Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppgjørsoppdrag Eiendom

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kanskje har svar på mine spørsmål og utfordringer.

Juni 2017 kjøpte jeg en bolig. Denne boligen var under oppføring, dvs ikke ferdigstilt og jeg ble enig med selger om å kjøpe denne boligen. Vi satte opp en egen avtale om at selger, som også driver et byggefirma skulle ferdigstille denne boligen innen august 2017, med liste over hva som manglet på boligen, dagbøter osv. Vi brukte en megler til å sette opp en kjøpekontrakt, et såkalt oppgjørsoppdrag.

Dessverre har selger ikke oppfylt kravene (har jobbet litt til og fra) og er veldig vanskelig å få tak i og forsvinner plutselig og tar ikke Tlf. Det er nå snart 1år siden jeg tok over og boligen er fortsatt ikke klar. Jeg har heller ikke mottatt noen bøter.

Etter en stund fikk jeg kontakt med entreprenøren som har det overordnede ansvaret for prosjektet. Han ble overrasket over at boligen var solgt da han ikke var informert om dette. I tillegg fikk jeg en rapport fra denne entreprenøren som påpeker mangler ved boligen og som selger helt klart har unnlatt å vise til i egenerklæringsskjemaet. Det er snakk om konstruksjonsfeil, råteskade mm. Kommunen har til og med hatt tilsyn på boligen og funnet mangler på boligen flere mnd før jeg kjøpte.

Nå begynner jeg å gå tom for penger da jeg har dobbelt boliglån og det er masse arbeid igjen på boligen.

Spørsmålet her er hvilke rettigheter har jeg mot megler?

Boligen er solgt under avhendingslova, men faller den under bustadoppføringslova?

Informasjon om tilsyn lå tilgjengelig i kommunen men denne infoen fikk jeg aldri. Burde megler ha innhentet denne informasjonen? Jeg ville aldri kjøpt boligen om jeg visste om disse feilene.

På forhånd, takk.

Anonymous poster hash: 5d0ac...ff5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bustadoppføringslova gjelder "avtale om rett til fast eigedom med ny eigarbustad når arbeid som entreprenøren står for, enno ikkje er fulltført på avtaletida. Likt med dette skal reknast avtale om videresal av slik rett."

Ut fra det du beskriver vil bustadoppføringslova gjelde for din avtale med selger. Å bomme på dette vil være en forholdsvis grov feil fra megler. Be kommunen om kopi av megleroppgaven som ble sendt ifbm ditt salg - og sjekk denne mot salgsoppgaven.

Merk for øvrig at entreprenøren skal stille garanti, og denne garantien kan påberopes av deg, se buofl § 12.

Lenke til kommentar

Bustadoppføringslova gjelder "avtale om rett til fast eigedom med ny eigarbustad når arbeid som entreprenøren står for, enno ikkje er fulltført på avtaletida. Likt med dette skal reknast avtale om videresal av slik rett."Ut fra det du beskriver vil bustadoppføringslova gjelde for din avtale med selger. Å bomme på dette vil være en forholdsvis grov feil fra megler. Be kommunen om kopi av megleroppgaven som ble sendt ifbm ditt salg - og sjekk denne mot salgsoppgaven.Merk for øvrig at entreprenøren skal stille garanti, og denne garantien kan påberopes av deg, se buofl § 12.

Takk for svar.

Har megler bommet selv om det er et oppgjørsoppdrag? Merk at selger som også for øvrig også er utbygger (eget selskap) ikke er det samme som ansvarlig entreprenør. Entreprenøren visste ikke at boligen ble solgt.

Dette kjøpet ble gjort off market så det eksisterer ikke et prospekt.

Lenke til kommentar

Hvis megler har et rent oppgjørsoppdrag legger Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester til grunn at "meglers oppgave er da begrenset til det som er nødvendig for å kunne utarbeide kjøpekontrakt og å gjennomføre oppgjøret på en trygg og effektiv måte, med omsorg for begge parter" (sak nr. 081/2010).

Da er terskelen ganske høy for å gjøre ansvar gjeldende mot megler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis megler har et rent oppgjørsoppdrag legger Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester til grunn at "meglers oppgave er da begrenset til det som er nødvendig for å kunne utarbeide kjøpekontrakt og å gjennomføre oppgjøret på en trygg og effektiv måte, med omsorg for begge parter" (sak nr. 081/2010).Da er terskelen ganske høy for å gjøre ansvar gjeldende mot megler.

Ja det er det som er utgangspunktet. Men jeg kan ikke forstå hvordan man kan unnlate å finne viktig informasjon som kommunen allerede har. Dette burde megler ha funnet ut av da det har vært tilsyn osv fra kommune måneder før jeg kjøpte boligen, selv om det var et rent oppgjørsoppdrag? Til og med egenerklæringen fra selger er full av feil som megler burde sett da de fylte ut denne?

Lenke til kommentar

Hvordan?

Et oppgjørsoppdrag fungerer slik at selger fyller ut personalia i en kontraktsmal han har brukt tusen ganger før, innkaller dere til signeringsmøte m/ID-kontroll, og får oppgjørsfullmakter.

Det er ikke naturlig at selger sjekker noe mer hos kommunen enn utestående kommunale avgifter (for dette er relevant for oppgjøret).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Juni 2017 kjøpte jeg en bolig. Denne boligen var under oppføring, dvs ikke ferdigstilt og jeg ble enig med selger om å kjøpe denne boligen. Vi satte opp en egen avtale om at selger, som også driver et byggefirma skulle ferdigstille denne boligen innen august 2017, med liste over hva som manglet på boligen, dagbøter osv.

Slik du forklarer dette er det bustadoppføringslova som gjelder, ja. Boligen er/var ikke fullført, og selger/entreprenør skulle få gjort resten av arbeidet.

Dessverre har selger ikke oppfylt kravene (har jobbet litt til og fra) og er veldig vanskelig å få tak i og forsvinner plutselig og tar ikke Tlf. Det er nå snart 1år siden jeg tok over og boligen er fortsatt ikke klar. Jeg har heller ikke mottatt noen bøter.

Hva mener du med "tok over"? Har du hatt formell overtakelsesforretning? Har du flyttet inn? Eller er boligen ubeboelig?

Når det gjelder megler har jeg ikke noe spesielt å tilføye. Men jeg forstår ikke hvorfor du spør om megler. Det er selger/entreprenør, og/eller underentreprenøren som gjør jobben, du i utgangspunktet bør gå etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Juni 2017 kjøpte jeg en bolig. Denne boligen var under oppføring, dvs ikke ferdigstilt og jeg ble enig med selger om å kjøpe denne boligen. Vi satte opp en egen avtale om at selger, som også driver et byggefirma skulle ferdigstille denne boligen innen august 2017, med liste over hva som manglet på boligen, dagbøter osv.

Slik du forklarer dette er det bustadoppføringslova som gjelder, ja. Boligen er/var ikke fullført, og selger/entreprenør skulle få gjort resten av arbeidet. 

Hva mener du med "tok over"? Har du hatt formell overtakelsesforretning? Har du flyttet inn? Eller er boligen ubeboelig?Når det gjelder megler har jeg ikke noe spesielt å tilføye. Men jeg forstår ikke hvorfor du spør om megler. Det er selger/entreprenør, og/eller underentreprenøren som gjør jobben, du i utgangspunktet bør gå etter.

Med «tok over» mener jeg formell overtakelse av boligen ja. Har ikke flyttet inn fordi boligen ikke er ferdigstilt og derfor mangler ferdigattest.

Grunnen til at jeg spør om megler er fordi jeg er usikker på om megler har gjort en feil eller ikke. I kjøpskontrakten står det avhendingslova men den burde kanskje vært solgt under bustadoppføringslova. Det burde kanskje vært holdt igjen penger fra klientkonto som følge av at boligen ikke var ferdigstilt med ferdigattest. I tillegg er det dette med denne rapporten som ble utarbeidet før jeg kjøpte boligen som viser skader og mangler ved boligen. Men dette er jeg som sagt usikker på.

Når det gjelder selger/underentrepenør så er det også satt i gang en prosess for denne personen har jo misligholdt avtaler og rett og slett løyet om tilstand på boligen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Råteskader på en bolig som ikke er ferdig bygd ennå? Det høres ut som veldig dårlig begynnelse, jeg hadde undersøkt om det er muligheter for heving av kjøp og krav om tilbakebetaling av faktiske utgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...