NTB - digi Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 I revidert nasjonalbudsjett.Heimevernet får millioner til nytt utstyr Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Flott at de sørger for HV blir i bedre stand til å løse sitt oppdrag ved å ha oppdatert materiell som fungerer. Håper dette følges opp med å styrke resten av det norske forsvar. Jo lenger unna vi kommer forrige verdenskrig og den kalde krigen, dess lettere er det å tenke at vi er i en mer sivilisert verden, og at dette ikke vil skje igjen. En annen tankegang er at et oppdatert og skjerpet forsvar og gode avtaler med vennligsinnede land i form av forsvarsallianser, handelsallianser og handelsavtaler er den beste måten å avskrekke og demotivere en mulig fiende fra å prøve seg. Lenke til kommentar
Emil Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Det er så søte summer det er snakk om når det kommer til Heimevernet vs Forsvaret. 25 millioner er en bitteliten sum i forsvarssammenheng. Jeg har alltid lurt på hva et sterkere Heimevern med 1 milliard ekstra i alle fall, ville gjort for at de ble mer proffe, både på utstyrssiden og ledelsessiden. Evt. fjerne et av de nyinnkjøpte flyene så har man masse. Hva er egentlig 1 fly med livsløpskostnader tilsvarende ca. 7 milliarder vs utstyr til tohundretusen mann (35000 kr p.p. - 15000 for HK416 og 20000 til ammunisjon, klær, og div, samt et par dagers trening) som kan gjøre invasjonsstyrkers liv utrivelig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Utstyret og ledelsen er nå en ting, men folka er ikke proffe uansett hvilke utstyr man får. HK416 og samme utstyr som marinejegere hjelper lite når det er en gjeng umotiverte folk som egentlig ikke vil være der i det hele tatt som skal bruke det. Selv har jeg HK416 og egentlig ganske nytt og bra utstyr, men det hjelper lite verken jeg eller andre jeg er på øvelse med er villig til å gjøre noe mer enn ett helt minimum av det som kreves. Ett fly kan nok lett utslette hele HV, "passe på objekter", som er det HV hovedsakelig driver med funker kun om andre fra tilsvarende motivert og trent HV på fiende-siden angriper. Det hjelper lite med 15 HV-soldater utenfor ett bygg når en drone/fly, RPG, tanks eller tilsvarende angriper. HV skulle vært lagt ned, det funker ikke. Jeg er selv i HV og har hatt gleden av å være fiende for andre HV flere ganger. Artig men nesten skremmende når jeg og 6-7 andre nesten utrente HV-soldater klarer å ta ut objekter 20-30 soldater passer på uten at de engang klarer å besvare ild før vi er ferdige.. 2 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Utstyret og ledelsen er nå en ting, men folka er ikke proffe uansett hvilke utstyr man får. HK416 og samme utstyr som marinejegere hjelper lite når det er en gjeng umotiverte folk som egentlig ikke vil være der i det hele tatt som skal bruke det. Selv har jeg HK416 og egentlig ganske nytt og bra utstyr, men det hjelper lite verken jeg eller andre jeg er på øvelse med er villig til å gjøre noe mer enn ett helt minimum av det som kreves. Hehe, vet hvordan det er. Tenker det samme gjelder i alle statlige forsterkningsenheter med lave dagsatser. Noen blir sure og umotiverte når de tjener mindre ute i felt enn i arbeid. Heimevernet får i det minste noen fler bevilgninger enn de andre(politireserven o.l.). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Jeg tjener jo økonomisk på det, men har lite å si for min innsatsvilje. Jeg får jo full lønn pluss tillegg, men det gjør jeg jo uansett innsats. Tjener vel en tusenlapp ca i løpet av en øvelse, pluss gratis mat(om de husker at vi trenger mat på øvelsen). Fått tilbud om å være frivillig i vinter, det blir vel 1500kr dagen, pluss at jeg antagelig får full lønn, det begynner å friste litt men det er jo fortsatt uavhengig av innsatsen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) Jeg tjener jo økonomisk på det, men har lite å si for min innsatsvilje. Jeg får jo full lønn pluss tillegg, men det gjør