agvg Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Vel mange steder er det og være uten bil likt med og være uten jobb, derfor vil mange strekke seg veldig langt for og greie og holde seg med bil. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Den dyreste bilen jeg har kjøpt kostet meg 13 200 kr (Mazda 323). Ingen heftelser, nettopp godkjent, ingen "skjulte" skader osv. Jeg hadde bilen i fire år, og den hadde ikke mer feil enn det man kan forvente av en (den gang) 14 år sammel bil. Selvfølgelig oppstår det feil på gamle biler, men min erfaring er at det gjør det på nye også. Og de som selger bilene sine til så lave priser er sjelden ute etter å lure noen. Den billigste bilen jeg har kjøpt var en Citroen Xantia til 5000 kr med ett år igjen på godkjenningen. Særdeles god bil med minimalt med rust. Måtte bytte bremseskiver og klosser på den, men fikk delene med på kjøpet, så trengte bare å gjøre arbeidet. Også clutchen måtte justeres, men det var en mutter på en vaier under luftfilterboksen. Det var gjort på 10 minutter. Mitt innlegg ovenfor er generelt sett basert på egne erfaringer, spesielt rundt en Mercedes C-klasse (2000-modell) jeg kjøpte for 8500 kr i 2013. Har den enda, og har omtrent bare hatt utgifter på den på eu-kontrollene. Og siden jeg fikser selv, er det snakk om rundt 3000 kr i deler annet hvert år. Den skal faktisk godkjennes nå i mai, og i forbindelse med det må jeg kjøpe deler for ca. 3100 kr. Sist jeg brukte penger på deler til den bilen var ved forrige eu-kontroll for to år siden (da ca. 2900 kr) (ikke medregnet olje, spylevæske, lyspærer++) Ja, det tar selvsagt litt lenger tid å fikse ting selv, men man sparer masse penger, og i denne settingen er jo det helt vesentlig. Hele mitt poeng er at man fint kan eie og drive en bil i Norge for under 1000 kr mer enn det koster for et busskort. Ja, det krever egeninnsats, og du får ikke akkurat en topp moderne bil, men det er fullt mulig Kan være 100% enig i at det er -mulig-, men om det er hensiktsmessig for den gjengse borger, vet jeg ikke om jeg er enig i. Du er villig til, har interesse for, og teknisk innsikt til, å fikse ting selv. Det er det ikke alle som er, har eller kan. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Kan være 100% enig i at det er -mulig-, men om det er hensiktsmessig for den gjengse borger, vet jeg ikke om jeg er enig i. Du er villig til, har interesse for, og teknisk innsikt til, å fikse ting selv. Det er det ikke alle som er, har eller kan. Det er helt riktig. Men Trådstarter spurte om hvordan folk uten jobb kunne ha råd til bil, og dette er en av måtene de kan det 3 Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Kjøpte en 5-serie E28 for 5000kr for 8 år siden. Går som bare det uten noen utgifter på vedlikehold.Kanskje 3000kr ca på olje, klosser fremme etc på alle disse årene. Og en bakre potte som jeg hadde liggende en ekstra av. 560kr i delkasko siden veteran. Halv veiavgift. Eneste ekstra utgift er bensin. Og omregustreringen. Nå kan jeg selge den for ca 20-25.000 siden de stiger i verdi. Bilhold kan faktisk være ganske billig om en tar noen kalkulerte valg. Og ønsker å kjøre en litt mindre sikker bil. Flere på jobben har tilsvarende billig pendlerbil, men de har gått for corollaer og 323'er så de har gått glipp av verdistigningen. En godt holdt 518i E34 får en billig i dag og har potensialet til å stige litt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå