansiering over et "sikkert" bud. Endret 24. mai 2018 av Vegard# Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Om finansieringen kommer i orden før budrunden er over vil det ikke være nødvendig å ha med forbeholdet. Jo, eksempelvis har du bare muntlig beskjed fra din bank på at "du kan låne ca 3 mill", en budrunde starter og du vil by 3 mill - da er du nødt å ta forbehold, i tilfelle "ca" ikke dekker de 3 mill, men før budet går ut kan megler ha ringt din bankmann og fått bekreftet at 3mill er ok. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Får folk virkelig beskjeden "du kan låne ca 3 millioner" i en bank? Det høres rett og slett veldig lite seriøst ut Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Jeg fikk et ca. beløp oppgitt muntlig med beskjed om at jeg kunne få finansieringsbevis litt senere som var 100% riktig. Det handler vel om at det er en del ting de kan justere for, som f.eks. at du ikke kjører igjennom bomring, det er utleie i boligen osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå