Gå til innhold

Nye tall: Ingeniører er flinkere til å forebygge skader i hjemmet enn resten av befolkningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt lettere å forebygge branner i elektriske anlegg når man skjønner hvordan disse fungerer. Fikk nylig nytt sikringsskap, og jeg måtte be om å få overspenningsvern. Det var ikke inkludert i anbudet. Folk flest aner ikke hva overspenningsvern er, og at de må byttes når de blir røde.

 

Jeg sjekker ellers jevnlig temperaturen på støpslene til ovnene og vv-berederen i huset, og jeg vil aldri lade elbil fra vanlig stikkontakt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

ingeniører er imidlertid ikke generelt mindre utsatt for uhell enn andre folk, skal vi tro Engen. I 2017 rapporterte Nito-medlemmene om omtrent 5000 skader, noe som proporsjonalt er noe mer enn resten av forsikringsselskapets kundegruppe, forteller Engen.

Kanskje de har bedre forsikringer en andre folk får det dekket av arbeidsgiveren?

Muligens de prøver å få frem folk med lav utdannelse er større risiko en de med høy?

 

Jeg mener det er tull.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kanskje de har bedre forsikringer en andre folk får det dekket av arbeidsgiveren?

 

Den forsikringa som danner grunnlaget for denne artikkelen er forsikringsavtalen som ingeniørar har gjennom fagforeininga NITO. Dersom arbeidsgiver hadde stått for forsikringa så hadde det garantert våre gjennom ein anna gruppeavtale enn fagforeiningstilhøyrlikheit. 

 

 

Ellers så er det vell to hovedmoment som gjer at ingeniørar utmerkar seg på skadestatistikken. Teknisk kompetanse til å vite kva forebyggande tiltak som kan gjerast (ofte har ein også ein fagleg interesse i å montere slike tekniske installasjonar), og at ingeniørar har ressursar nok til å ikkje kun legge seg på minimumskravet.

 

Eit anna moment som delvis blei nevnt i artikkelen er at sjølv om skadeutbetalingane er lavare per skade så melder ingeniørar oftare inn skader. Det kan blant skyldas at akademikarar typisk er flinkare til å sette seg inn i detaljane i f.eks. ei forsikringsavtale, og har derfor betre oversikt over nøyaktig kva som er dekt av forsikringsavtalen. Eg trur derfor at ein ingeniør kanskje har lavare terskel for å faktisk bruke forsikringa når det oppstår ein skade, også når skaden er så liten at det kun med knappast margin er lønnsomt å betale eigenandelen på forsikringa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Vi fleste andre har ikke lov til å installere overspenningsvern... ^^;

Det er absolutt et moment. En siv.ing. i elektrofag kan gjøre installasjoner i egen bolig, i motsetning til f.eks. en elkraftmontør.

Kilde?

 

 

FEK §6 og §7.

 

        § 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

Person med..

Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Ufaglærte kan ..

Ufaglærte kan ..

 

 

§ 7.Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Den som ...

Den som ..

Den som ..

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Vi fleste andre har ikke lov til å installere overspenningsvern... ^^;

Det er absolutt et moment. En siv.ing. i elektrofag kan gjøre installasjoner i egen bolig, i motsetning til f.eks. en elkraftmontør.
Kilde?

FEK §6 og §7.

§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

Person med..

Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Ufaglærte kan ..

Ufaglærte kan ..

§ 7.Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Den som ...

Den som ..

Den som ..

 

Joda, har sett de reglene og de er åpne for tolking.

Eilif Hugo Hansen, en foreleser jeg hadde på NTNU og som sitter i NK64 (de som lager NEK400), sa at siving alene uten annen erfaring ikke er nok til å utføre elektroinstallasjoner. Dette støtter jeg fullt ut ettersom man ikke lærer noe praktisk om faget på ntnu og det er i tillegg svært få som tar valgfaget om elektroinstallasjoner.

 

(For ordens skyld har jeg gr. L, BSC og MSc i elkraft)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Joda, har sett de reglene og de er åpne for tolking.

Eilif Hugo Hansen, en foreleser jeg hadde på NTNU og som sitter i NK64 (de som lager NEK400), sa at siving alene uten annen erfaring ikke er nok til å utføre elektroinstallasjoner. Dette støtter jeg fullt ut ettersom man ikke lærer noe praktisk om faget på ntnu og det er i tillegg svært få som tar valgfaget om elektroinstallasjoner.

 

(For ordens skyld har jeg gr. L, BSC og MSc i elkraft)

 

 

Sitter med samme kompetanse som deg, bortsett fra master.

 

Jeg støtter også det foreleseren din sa, men ihht FEK så er BSc/MSc med tre års erfaring fra elektroinstallasjoner tilstrekkelig kompetanse til å arbeide på egen elektrisk installasjon. Dette er også blitt bekreftet av DSB, direkte spørsmål om hvem som kunne installere i egen bolig ble svart slik (etter mye om og men): 

 

Kun elektrikere, samt ingeniører (bachelor) og sivilingeniører (master) elkraft får lov til å installere i egen bolig.

 

Endret av Vegard O
Lenke til kommentar

Her kommer jo nyansene frem: tre års praktisk erfaring er jo et betydelig moment i tillegg til opprinnelig påstand om kun siv. ing.

 

Dessuten ville jeg stolt mer på en med Bsc i elkraft ettersom alle har opplæring i bruk av nek og ulike former for beregning av elektroinstallasjoner mens kun en liten brøkdel av uteksaminerte elkraft sivinger kan regne ut en jordfeilstrøm eller dimensjonere en kabel (da fra et halvårig valgfag).