jeg jo uansett innsats. Tjener vel en tusenlapp ca i løpet av en øvelse, pluss gratis mat(om de husker at vi trenger mat på øvelsen). Fått tilbud om å være frivillig i vinter, det blir vel 1500kr dagen, pluss at jeg antagelig får full lønn, det begynner å friste litt men det er jo fortsatt uavhengig av innsatsen Nå vet jeg selvsagt ikke med 100% sikkerhet akkurat hva slags avtale du har med arbeidsgiver, men hvis den følger de fleste tariffavtaler på den fronten, så skal du for det første innrapportere utbetalingene fra forsvaret (ikke reisetillegg, selvsagt, men ting som tjenestekompensasjon) til arbeidsgiver så den tilsvarende summen kan bli trukket fra lønnen din. For det andre så får man normalt kun lønn ved pålagt tjeneste, ikke frivillig. Så jeg ville i hvert fall slått opp i den delen av personalhåndboken før jeg sa ja til noe frivillig tjeneste hvis jeg var deg. Endret 15. mai 2018 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Utstyret og ledelsen er nå en ting, men folka er ikke proffe uansett hvilke utstyr man får. HK416 og samme utstyr som marinejegere hjelper lite når det er en gjeng umotiverte folk som egentlig ikke vil være der i det hele tatt som skal bruke det. Selv har jeg HK416 og egentlig ganske nytt og bra utstyr, men det hjelper lite verken jeg eller andre jeg er på øvelse med er villig til å gjøre noe mer enn ett helt minimum av det som kreves. Ett fly kan nok lett utslette hele HV, "passe på objekter", som er det HV hovedsakelig driver med funker kun om andre fra tilsvarende motivert og trent HV på fiende-siden angriper. Det hjelper lite med 15 HV-soldater utenfor ett bygg når en drone/fly, RPG, tanks eller tilsvarende angriper. HV skulle vært lagt ned, det funker ikke. Jeg er selv i HV og har hatt gleden av å være fiende for andre HV flere ganger. Artig men nesten skremmende når jeg og 6-7 andre nesten utrente HV-soldater klarer å ta ut objekter 20-30 soldater passer på uten at de engang klarer å besvare ild før vi er ferdige.. Det er lett å se at HV ikke er egenet eller kapable til å passe på infrastruktur på en annen måte en ett generelt vakthold. En liten håndfull kryssermissiler og alt av militær forsvarsevne og kritisk infrastruktur er borte. HV kan derimot komplisere en fremmed nasjons tilkomst på steder som ikke kan/bør sprenges; regjeringsbygg, oljeterminaler, e.l.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Ett fly kan nok lett utslette hele HV, "passe på objekter", som er det HV hovedsakelig driver med funker kun om andre fra tilsvarende motivert og trent HV på fiende-siden angriper. Det hjelper lite med 15 HV-soldater utenfor ett bygg når en drone/fly, RPG, tanks eller tilsvarende angriper. HV skulle vært lagt ned, det funker ikke. Jeeze. Stort sett alltid i en diskusjon om HV og forsvaret generelt, så kommer en eller annen luring med "Men hva med kryssermissiler og fly og droner og tanks og atomvåpen og....". Ja, hvis en stormakt finner ut at de skal slenge den fulle militærmakten sin i vår retning, så er HV av særs begrenset verdi i lengden. Duh. Men som for eksempel konflikten i Ukraina demonsterer, så er det langt fra sikkert at fremtidig aggresjon vil komme i form av fullskala krigføring. Det er langt fra gitt at en angriper ønsker å slenge rundt seg med fly og tanks og droner og kryssermissiler. Proxy-krigføring som den vi ser i Ukraina er akkurat den typen konflikt som lokalt fundamenterte styrker, selv om de ikke er fryktelig profesjonelle, er egnet til å stå imot. Og selv i en fullverdig militær konfrontasjon kan man regne med at små avdelinger med begrenset støtte vil prøve å lage krøll i områder langt fra frontlinjen. Igjen så er den typen styrker som HV representerer en nødvendighet for å begrense handlefriheten og effektiviteten til den typen angripere. 