Gå til innhold

Reisetips Italia - feriere alene

Anbefalte innlegg

Hei.

I sommer har jeg av mine 4 ferieuker, 2 uker uten planer. 

Dessverre har jeg ferie motsatt av alle mine venner og familie disse 2 ukene, i slutten av juni/begynnelsen juli. 

Jeg leker meg litt med tanken på å reise 7-10 dager alene til Italia, da det er et land jeg alltid har hatt lyst til å reise til. Tanken på å reise alene er jeg litt småskeptisk til, men tenker samtidig at det hadde passet meg godt. Jeg er 28 år og mann, og trives godt i eget selskap. 

Det jeg er ute etter er å unngå turistfellene, men heller rolige landsbyer ved havet, kanskje en fjelltur eller to, slappe av og oppleve landsbygda.

Jeg tenker da å skaffe leiebil, og kjøre litt rundt. 

Ettersom jeg aldri har vært i Italia lurer jeg på om folk her inne har noen reisetips, fine strender, landsbyer, fjellområder, altså generelle tips til hvordan jeg kan disponene 7-10 dager alene i Italia.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å, Italia!!!! Hmm, landsbyer ved havet og en fjelltur eller to.

Med landsbyer ved havet er det Sicilia og Amalfikysten som kommer til hodet mitt først. Ellers vil jeg også tro at man egentlig ved hele kystlinja i Italia kan finne koselige småbyer. Litt vanskelig å peke vekk turistfellene, men hvis en søker litt rundt kan det ofte dukke opp gode anbefalinger. Området rundt Comosjøen er også utrolig fint, en del småbyer, men vil si at det er en del turister der.. Gardasjøen ser ikke så alt for ille ut den heller. Når jeg var der forrige sommer møtte jeg en skotte på et hostell som hadde gått fjelltur bakom der, overnattet på fjellhytter. Det er noe jeg kunne tenkt meg selv! Har dog satt meg mer inn i det systemet i Sveits og Østerrike, så kan ikke komme med såå mye her. Men kan jo finne litt inspirasjon her:

https://www.youtube.com/results?search_query=hut+to+hut+italy

http://www.pbase.com/pudgy_groundhog/italy2011

Dolomittene er jo bare en drøm...

ved å trykke på regionene ser du de ulike fjellhyttene der: http://www.cai.it/index.php?id=1406&L=0

Middag er ofte inkludert i overnattingsprisen. 

Selv synes jeg også Gran Paradiso (nasjonalparken) ser ganske fristende ut. Kan feks. fly til Lyon og ta buss (eller i ditt tilfelle kanskje, kjøre bil), dit.

Beklager at jeg kanskje ikke har så mye info å komme med akkurat nå, men det jeg kan anbefale er å generelt bare google rundt. Eventuelt se på Italias kart, søk opp forskjellige byer/regioner/nasjonalparker/fjell, søk opp reiseskildringer, se på videoer på youtube. Uansett hva du ender opp med kan det mest sannsynligvis ikke bli altfor feil, hele Italia er jo et postkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Italia er flott mer eller mindre uansett hvor du reiser, men jeg vil anbefale Calabria. 

Strøken kyst, flott landskap med fjell og daler, myyyye mindre turister enn de typiske destinasjonene. 

Calabria er også den billigste delen av Italia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...