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Her kommer jo nyansene frem: tre års praktisk erfaring er jo et betydelig moment i tillegg til opprinnelig påstand om kun siv. ing.

 

Dessuten ville jeg stolt mer på en med Bsc i elkraft ettersom alle har opplæring i bruk av nek og ulike former for beregning av elektroinstallasjoner mens kun en liten brøkdel av uteksaminerte elkraft sivinger kan regne ut en jordfeilstrøm eller dimensjonere en kabel (da fra et halvårig valgfag).

 

De "nyansene" står jo ganske tydelig i utdraget mitt fra FEK.

 

Bsc i elkraft har heller ingen opplæring i bruk av NEK. Det får man bare gjennom valgfaget Elektriske installasjoner.

Lenke til kommentar

Av egen interesse, står det definert hva som er en elektrisk installasjon? Om jeg har jobbet med installasjon av 100 volt talvarsling, 48V batteribackup, nettverk og kobling av GPIO, så regner jeg da med at dette går under elektriske installasjoner og at det er relevant arbeid?

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så veldig interessant hva NK64 mener om kvalifikasjonskravene. Deres oppgave er NEK400 som ikke er en forskrift, men en norm.

 

Elektrobransjen sliter litt med forskjellen på norm og forskrift, men NK64 sier selv at NEK400 er frivillig å følge. Det er opp til installatøren å oppfylle de få spesifikke norske forskriftskravene som finnes. Resten av det de skal oppfylle er forankret i EUs lavspenningsdirektiv, og der sier norske myndigheter at man er på rett side hvis man følger NEK400. Det er vel derfor bransjen tror at NEK400 = loven, selv om det ikke er tilfelle. En annen sak er at man lager mye ekstrajobb for seg selv ved å ikke følge NEK400...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her kommer jo nyansene frem: tre års praktisk erfaring er jo et betydelig moment i tillegg til opprinnelig påstand om kun siv. ing.

 

Dessuten ville jeg stolt mer på en med Bsc i elkraft ettersom alle har opplæring i bruk av nek og ulike former for beregning av elektroinstallasjoner mens kun en liten brøkdel av uteksaminerte elkraft sivinger kan regne ut en jordfeilstrøm eller dimensjonere en kabel (da fra et halvårig valgfag).

De "nyansene" står jo ganske tydelig i utdraget mitt fra FEK.

 

Bsc i elkraft har heller ingen opplæring i bruk av NEK. Det får man bare gjennom valgfaget Elektriske installasjoner.

I ditt svar ja, men ikke det jeg opprinnelig siterte

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så veldig interessant hva NK64 mener om kvalifikasjonskravene. Deres oppgave er NEK400 som ikke er en forskrift, men en norm.

 

Elektrobransjen sliter litt med forskjellen på norm og forskrift, men NK64 sier selv at NEK400 er frivillig å følge. Det er opp til installatøren å oppfylle de få spesifikke norske forskriftskravene som finnes. Resten av det de skal oppfylle er forankret i EUs lavspenningsdirektiv, og der sier norske myndigheter at man er på rett side hvis man følger NEK400. Det er vel derfor bransjen tror at NEK400 = loven, selv om det ikke er tilfelle. En annen sak er at man lager mye ekstrajobb for seg selv ved å ikke følge NEK400...

Poenget mitt var ikke at «NK64 mener at», men at noen med rimelig god innsikt i Norges lover, regler (og normer...) mener at.

Lenke til kommentar

Om man kan eller må innstallere f.eks. overspenningsvern... Personlig ville jeg nå heller bruke hodet, og få en som kan sakene sine til å gjøre jobben, istedet for å risikere en heftig karamell, nedsmelting og nedbrent hus. Elektrisitet er ikke noe man bør leke med, for etterpå å finne ut at man hadde gjort en ‘liten’ feil. Sjøl med fullkasko og heftig livsforsikring tror jeg dine kunnskaper som advokat ville få deg til å slite med å trenge igjennom til forsikringsselskapet, om Murphy lov slo til.

Lenke til kommentar

 

Det er absolutt et moment. En siv.ing. i elektrofag kan gjøre installasjoner i egen bolig, i motsetning til f.eks. en elkraftmontør.

Kilde?

 

 

Det har vært diskutert en rekke ganger på f.eks. https://www.trainor.no/cms/Forum/Kvalifikasjoner/Elkraft-ingenioer-installere-i-egen-bolig 

Så vidt kan skjønne må en uansett kompetanse søke DLE og få en skriftlig godkjenning før en kan utføre arbeid i egen bolig. Deretter må alt dokumenteres og samsvarserklæring lagres.

Lenke til kommentar

 

 

Det er absolutt et moment. En siv.ing. i elektrofag kan gjøre installasjoner i egen bolig, i motsetning til f.eks. en elkraftmontør.

Kilde?

Det har vært diskutert en rekke ganger på f.eks. https://www.trainor.no/cms/Forum/Kvalifikasjoner/Elkraft-ingenioer-installere-i-egen-bolig

Så vidt kan skjønne må en uansett kompetanse søke DLE og få en skriftlig godkjenning før en kan utføre arbeid i egen bolig. Deretter må alt dokumenteres og samsvarserklæring lagres.

Elektrikere med 3 års erfaring innen boliginstallasjon har i praksis generell dispensasjon. Andre tilknyttet installasjonsvirksomheter vil i praksis få lov, da under installatørens navn og oppsyn. Andre har på generelt grunnlag ikke lov, heller ikke ingeniører innen elkraft.

 

Mvh Ingeniør i elkraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...