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Nå vet jeg selvsagt ikke med 100% sikkerhet akkurat hva slags avtale du har med arbeidsgiver, men hvis den følger de fleste tariffavtaler på den fronten, så skal du for det første innrapportere utbetalingene fra forsvaret (ikke reisetillegg, selvsagt, men ting som tjenestekompensasjon) til arbeidsgiver så den tilsvarende summen kan bli trukket fra lønnen din. For det andre så får man normalt kun lønn ved pålagt tjeneste, ikke frivillig. Så jeg ville i hvert fall slått opp i den delen av personalhåndboken før jeg sa ja til noe frivillig tjeneste hvis jeg var deg. Er antagelig mer jobb enn det er verdt bryet å fjerne pengene jeg får fra forsvaret, verken jeg eller antagelig de vet heller om det. Ellers har jeg mye fri, med full lønn mente jeg full månedslønn, ikke lønn for de dagene/ukene jeg er borte. For det får jeg nok ikke HV kan derimot komplisere en fremmed nasjons tilkomst på steder som ikke kan/bør sprenges; regjeringsbygg, oljeterminaler, e.l..Oljeterminaler kjenner jeg ikke til, men bygg som regjeringsbygg, slottet osv evakueres jo, så det blir jo da å passe på tomme bygg med egentlig kun historisk/symbolsk verdi.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Og selv i en fullverdig militær konfrontasjon kan man regne med at små avdelinger med begrenset støtte vil prøve å lage krøll i områder langt fra frontlinjen. Igjen så er den typen styrker som HV representerer en nødvendighet for å begrense handlefriheten og effektiviteten til den typen angripere.Her er HV nok bare ett lite hinder man må komme seg rundt, med mindre de klarer å finne noen enda dårligere trent til å angripe.Jeg tenker ikke bare på kryssmisiler, men dels dårlig trente yrkes-soldater uten støtte vil etter min erfaring lett ta ut objektet. Det med proxykrigføring tror jeg ikke blir så stort tema her til lands. Etter noen år i HV har jeg nok mistet all tiltro til at de får til å være noe mer enn en fartsdump for evt sabotører bak linjene og totalt ubrukelig til andre ting. Lenke til kommentar
Emil Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Ja er fullt klar over motivasjonsfaktoren til HV soldater. Er selv med og ikke happy for det. Men.. det her er snakk om avskrekking for en fremmed makt. Hvis noen faktisk invanderer Norge så kan det hende et par er klar for å gjøre noe. Om så bare være gutta på haugen folk. Da tror jeg faktisk 200000 folk som kan skyte og ingenting mer, er mer slitsomt enn å få kontroll over et par flybaser. ...og det her var snakk om 1 fly mindre = 200000 folk. Bare se hvordan stormakter kløner mot AK-47 folk som surrer rundt. Dyrt med de flya og om man skal få kontroll må folk på bakken (iaf droner). Vet at 30 HV folk ikke greier å passe på vitale objekt mot et par proffer, men det er ikke det jeg snaller om. Bare å gjøre livet surt for en invanderende makt. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Forskjellen mellom forvaret og kløner med AK-47 er at de med AK-47 i f.eks afghanistan(den gang) er bonde ellers, de kriger mot sivilbefolkning som skyter på de innimellom. Når man kombinerer dette med at man ikke skal ta sivilbefolkingen så begynner problemene å komme, hvordan ser man forskjell på en bonde om angriper på natten og en som ikke gjør det? Det kunne vært en plage ja, en stor en. Men det er langt ifra det man trener på, man trener på å sitte på objekt å vente på å angrepet/drept. Jeg tror man hadde fått mye mer ut av å lære om og trene på sabotasje og etterretning, 200 000 folk om klarer å sabotere og jobbe i det skjulte er nok mye værre å ta enn 200 000 "sitting ducks".. 1 Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Dimma endelig fra det tullet der i år......syns egentlig de burde slutte å pøse penger inn i det sluket der som har null militær verdi overhodet Lenke til kommentar
Øyvin Hanssen Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Jo jo. Dette hørte vi jevnlig om siden jeg startet i HV på 90-tallet, og frem til jeg gikk av med pensjon for et par år siden: "Til neste år skal vi få nytt utstyr." Må si at jeg tror det når jeg ser det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå