NTB - digi Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Men Norcem i Brevik får jobbe videre med prosjektet.Regjeringen dropper Yara, og utsetter CO2-rensing på nytt Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 "Ifølge foreløpige beregninger vil det koste mellom 9 og 11 milliarder kroner å bygge hele kjeden fra fangstanlegg til lagring. Årlige driftskostnader anslås til 300–500 millioner kroner." Har Norge tatt en lederrolle i klimakampen? Ønsker vi egentlig å ta en lederrolle, eller er det bare politikerprat? Hadde vi hatt et oppriktig ønske om å være fremst i klimakampen ville vi faset ut fossil energi og satset mye mer på fornybar energi. På meg virker det som inntektene fra oljevirksomheten overstyrer klimakampen, og vi roter bort enorme summer på det som virker minst. Fangst og lagring av CO2 er enormt kostbart, og har liten effekt. Det samme kan vi si om "Regnskogfondet" og kjøp/salg av CO2 kvoter. Ordningen med "Opprinnelsesgarantibeviser" er egentlig en svindelordning, hvor Tyskland kan påberope seg å bruke vannkraften vår fordi de har kjøpt et papir. Den virkelige strømmen bruker vi i Norge, men fordi jeg ikke har papiret er det Tyskland som får kredit for mitt strømforbruk. Det er nemlig ohm`s lov som bestemmer hvor strømmen egentlig går. Ordningen som er desidert best med tanke på klimaet, og overgangen til mer fornybar energi, ønsker regjeringen å ta bort i 2021, nemlig "El-sertifikatene". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå