Fossin Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Jeg har en 2011 Audi A3 1.6 TDI som har hatt et smått irriterende problem en god stund nå. Hvis jeg kjører rolig på flatmark i 20-40 km/t i lavt turtall med lite gasspådraghar bilen en tendens til plutselig begynne å rykke (/jokke/"kengerudrivstoff"). Det starter først forsiktig men så blir det verre og verre om jeg ikke trykker inn clutchen eller gir mer gass. Det skjer ikke hele tiden, men kommer relativt ofte ved nevnte situasjon. Før virket det som det oppstod kun med kald motor og ved fuktig vær, men nå kan det skje selv på varme dager, dog oftere mens motoren er kald. En lang feilsøkning over telefon med en meget hyggelig ansatt på et Audi-verksted ga heller ingen resultater, og jeg har lite lyst å betale en formue i arbeidstimer for at et merkeverksted skal prøve å finne en feil som er så liten og kan være vanskelig å finne. Derfor spør jeg heller her først, i tilfelle noen har opplevd akkurat det samme. Lenke til kommentar
accer Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Sett på diagnose å kjør en tur med vsds tilkoblet bilen. Men at deg rykker på lavt turtall kan være egr som er dårlig. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Ingen feillamper? Som sagt så må du ta en diagnose og se om det ligger inne noen feilkoder. Mulige feil kan være både EGR, commonrail dyser (dyyyyrt...) og svinghjul/clutch pakken (nevnte jeg dyrt?) Lenke til kommentar
Fossin Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Hvordan tar jeg en slik diagnose? Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) Hvordan tar jeg en slik diagnose? Bilverksted. Av og til er de skikkelig gode å ha. Forresten, hvordan brukes bilen? Hvor lang er snittkjøreturen din? Hvordan kjører du den? Så økonomisk som mulig? Eller pisker du den skikkelig med turtall og belastning innimellom? Moderne dieselbiler skal absolutt ikke bestemorkjøres til stadighet. Dieselpurka har godt av å komme opp i temperatur og få jobbe litt. Endret 19. mai 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Fossin Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Nå kjøres den ikke så mye og med en blanding av korte og lengre turer. Jeg kjører så økonomisk jeg kan, men i fjor ble den kjørt daglig tur-retur Moss-Nesodden og problemet vedvarte til tross for god og varm motor hver gang. Audi-mannen nevnte også at småkjøring kunne gi problemer, men var enig i at den daglige turen der var mer enn nok for å "rense systemet". Lenke til kommentar
accer Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Nå kjøres den ikke så mye og med en blanding av korte og lengre turer. Jeg kjører så økonomisk jeg kan, men i fjor ble den kjørt daglig tur-retur Moss-Nesodden og problemet vedvarte til tross for god og varm motor hver gang. Audi-mannen nevnte også at småkjøring kunne gi problemer, men var enig i at den daglige turen der var mer enn nok for å "rense systemet". om du er mye eller bor i Moss så kan jeg hjelpe deg med å koble på diagnosen på bilen. Når du sier du har bare små kjøring så er jeg rimelig sikker på at den har dette seg. Lenke til kommentar
accer Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Ingen feillamper? Som sagt så må du ta en diagnose og se om det ligger inne noen feilkoder. Mulige feil kan være både EGR, commonrail dyser (dyyyyrt...) og svinghjul/clutch pakken (nevnte jeg dyrt?) Hvordan får du dette til å ligge i svinghjulet også dyser.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå